HJÄLP! Passet är stulet, ska till Japan på onsdag!

28 aug. 2015 21:52
Visningar: 526
Hej, jag blev ikväll av med mitt pass och alla bankkort på gymmet och jag ska åka till japan på onsdag kväll. Jag ska försöka hinna fixa ett nytt direkt på måndag morgon. Men vad gäller med provisoriska pass, jag har en text men jag förstår inte riktigt. Är det någon med mer erfarenhet som kan hjälpa mig förklara vad jag måste göra? Vad är skillnaden på rosa provisoriskt pass och provisoriskt pass?

Såhär står det på swedenabroad.com:

Om du förlorat ditt vanliga pass eller om det är utgånget kan du ansöka om ett s.k. provisoriskt pass (nödpass) om du inte hinner invänta ett ordinarie pass som tar 2-3 veckor att tillverka. Det provisoriska passet utfärdas normalt för en resa direkt hem till Sverige alternativt bosättningslandet och har kort giltighetstid. Observera att svenska provisoriska pass A4-format, utfärdade av svenska utlandsmydigheter, ej gäller för inresa i Japan. De gäller endast för utresa ur Japan. De i Sverige utfärdade rosa provisoriska passböckerna är fortfarande giltiga också för inresa i Japan.

Följande krävs:

Ifylld ansökan. Blanketten finns på ambassaden.
Polisrapport om passet är stulet.
Svenskt personbevis.
Om möjligt giltig fotolegitimation för att styrka din identitet.
Avgiften erläggs kontant vid ansökningstillfället.

Alla handlingar måste vara originalhandlingar eller bestyrkta kopior.

Tack på förhand
28 aug. 2015 23:14
"Rosa pass" kan man ansöka om på till exempel Landvetter Flygplats eller Arlanda Flygplats och dem får man direkt. Förutsatt att man kan legitimera sig såklart.
De brukar gälla för en resa, men det är inte alla länder som accepterar provosoriska pass, det får man höra med respektive lands ambassad. Bali/Indonesien är ett känt exempel där det rosa passet har inneburit problem för resanden, en del har fått vända om.

Utan att veta var du bos osv, men ta dig till närmsta internationella flygplats eller ta reda på var den är så du kan ansöka om provosoriskt pass. Ring/maila/skicka röksignaler till Japans ambassad/konsulat och kolla med dem vad som gäller för dig!
28 aug. 2015 23:21
Tack så mycket. Men mitt pass var min enda legitimation, vet du om det är det möjligt att få rosa provisoriskt pass ändå med vittnen som legitimerar eller något?
Av Cattta
29 aug. 2015 18:24
Hej, kolla ordentligt att du verkligen kommer in med det rosa provisoriskta pass i Japan ännu en gång...