Hjälp. Reseguiden behöver Barcelona-tips

Av Mattias
15 nov. 2018 13:33
Visningar: 692
Hej alla! Mitt namn är Mattias och jag är ny på Reseguiden. Jag vill bara säga hej och samtidigt passa på att fråga om er hjälp. Jag behöver tips, och kan inte komma på någon som skulle vara bättre att fråga än er.

Grejen är att vi på Reseguiden håller på med ett projekt där vi tänker fokusera på underbara Barcelona. Vi känner till de vanligaste Se & Göra, men behöver tips när det gäller andra smultronställen. Och detta kan ju ni 😊

Så, vad tycker ni? Om man skall hänga en helg i Barcelona, vad skall man inte missa då?
(svara i tråden med dina tips)

Som tack för hjälpen kommer vi under några veckor att lotta ut en fantastiskt trevlig bok, ”Världens Bästa Resor” från Lonely Planet som rankar de 500 bästa platserna och resmålen – någonsin.
17 nov. 2018 22:38
Mina tips efter säkert 15 resor till Barcelona är dessa:
Bästa paellan: Elche
Bästa tapasen: Llamber (båda dessa restauranger funkar både för ”allätare” samt vegetarianer/veganer och glutenintoleranta)
El bosc de les fades: supermysigt café/bar med väldigt unik interiör som ligger precis intill La Rambla men som ändå är lite gömt.
La Confiteria: supermysig bar med unika drinkar, ombyggt från att på 1920-talet ha varit en godisbutik.
Casa Batllo: kanske inget ”smultronställe” men ett Gaudi-hus som ofta kommer i skymundan pga Sagrada Familia och Parc Guell, men såå väl värt ett besök!
I samma byggnad som Museu d’Historia de Catalunya kan man ta en hiss upp och kommer då till en otroligt mysig takbar med utsikt över hamnen och livemusik.
Om ni skulle behöva hjälp med att kolla nåt eller vad som helst så är jag sedan några månader bosatt i Barcelona, så det är bara att hojta till i sådana fall :)
Av Mattias
19 nov. 2018 12:00
Citerat från Angie_sthlm:
Mina tips efter säkert 15 resor till Barcelona är dessa:
Bästa paellan: Elche
Bästa tapasen: Llamber (båda dessa restauranger funkar både för ”allätare” samt vegetarianer/veganer och glutenintoleranta)
El bosc de les fades: supermysigt café/bar med väldigt unik interiör som ligger precis intill La Rambla men som ändå är lite gömt.
La Confiteria: supermysig bar med unika drinkar, ombyggt från att på 1920-talet ha varit en godisbutik.
Casa Batllo: kanske inget ”smultronställe” men ett Gaudi-hus som ofta kommer i skymundan pga Sagrada Familia och Parc Guell, men såå väl värt ett besök!
I samma byggnad som Museu d’Historia de Catalunya kan man ta en hiss upp och kommer då till en otroligt mysig takbar med utsikt över hamnen och livemusik.
Om ni skulle behöva hjälp med att kolla nåt eller vad som helst så är jag sedan några månader bosatt i Barcelona, så det är bara att hojta till i sådana fall :)
Tack för mycket bra tips Angie_sthlm
//Mattias
3 dec. 2018 12:07
Hej!
Det enda "positiva" jag kan bidra med är att LokalPolisen gått ut och meddelat, att man har stora svårigheter att svara för turisternas säkerhet pga personalbrist.
Hur länge detta ska vara aktuellt framgår inte, men Barcelona kommer under många år framåt att vara en orolig del av Spanien, av kända själ.
Av Mattias
3 dec. 2018 15:34
Hej Elcanario93

Tack för informationen. Det är absolut viktigt att vara försiktig när man besöker en storstad. Sunt förnuft brukar räcka långt. Det kan också vara en bra idé att besöka den lokala turistinformationen för lite info, om man vill vara på den säkra sidan.

Men om man ändå beslutar sig för att besöka Barcelona, som är en underbar stad, har du några tips på vad man bör se och göra?

