Holbox Tulum

Av Linn85
3 dec. 2013 22:22
Visningar: 2305
Jag och min sambo ska åka till Mexico i 12 dagar i februari. Vi har tänkt åka till Holbox och Tulum. Vi tänkte satsa på avkoppling och upplevelser. Dykning, sevärdheter mm. Jag tar gärna emot tips på saker att se, ställen att äta på, bo på... ja, alla tips är välkomna :)

Min huvudsakliga fundering är om någon vet hur man tar sig från Holbox till Tulum? Hur lång tid och hur...

Hoppas ni har massa tips, ser verkligen fram mot den här drömresan!! :)
30 dec. 2013 13:30
Till Linn85:

Hur var din resa? Jag och min pojkvän funderar på att göra en liknade resa i mars 2014 (Holbox och Tulum)... Vad är dina erfarenheter? Är det något som vi ska tänka på eller har du några "måste göra" som du kan tipsa om? Hade du gjort nåt annorlunda?
KRAM
Av Paddy
17 jan. 2014 11:45
Hej
Så här gjorde vi..

Stack ut till Holbox lilla flygplats - gå västerut längs stranden( gå rakt norrut från bytorget) och till vänster efter ca 300 meter så ser ni Hotell Airport. Där finns "flygplatskontoret". Fråga om det finns någon inkommande charter som inte har någon beställning för återresan. Vi fick flyga med ner till Play D Carmen för 350 kr/person. Tar 45 minuter. Från flygplatsen i PL D C tog det 10 minuter med taxi ( kostnad 30 kronor) till bussstationen. Så tog vi en lokalbuss ner till Tulum (tror vi betalade 35 kr/person) Total restid Holbox- Tulum 2h 45 minuter.
Vänner tog taxi-färjan-buss-buss-taxi - buss. Kostnad 300 kr/person och en restid på nästan 8 h.

På Holbox finns många trevliga restauranger runt torget och smågatorna runt om. Vill u ha tips på namn så återkom. Bodde på Holbox - hotell La Palapa. Kanonställe. Romantiskt och med ca 10 meter till havet. Stora härliga rum med havsutsikt. En egen liten restaurang som serverar er frukost. Då sitter ni verkligen i havsbrynet.
Av Linn85
17 jan. 2014 21:02
Tack för svar Paddy!

Vi är ambivalenta hur vi ska göra med Holbox. Tulum ska vi till i vilket fall och hade först tänkt kombinera det med Holbox, men pga avståndet funderar vi på att åka till Cozumel istället. Har du något tips på hur vi borde göra?

Hur som helst... har du några Tulum-tips? Vi letar hotell och det verkar vara ganska dyrt för en låg standard. Bodde ni på något okej ställe? Något speciellt att se/göra/äta? Dök ni något Mexico?

/Linn