Hong Kong

Av Rlhbg
26 jan. 2014 22:59
Visningar: 1230
2 personer, 65+, med krafterna kvar ska besöka Hong Kong under 10 dagar i slutet av mars. Vi vill se "allt" och göra "allt" samt roa oss med god mat och goda drinkar samt shoppa. 1) I vilken stadsdel ska vi bo? 2) I hotell eller lägenhet eller på en båt? 3) Vad får vi inte missa? 4) Vad är köpvärt i HK?
5) Vilken valuta ska vi ta med oss?
Tacksamma för råd.
Av Lizi1
27 jan. 2014 18:17
Vi har bott flera gånger på Island Pacific Hotel, i nov månad, vet ej priserna i mars. Har bokat genom Booking.com. Ta Star Ferry t.ex till ön Cheung Chau för skaldjur fisk, bad m.m. Handla i Kowloon, ta Star Ferry snabbt över. Även bra priser att äta lunch där. Valuta är Hk-dollar, lägre en en krona, bankautomater finns överallt, underbar stad o trevliga människor!
Av Rlhbg
27 jan. 2014 19:45
Tack Lizzy för svar, som föranleder följande följfrågor:

Var, i vilken stadsdel eller så, ligger Island Pacific Hotel?

Var ligger centrum och vad kalls det? Det finns möjligen många centra, men olika hotell-saiter anger avstånd till centrum - Vilket centrum?
Av Lizi1
28 jan. 2014 14:21
Hej igen
Från hotellet är det ca 10 minuter till centrum. Hotellet ligger i Sheung Wan och centrum heter Chung Wan. Det går bra att ta spårvagnen runt hörnet och då är det 5 hållplatser till centrum. Spårvagnen kostar ca 1 svensk krona. Från centrum går färjor ut till öarna och den gamla färjan som går till Kowloon på andra sidan Viktoria Harbor. I centrum finns också ett mycket stort varuhus som heter IFC som man får gå igenom för att komma till färjorna. Från centrum finns även en utomhusrulltrappa som går upp mot Soho. Taxi är billigt i jämförelse med Sverige och bör tas upp till Peak med sin fantastiska utsikt. En bra, billig resehandbok är
Topp 10 Hong Kong från Reseförlaget. Vi kommer vara i HK samma period men bor denna gång hemma hos vår son, hör av Er om det är något mer Ni funderar över,
28 jan. 2014 17:44
Ta en tur till Lamma Island med. Supermysigt ställe. Finns en bra restaurang "utmed" strandpromenaden som gör fantastiskt god mat.

Det ska finnas en stor buddhastaty uppe på ett berg någon stans som man kan åka linbana till. Jag stod i kön ett tag men tröttnade så jag kom aldrig upp dit. Om jag minns rätt så åkte man med samma tåg som man åker med till Disney Land. Men jag kan ha fel om det.
Av Lizi1
29 jan. 2014 11:59
Oj då, ser att ett fel svar kommit från explretworld. Ön där Buddhastatyn finns är Lantau.
Av Rlhbg
29 jan. 2014 16:34
Tack Lizi1 och övriga. Ska köpa föreslegen reseguide. Är Buddhastatyn värd en resa? Vad "måste" vi se?
Pacific Island Hotel verkar bra. Har alla rum utsikt? Över vad? Som båtfrälst tittar jag gärna på fartyg.
Av Lizi1
30 jan. 2014 15:55
Kostar lite extra med utsikt över Kawloon bay med alla färjor och båtar som trafikerar annars är utsikten in mot staden. Gillar ni marknad, ta en buss till Stanley.

Ta gärna färjan till Mui Wo på Lantau och sedan bussen till Tai O. Under bussturen går oxar lösa på gatorna. Tai O är ett gammalt fiskeläge där husen står på pålar. I Tai O finns utflyktsbåtar för att se de rosa delfinerna. Jag skulle skippa Buddhastatyn, köer med massor av turister där. För hotellbokning har vi funnit www.booking.com bäst att boka på prismässigt.