Mvh Mattias
3 dec. 2018 16:45
Nej, I stort set inte.
När jag åker till Fastlandet koncentrerar jag mig på att mållöst spatsera omkring och titta, observera, men framför allt hitta tapasbarer, vilket vi i stort sett saknar på Tenerife där jag bor. Utbudet och variationerna gör mig lyrisk. Även en och annan saluhall brukar få mitt besök, men jag handlar aldrig, jag äter.
Museer och kyrkor fö, är inte min grej och min favorit i Spanien är Bilbao!
Av Seva4
3 dec. 2018 20:26
Hej!
Var köper man biljetter till Sagrada i förväg?
Vilken hemsida?
Av Mattias
4 dec. 2018 08:05
Citerat från Elcanario93:
Nej, I stort set inte.
När jag åker till Fastlandet koncentrerar jag mig på att mållöst spatsera omkring och titta, observera, men framför allt hitta tapasbarer, vilket vi i stort sett saknar på Tenerife där jag bor. Utbudet och variationerna gör mig lyrisk. Även en och annan saluhall brukar få mitt besök, men jag handlar aldrig, jag äter.
Museer och kyrkor fö, är inte min grej och min favorit i Spanien är Bilbao!
Ok, jag förstår. Då hoppas jag att du får något bra tips på tapasbarer i denna tråd ;-)
Ha det fint på Teneriffa
//Mattias
Av Mattias
4 dec. 2018 08:14
Citerat från Seva4:
Hej!
Var köper man biljetter till Sagrada i förväg?
Vilken hemsida?
Hej. Finns på flera ställen, ett tips är här: http://www.sagradafamilia.org/eng/tickets/index.html
Håll utkik på vår hemsida för inspiration och fler tips om Barcelona. Kul om du delar med dig av dina upplevelser när du kommer hem igen. Trevlig resa.
//Mattias
Av Mattias
5 dec. 2018 12:43
Grattis Angie_sthlm och tack för dina Barcelona-tips.
Du blir den första att vinna Lonely Planets guidebok "Världens Bästa Resor -Topplista över de 50 främsta sevärdheterna".

Nu behöver vi fler tips. Alla som är med och lämnar tips här i tråden har chans att vinna denna coola bok. Tipsen används för ett spännande Barcelona projekt som vi på Reseguiden håller på med. Tipsen kommer också att publiceras på vår temasida om Barcelona som inom kort dyker upp på Reseguiden.se.

