Hjälp mig med tips om Burma!?

9 maj 2013 14:35
Visningar: 1840
Som del i en bonus-familj med egna och andras barn och många att kompromissa med, brukar det ofta vara så att en tidpunkt lämplig att resa dyker upp först.
Sedan väljer man resmål utefter det!

Nu har det visat sig att vi kan resa bort 2 veckor slutet feb / början mars nästa år och då kommer jag genast att tänka på Burma, som jag länge velat åka till.

Någon som vet hur Burma är den tiden?
Torrperiod och väldigt varmt tycker jag att jag har läst mig till...
Är det väl sent på säsongen att åka i den meningen att det är torrt och brunt och FÖR varmt?

Hur bör jag boka resan?
Paket via lokal agency eller boka allt själv?
Kommer man att vilja ha guider?
Är det tidsödande att ordna utflykter på plats själv, eller går det bra?
(vi är resvana men vill utnyttja tiden hyfsat effektivt för att hinna med så mycket som möjligt...)

Tänker spontant på en rutt till
Yangon
Bagan
Mandalay
Inle lake

Bör jag lägga till fler stopp?
Är Ngapali värt ett besök?

Hoppas någon varit där och kan svara på några av mina frågor!
Av Lora
10 maj 2013 00:38
Hej!

Jag var på ett snabbt besök i november: Yangon – Bagan – Inle Lake.

Hur bör du boka resan?

Det beror på om du har tid som du vill/kan lägga på sökningar av info, planering, bokningar m.m. Det blir också billigare att boka allt själv än via någon resebyrå...

Ett tryggt och mest tidsbesparande alternativ är dock en paketresa.
T.ex. Jambo Tours anordnar rundresor till Burma: http://www.jambotours.se/Asien/Burma

Exotissimo är lokala representanter som jag kan rekommendera:
http://www.exotissimo.com/travel/myanmar/tours/

På egen hand: smidigast är flyget from Bangkok till Yangon. Vi flög även inrikes i Burma mellan olika destinationer. Man kan åka buss men vägarna är dåliga och det tar längre tid att komma från det ena stället till det andra.

Jag saknade guiden i Bagan... Det går att få någon på plats som kan köra en runt. Men... jag fick för mig att varannan extraknäcker som guide/konstnär. Man får lita på turen om man inte bokar någon välrenommerad. Det går också bra att läsa på och studera kartan innan och på egen hand, hyra cyklar väl där på plats och genomföra egen utforskning av platsen.

På Inle Lake är det inga problem med att ordna en tur runt sjön. Går smidigast via hotellet ni ska stanna på.

Yangon är en spännande, trevlig och kontrastrik stad. Det gick lätt att hitta till måste-ses-platserna med hjälp av en karta och på egen hand.
(Obs! Får inte missas: http://www.feelrestaurant.com/myanmarfood.html )

En mycket viktig sak att tänka på: Boka i god tid. Det är brist på hotell i Burma just nu.

Ja... återkom gärna med funderingar och frågor kring Burma – ska försöka hjälpa så gott jag kan.

Bästa hälsningar,
/L

10 maj 2013 14:22
Tack snälla för info och tips!

Hur många dagar behöver man på respektive ställe (av dem du varit på)?

Att flyga in via Doha (Quatar Airlines) verkar nästan smidigare än via Bangkok i min värld...?

Jag ska kolla upp din lokala arrangör!
Det blir antingen via en sån eller helt på egen hand beroende på dels prisskillnad mellan dessa två alternativ och dels om vi kan hinna med betydligt mer om vi anlitar en arrangör...

Jag skriver igenom när/om jag kommer på fler frågor!
Citerat från loriana:
Hej!

Jag var på ett snabbt besök i november: Yangon – Bagan – Inle Lake.

Hur bör du boka resan?

Det beror på om du har tid som du vill/kan lägga på sökningar av info, planering, bokningar m.m. Det blir också billigare att boka allt själv än via någon resebyrå...

Ett tryggt och mest tidsbesparande alternativ är dock en paketresa.
T.ex. Jambo Tours anordnar rundresor till Burma: http://www.jambotours.se/Asien/Burma

Exotissimo är lokala representanter som jag kan rekommendera:
http://www.exotissimo.com/travel/myanmar/tours/

På egen hand: smidigast är flyget from Bangkok till Yangon. Vi flög även inrikes i Burma mellan olika destinationer. Man kan åka buss men vägarna är dåliga och det tar längre tid att komma från det ena stället till det andra.

Jag saknade guiden i Bagan... Det går att få någon på plats som kan köra en runt. Men... jag fick för mig att varannan extraknäcker som guide/konstnär. Man får lita på turen om man inte bokar någon välrenommerad. Det går också bra att läsa på och studera kartan innan och på egen hand, hyra cyklar väl där på plats och genomföra egen utforskning av platsen.

