Hotell i Ho Chi Minh + flyg till Phu Quoc

18 juli 2018 22:00
Visningar: 1122
Hej!
Tar väldigt gärna emot tips på hotell 31/12-2/1 (över nyår 18/19) i Saigon och om någon av er bäst vet hur man bokar flyg från Ho Chi Minh till Phu Quoc tar jag tacksamt emot tips 😃 även gällande detta. Tack på förhand! Charlotte
Av Daquiri
18 juli 2018 23:15
Bo i distrikt ett, då har du gångavstånd till turistattraktionerna.
19 juli 2018 11:37 (redigerad)
Flyg bokar du med:

Vietnam
Airlines - Lite dyrare, men vad jag hört hört och mest pålitliga.
(Ska själv flyga med dem i december/januari)

Jetstar - Lägre pris men helt ok (vad jag hört.)

VietJetAir - Lågprisbolag. - Bör undvikas! Ofta förseningar osv (också bara vad jag hört och läst)
Av Nicken
19 juli 2018 20:14
Landade själv i HCM-staden på nyårsafton föregående år och hade en övernattning innan vi flög vidare till Phu Quoc. Spenderade sedan 4 nätter i staden innan vi flög tillbaka hem. Håller helt med om att District 1 är helt ok att bo i, nära och bra till det mesta. Vi promenerade till samtliga sevärdheter.

En anekdot är att vi första natten (nyårsafton) innan vi flög vidare bodde i anslutning till flygplatsen. Vår plan var att gå ut för en bit mat och sedan ta en drink vid midnatt. Det slutade med att vi fick köpa varsin 333 (öl på burk, 33 cl) för att sedan sitta på trappan till hotellet och skåla in det nya året - allt annat var stängt! Hade vi bott inne i centrum hade vi definitivt sluppit hotelltrappan och en burköl.

Vad gäller flyg var det relativt liten prisskillnad så vi valde det säkra kortet; Vietnam Airlines. När vi skulle flyga tillbaka till HCM-city kom vi till flygplatsen en aning tidigt så vi gjorde en chansning och frågade om vi kunde åka med ett tidigare flyg och visst gick det att lösa.
21 juli 2018 18:12
Citerat från Daquiri:
Bo i distrikt ett, då har du gångavstånd till turistattraktionerna.
Tack, då blir det något hotell i Distrikt 1
21 juli 2018 18:13
Citerat från Nicken:
Landade själv i HCM-staden på nyårsafton föregående år och hade en övernattning innan vi flög vidare till Phu Quoc. Spenderade sedan 4 nätter i staden innan vi flög tillbaka hem. Håller helt med om att District 1 är helt ok att bo i, nära och bra till det mesta. Vi promenerade till samtliga sevärdheter.

En anekdot är att vi första natten (nyårsafton) innan vi flög vidare bodde i anslutning till flygplatsen. Vår plan var att gå ut för en bit mat och sedan ta en drink vid midnatt. Det slutade med att vi fick köpa varsin 333 (öl på burk, 33 cl) för att sedan sitta på trappan till hotellet och skåla in det nya året - allt annat var stängt! Hade vi bott inne i centrum hade vi definitivt sluppit hotelltrappan och en burköl.

Vad gäller flyg var det relativt liten prisskillnad så vi valde det säkra kortet; Vietnam Airlines. När vi skulle flyga tillbaka till HCM-city kom vi till flygplatsen en aning tidigt så vi gjorde en chansning och frågade om vi kunde åka med ett tidigare flyg och visst gick det att lösa.
Ooops! Ja, burköl på gatan bil vi nog undvika. Även om det ändå är en av de saker man verkligen minns från din resa.
Då ska hag kolla upp Vietnam Airlines! Tack!
21 juli 2018 18:14
Citerat från Alexander_e_b:
Flyg bokar du med:

Vietnam Airlines - Lite dyrare, men vad jag hört hört och mest pålitliga.
(Ska själv flyga med dem i december/januari)

Jetstar - Lägre pris men helt ok (vad jag hört.)

VietJetAir - Lågprisbolag. - Bör undvikas! Ofta förseningar osv (också bara vad jag hört och läst)
Tack, kollar upp Vietnam Airlines!
Av Jokkke
21 juli 2018 18:22
Jag gjorde samma resa i mars iår. Bodde på två hotel i Saigon och det bästa var sunland hotell som jag varmt rekommenderar.
26 juli 2018 10:23
Hej igen!
Tänkte höra om hotellet ni bodde på nära flygplatsen hade pool. Vi ska vara i Ho Chi Minh två dagar innan vi flyger vidare till Phu Quoc. Hur långt är det från flygplatsen till "stan" typ distrikt 1? Vi ska bo på Sunland hotell när vi är i "stan" vid nyår.
Ha det gott, Charlotte
Citerat från Nicken:
Landade själv i HCM-staden på nyårsafton föregående år och hade en övernattning innan vi flög vidare till Phu Quoc. Spenderade sedan 4 nätter i staden innan vi flög tillbaka hem. Håller helt med om att District 1 är helt ok att bo i, nära och bra till det mesta. Vi promenerade till samtliga sevärdheter.