Med förhoppning om fler bra tips
//Mattias
5 dec. 2018 19:59
Den magiska fontänen är helt underbar, det var vår finaste upplevelse en härlig kväll. Stanna kvar den byten både musik och färgspelet i fontänen som är mycket stor och imponerande du får en ny föreställning om du väntar en stund.. Både klassisk och modern musik det var helt förtrollande, tycker man om fyrverkeri och musik ska man se till att inte missa detta skådespel som är helt gratis. Har pratat med många som missat detta fantastiska på sin resa så gör inte det.
Av Mattias
6 dec. 2018 08:34
Citerat från Christel:
Den magiska fontänen är helt underbar, det var vår finaste upplevelse en härlig kväll. Stanna kvar den byten både musik och färgspelet i fontänen som är mycket stor och imponerande du får en ny föreställning om du väntar en stund.. Både klassisk och modern musik det var helt förtrollande, tycker man om fyrverkeri och musik ska man se till att inte missa detta skådespel som är helt gratis. Har pratat med många som missat detta fantastiska på sin resa så gör inte det.
Låter helt fantastiskt Christel. Tack för bra tips.
//Mattias
8 dec. 2018 17:53
Hej Reseguiden
Jag har varit i Barcelona några gånger så ett par saker skall jag väl kunna tipsa om. Har man aldrig varit där måste man promenera upp och ner på den stora gatan La Rambla. Där händer det mycket och det är väldigt mycket folk. Sen om man tycker om fotboll är det väldigt spännande att besöka den stor fotbollsarenan Camp Nou. Restauranger finns det hur många som helst, tips är att inte fastna mitt i centrum på La Rambla utan att gå lite utanför. Det finns många små mysiga tapasbarer, en som heter Tapeo kan jag rekommendera.
Om man vill se stan ovanifrån kan man åka linbana från hamnen upp på ett berg. Det är jättekul.
Det var några tips i varje fall :-)
9 dec. 2018 19:17
Hej,
Bästa puben med Afrika-inspirerad inredning och med mest drag på helgerna är Bar Obama som ligger på Gran via.
Bästa och fräschaste resturang är La Paradeta som huserar på tre olika adresser och serverar fisk&skaldjur.
En liten sevärdhet är El gato de Botero, en gigantisk kattstaty i metall :)
Av Mattias
10 dec. 2018 08:29
Citerat från Inger1980:
Hej,
Bästa puben med Afrika-inspirerad inredning och med mest drag på helgerna är Bar Obama som ligger på Gran via.
Bästa och fräschaste resturang är La Paradeta som huserar på tre olika adresser och serverar fisk&skaldjur.
En liten sevärdhet är El gato de Botero, en gigantisk kattstaty i metall :)
Hej Inger1980
Kanontips ju :-) Tack för det.
//Mattias
Av Mattias
10 dec. 2018 08:33
Citerat från Nessla_77:
Hej Reseguiden
Jag har varit i Barcelona några gånger så ett par saker skall jag väl kunna tipsa om. Har man aldrig varit där måste man promenera upp och ner på den stora gatan La Rambla. Där händer det mycket och det är väldigt mycket folk. Sen om man tycker om fotboll är det väldigt spännande att besöka den stor fotbollsarenan Camp Nou. Restauranger finns det hur många som helst, tips är att inte fastna mitt i centrum på La Rambla utan att gå lite utanför. Det finns många små mysiga tapasbarer, en som heter Tapeo kan jag rekommendera.
Om man vill se stan ovanifrån kan man åka linbana från hamnen upp på ett berg. Det är jättekul.
Det var några tips i varje fall :-)
Hej Nessla_77
Det var många och bra tips. Linbana är ju alltid kul. Tack för att du delar med dig.
//Mattias
13 dec. 2018 11:17
Jag har varit 2 ggr i Barcelona så vet inte riktigt om man kan kalla det favoriter.. ;-) men i alla fall..

Mina favorittips:
* Vegetariska restaurangen Teresa Carles: http://teresacarles.com/ Den finns på två ställen i stan. God mat åt det finare hållet. Hon har även juicebar & "flexitarisk" restaurang.
* Saluhallen mitt på La Rambla är väl värd ett besök även om man inte är hungrig just då.. Massor att titta på; folk, matstånd med berg av färggranna frukter & grönsaker, ostar, färdigmat, färskpressade juicer..
* Ett annat trevligt minne från Barcelona-resan var att gå på flamenco-show! Vi åkte med en gruppresa till Barcelona så bokade genom det företaget. Tyvärr vet jag inte vilken av alla shower det var.. men det var en mer avslappnad variant där även de som ville i publiken fick testa på att dansa.
16 dec. 2018 20:55
Om man vill göra nåt annat än att bese denna fina stad, så ta tåget till Figueres (Girona) o gå på Salvador Dali museet!
16 dec. 2018 23:16
Har bara varit i Barcelona 2 ggr men det kommer definitivt att bli flera..
Picassomuseet är ett måste om man gillar konst. Hittade bästa tapasrestaurangen med världens bästa paella -såå gott att vi kom tillbaka kvällen efter -testa gärna den med pasta oxå... Momo heter detta grymma ställe och ligger i de underbara gotiska kvarteren.
Av Mattias
17 dec. 2018 08:52
Citerat från Vegtraveller:
Jag har varit 2 ggr i Barcelona så vet inte riktigt om man kan kalla det favoriter.. ;-) men i alla fall..