På Inle Lake är det inga problem med att ordna en tur runt sjön. Går smidigast via hotellet ni ska stanna på.

Yangon är en spännande, trevlig och kontrastrik stad. Det gick lätt att hitta till måste-ses-platserna med hjälp av en karta och på egen hand.
(Obs! Får inte missas: http://www.feelrestaurant.com/myanmarfood.html )

En mycket viktig sak att tänka på: Boka i god tid. Det är brist på hotell i Burma just nu.

Ja... återkom gärna med funderingar och frågor kring Burma – ska försöka hjälpa så gott jag kan.

Bästa hälsningar,
/L

Av Lora
10 maj 2013 19:40
Citerat från gunillad:
Hur många dagar behöver man på respektive ställe (av dem du varit på)?

Att flyga in via Doha (Quatar Airlines) verkar nästan smidigare än via Bangkok i min värld...?
*Bagan – 2 dagar minst – en introduktion hinner man med.

*Inle Lake – 1-2 dagar - man hinner med att se det mesta på en dag under turen runt sjön. Å andra sidan kan man förlänga turen till grannsjön Sankar – fick tips om att det ska vara en pärla - otroligt vacker natur på vägen dit m.m.

*Yangon – 2-3 dagar (på tok för lite tycker jag själv – på 2 d. har jag upplevt endast en bråkdel av vad Yangon har att erbjuda).

Det kan stämma bra att flyga in via Doha är smidigare än via Bangkok (tack för tipset! :)) Jag har inte tänkt på/undersökt några andra smidiga alternativ helt enkelt...

Allt gott!

/L
11 maj 2013 15:55
Aj då, jag hade skissat på detta:

Dag 1: ankomst Yangon morgon
2 till Bagan
3 Bagan
4 Bagan
5 till Mandalay
6 Mandalay (inkl omgivningar)
7 Mandalay (inkl omgivningar)
8 till Inle lake
9 Inle lake (inkl omgivningar)
10 Inle lake (inkl omgivningar)
11 till Ngapali
12 Ngapali
13 till Yangon
14 Hem

Då har jag stretchat ut resan till max vad vi kan vara borta...

Tänkte att Yangon mest var den stora gyllene pagodan och att det var bättre att lägga tiden i andra delar av Burma, men det kanske var feltänkt...?
Av Lora
11 maj 2013 23:20
Citerat från gunillad:

Då har jag stretchat ut resan till max vad vi kan vara borta...

Tänkte att Yangon mest var den stora gyllene pagodan och att det var bättre att lägga tiden i andra delar av Burma, men det kanske var feltänkt...?
Bra skissat måste jag säga! Alla tillgängliga delar av Burma är värda sin tid till att upplevas och utforskas. Yangon bjuder på mer än bara den stora gyllene pagodan (Shwedagon).

Nästa gång jag själv ska dit skulle jag vilja besöka: Green Hill Valley Elephant Camp (http://ghvelephant.com ), Karaweik Hall, The Maha Pasana Guha, Gems museum, olika marknader… för att nämna några av sevärdheterna. Bara strosa runt och njuta av atmosfären där... Möta människorna som är genuint nyfikna och trevliga...!

Enligt din planering får ni 5 dagar sammanlagt till att uppleva storstadsmiljön... jag tycker inte att det var ”feltänkt” med 2 dagar i Yangon – ni hinner se en del.

Det börjar bli spännande när resan tar sin form! :)

Bästa hälsningar,
L
Av Lora
12 maj 2013 00:44
Aj då... Green Hill Valley Elephant Camp hamnade i Yangon – jag ritar min egen karta nu :) - i Kalaw är det.
12 maj 2013 08:10
Strålande!
Sound lika a plan then!
Av Pelle77
4 feb. 2014 20:43
En liten fråga. Hur kinkigt är det att ha nypressade $100-sedlar? Det verkar som de ska komma från tryckeriet och vara nästintill oanvända för att accepteras, stämmer den infon än? (Forex kunde garantera det så får väl acceptera deras sunk- kurs i så fall)

Jag har läst mig till på Trippan att ATM:s börjar dyka upp. Är det någon som testat detta? Visst är det enbart Kyats man får ut via bankomaten?

Vi fixar vårt VOA via den lokala researrangören och kommer väl vara er i hasorna Gunilla då vi kommer till Burma 10 mars och kör rutten
Rangoon 1 natt
Bagan 2 natter
Inle 2 natter
Rangoon 2 nätter

Några andra do's and dont's att känna till? Att ha med medicin har jag läst mig till (till skillnad från Thailand där "allt" finns).
4 feb. 2014 20:56
Enligt lonely planets forum är grundregeln fortfarande helt nya sedlar, men det börjar luckras upp LITE, om man har tur kan en och annan skavank slinka igenom...