En anekdot är att vi första natten (nyårsafton) innan vi flög vidare bodde i anslutning till flygplatsen. Vår plan var att gå ut för en bit mat och sedan ta en drink vid midnatt. Det slutade med att vi fick köpa varsin 333 (öl på burk, 33 cl) för att sedan sitta på trappan till hotellet och skåla in det nya året - allt annat var stängt! Hade vi bott inne i centrum hade vi definitivt sluppit hotelltrappan och en burköl.

Vad gäller flyg var det relativt liten prisskillnad så vi valde det säkra kortet; Vietnam Airlines. När vi skulle flyga tillbaka till HCM-city kom vi till flygplatsen en aning tidigt så vi gjorde en chansning och frågade om vi kunde åka med ett tidigare flyg och visst gick det att lösa.
26 juli 2018 10:24
Tjena igen!
Har nja bokat Sunland hotell för två nätter övar nyår. Minns du hur långt det var från flygplatsen? Tar man buss/tåg/taxi/annan transfers?

Ha det gott, Charlotte
Citerat från Jokkke:
Jag gjorde samma resa i mars iår. Bodde på två hotel i Saigon och det bästa var sunland hotell som jag varmt rekommenderar.
Av Jokkke
26 juli 2018 10:29
Citerat från Allanball:
Tjena igen!
Har nja bokat Sunland hotell för två nätter övar nyår. Minns du hur långt det var från flygplatsen? Tar man buss/tåg/taxi/annan transfers?

Ha det gott, Charlotte
Citerat från Jokkke:
Jag gjorde samma resa i mars iår. Bodde på två hotel i Saigon och det bästa var sunland hotell som jag varmt rekommenderar.
Hej! Det var ungefär en halv timme med Taxi från flygplatsen till Sunland Hotell. Saigon har egentligen ingen utvecklad kollektivtrafik så tunnelbana och tåg kan glömmas. Bästa sättet är med taxi och då Vinha Sun taxibolag. Ni kan förboka flygtaxi på getyourguide.
Mvh
26 juli 2018 10:40
Tack, brilliant info! Uppskattas :)
Citerat från Jokkke:
Citerat från Allanball:
Tjena igen!
Har nja bokat Sunland hotell för två nätter övar nyår. Minns du hur långt det var från flygplatsen? Tar man buss/tåg/taxi/annan transfers?

Ha det gott, Charlotte
Citerat från Jokkke:
Jag gjorde samma resa i mars iår. Bodde på två hotel i Saigon och det bästa var sunland hotell som jag varmt rekommenderar.
Hej! Det var ungefär en halv timme med Taxi från flygplatsen till Sunland Hotell. Saigon har egentligen ingen utvecklad kollektivtrafik så tunnelbana och tåg kan glömmas. Bästa sättet är med taxi och då Vinha Sun taxibolag. Ni kan förboka flygtaxi på getyourguide.
Mvh
Av Nicken
26 juli 2018 19:40
Citerat från Allanball:
Hej igen!
Tänkte höra om hotellet ni bodde på nära flygplatsen hade pool. Vi ska vara i Ho Chi Minh två dagar innan vi flyger vidare till Phu Quoc. Hur långt är det från flygplatsen till "stan" typ distrikt 1? Vi ska bo på Sunland hotell när vi är i "stan" vid nyår.
Ha det gott, Charlotte
Vi bodde en natt på Ciao Saigon Hotel & Spa strax bortanför flygplatsen. Helt ok rum men aningen tråkig frukost. Pool finns på taket och fungerar utmärkt för en stunds avkoppling. Hotellets restaurang är mindre bra, man bör äta på någon restaurang i området. Hotellet är absolut prisvärt hotell om man ska flyga vidare, men ligger en aning "off" om man ska utforska HCM.

Vi gick till hotelltet, men det går utmärkt att ta en taxi (förslagsvis Mai Linh eller Vinhasun) precis utanför "arrivals". Taxi går smidigt (relativt sett) även in till centrum. Söker man liv och rörelse kan man bo nära partygatan Bui Vien (district 1), härifrån är det gångavstånd till Independence Palace, Ben Tanh market, Hotel Rex och många övriga sevärdheter.
Av Hille2
27 juli 2018 18:48
Citerat från Jokkke:
Citerat från Allanball:
Tjena igen!
Har nja bokat Sunland hotell för två nätter övar nyår. Minns du hur långt det var från flygplatsen? Tar man buss/tåg/taxi/annan transfers?

Ha det gott, Charlotte
Citerat från Jokkke:
Jag gjorde samma resa i mars iår. Bodde på två hotel i Saigon och det bästa var sunland hotell som jag varmt rekommenderar.
Hej! Det var ungefär en halv timme med Taxi från flygplatsen till Sunland Hotell. Saigon har egentligen ingen utvecklad kollektivtrafik så tunnelbana och tåg kan glömmas. Bästa sättet är med taxi och då Vinha Sun taxibolag. Ni kan förboka flygtaxi på getyourguide.
Mvh
Kan inte hålla med om att de inte har någon utvecklad kollektivtrafik i Ho Chi Minh. Från flygplatsen kan man ju ta sig till de flesta ställen, både i staden och och till andra platser. Billigt är det också.