Mina favorittips:
* Vegetariska restaurangen Teresa Carles: http://teresacarles.com/ Den finns på två ställen i stan. God mat åt det finare hållet. Hon har även juicebar & "flexitarisk" restaurang.
* Saluhallen mitt på La Rambla är väl värd ett besök även om man inte är hungrig just då.. Massor att titta på; folk, matstånd med berg av färggranna frukter & grönsaker, ostar, färdigmat, färskpressade juicer..
* Ett annat trevligt minne från Barcelona-resan var att gå på flamenco-show! Vi åkte med en gruppresa till Barcelona så bokade genom det företaget. Tyvärr vet jag inte vilken av alla shower det var.. men det var en mer avslappnad variant där även de som ville i publiken fick testa på att dansa.
Hej Vegtraveller
Tusen tack för din många bra tips. Där finns definitivt något som kan hjälpa och inspirera andra.
//Mattias
Av Mattias
18 dec. 2018 11:56
Citerat från Barbro_45:
Om man vill göra nåt annat än att bese denna fina stad, så ta tåget till Figueres (Girona) o gå på Salvador Dali museet!
Hej Barbro_45
Bra tips på utflykt :-)
//Mattias
Av Mattias
18 dec. 2018 17:04
Citerat från Annamia1:
Har bara varit i Barcelona 2 ggr men det kommer definitivt att bli flera..
Picassomuseet är ett måste om man gillar konst. Hittade bästa tapasrestaurangen med världens bästa paella -såå gott att vi kom tillbaka kvällen efter -testa gärna den med pasta oxå... Momo heter detta grymma ställe och ligger i de underbara gotiska kvarteren.
Hej Annamia1
Du verkar ha hitta dina smultronställen. Man blir riktigt sugen. Tack för att du delar med dig.
//Mattias
19 dec. 2018 11:41
Gotiska kvarteret med ett stopp på Xurreria Manuel San Román.
Av Mattias
20 dec. 2018 10:39
Citerat från Elcanario93:
Här lite information som är betydligt viktigare än vilket Museum man ska besöka eller inte i Barcelona.

Är ni helt främmande på RG för vad som händer och sker utanför Sveriges gränser...

Jag har påtalat det tidigare, men jag kanske uttryckte mig otydligt..

https://www.svenskamagasinet.nu/nyhet_13942_sveriges-ambassad-undvik-stora-folksamlingar-i-barcelona
Hej igen Elcanario93
Tack för informationen. Jag förstår din oro och delar den såklart, man skall alltid vara observant och försiktig vart man än åker i världen. Vi på Reseguiden gör som branschen i övrigt, vi följer UD:s rekommendationer när det gäller säkerheten vid resor till andra länder. I nuläget finns ingen avrådan från resor till Barcelona och därför ser vi ingen anledning till att inte prata om denna härliga stad. Som jag tipsat om tidigare kan man alltid kolla med t ex de lokala turistkontoren om det finns platser man bör undvika.
Mvh Mattias
Av Mattias
20 dec. 2018 10:43
Citerat från Natehrndal:
Gotiska kvarteret med ett stopp på Xurreria Manuel San Román.
Hej Natehrndal
Ahh... bra tips. Där ser det ut att finnas en hel det gott :-)
//Mattias
Av Mattias
21 dec. 2018 09:50
En ny vinnare är utsedd. Grattis Annamia1 och tack för dina tips. Vi skickar en bok till dig. Lonely Planets guidebok "Världens Bästa Resor -Topplista över de 50 främsta sevärdheterna"

Vi behöver fler tips. Tipsen används för ett spännande Barcelona projekt som vi på Reseguiden håller på med. Tipsen kommer också att publiceras i samband med vår temasida om Barcelona som inom kort dyker upp på Reseguiden.se.

Med förhoppning om fler bra tips
//Mattias
7 jan. 2019 11:50
Jag kom hem från Barcelona igår och i lördags åt jag jättegod brunch på Elsa y Fred på Carrer del Rec Comtal 11 (nära Arc de Triomf). Väldigt god mat i en mysig miljö!
Av Mattias
8 jan. 2019 08:30
Citerat från Michaela74:
Jag kom hem från Barcelona igår och i lördags åt jag jättegod brunch på Elsa y Fred på Carrer del Rec Comtal 11 (nära Arc de Triomf). Väldigt god mat i en mysig miljö!
Hej Michaela74
Härligt med rykande färska tips. Tack för det :-)
//Mattias