Och ja det ska vara Kyats i automaterna.

Vi kommer åter till Sverige 7 mars, så jag hinner precis avrapportera lite "tips and tricks" innan du åker.
Av Mgoser
14 feb. 2014 07:05
Har rest till Burma två år i rad , senast november. Hade inte några större problem att hitta ATMer i t.ex. Mandalay . Kontrollen av dollarsedlar var mycket lättsammare.
22 feb. 2014 14:40
Burma är verkligen värt ett besök. Vi har rest runt där i 4 veckor och har bokat allt på plats, inga problem. Internet fungerar bra på de flesta hotell. ATM finns överallt (Mandalay, Inle lake, Bagan, Kawlev, Ngapali, Yangon). Sämsta stället tyckte vi var Yangon och det mest intressanta Inle lake. Ngapali har jättebra stränder men det finns inget att göra. I Mandalay köpte vi en rundtur av en taxichaufför 20 $ för en hel dag helt perfekt, vi bestämde själva vart och hur länge vi ville stanna på resp ställe, vi var jättenöjda. Burmeserna är väldigt vänliga och tycker detvär spännande med västerlänningar, men det är många som är väldigt fattiga.
Har istort sett ingen smutstvätt med mig hem för jag har skänkt bort i stort sett alla kläder jag hade med mig. Om jag vetat hur de har det skulle jag haft väskan full av inte minst barnkläder.
Trevlig resa
Susanne
Av Pelle77
22 feb. 2014 23:00
Citerat från Gunillad:
Enligt lonely planets forum är grundregeln fortfarande helt nya sedlar, men det börjar luckras upp LITE, om man har tur kan en och annan skavank slinka igenom...

Och ja det ska vara Kyats i automaterna.

Vi kommer åter till Sverige 7 mars, så jag hinner precis avrapportera lite "tips and tricks" innan du åker.
Tack, det uppskattas! Trevlig resa!
9 mars 2014 09:05
Citerat från Pelle77:
Citerat från Gunillad:
Enligt lonely planets forum är grundregeln fortfarande helt nya sedlar, men det börjar luckras upp LITE, om man har tur kan en och annan skavank slinka igenom...

Och ja det ska vara Kyats i automaterna.

Vi kommer åter till Sverige 7 mars, så jag hinner precis avrapportera lite "tips and tricks" innan du åker.
Tack, det uppskattas! Trevlig resa!
Halloj, hemma igen!
Vi tog med oss alla pengar i cash-form (dollar), så ATM var aldrig aktuellt för oss, men de ska som sagt finnas. Dock inte i varje gathörn för vi sprang aldrig på några spontant så där...
Motsvarande 6000 kr per person räckte perfekt i 14 dagar (hotell redan betalt i förväg).
Då handlade vi även med oss lite pryttlar hem.
Vi hade nya fräscha sedlar plus några gamla dollarsedlar som blivit över från tidigare resor. De gamla blev kritiskt granskade men slank sedan igenom.
Hälften av de medhavda dollarsarna växlade vi in till Kyat, resten behöll vi som dollar. De flesta hotellen samt vår turarrangör vid Inle lake ville ha dollar. Några inträden var också i dollarform.

Övrigt:
Medtag myggmedel och öronproppar. Hotellrummen är överlag lyhörda. Man somnar till ljudet av falsksång på en talangjakt från rumsgrannens tv och vaknar några timmar senare av ljudet av någons magsjuka (om rättvisa finns, samma rumsgranne...)

Kläder:
Dagarna är fyllda av kloster och pagodabesök. Och även om ingen säger det till dig, tycker burmeserna att det är MYCKET opassande och respektlöst att besöka religiösa platser i för lättklätt skick.
Man bör alltså ta med sig ganska många respektabla plagg. Gärna långbyxor för män och lång kjol för kvinnor. Inga linnen.
Vi köpte lokala burmesiska plagg Longji för mig och vida byxor för min man och väckte stor uppskattning blad lokalbefolkningen då vi bar dem!

Och glöm för allt i världen att ta av skorna i pagodor, kloster etc!
Av Pelle77
10 mars 2014 00:36
Tack för tipsen! Vi flyger till Rangoon idag! :)
16 maj 2014 19:57
Hej, nu kommer jag och ger mig in i denna diskussion.
Skulle vara trevligt att höra hur ni hade det "Pelle 77"
Av Pelle77
17 maj 2014 20:55
Hej reslustkvinna!

Jag har knåpat ihop ett resealbum som finns på min sida. Någonstanns här har jag även skrivit en reseberättelse. Ett råd, åk till Burma! Ett fantastiskt land!