Hjälp med Sunpass!

6 nov. 2015 14:46
Visningar: 1543
Hej.

Ska till Usa nästa år och vara där i ca 30 nätter.
Det mesta är redan bokat, så även hyrbil via Hertz.

Men nu till det här med vägavgifter. Hur gör man? Det är ju i princip helt omöjligt att fatta...

-Ska jag ta Hertz lösning, det var ingett man kunde välja till i bokningen. Väljer man det på plats? Det jag har hittat om deras lösning är:
$4.95 fee per rental day plus tolls (at posted cash/TOLL-BY-PLATE rates)
Detta hittade jag på Sunpass hemsida, det vill säga det är typ 150$ för hela resan

-Ska jag köpa nåt själv, kan man göra det på flyplatsen? Eller kan man göra det från Sverige?

Det vi kommer göra är att vi kommer åka lite i miami, lite i orlando men mest kommer vi vara och röra oss i Siesta Key området.

Vad blir billigast?
Vad blir enklast?
6 nov. 2015 15:55
Hej!

$4.95 plus tullavgifter (orabatterade) stämmer men de 4.95 har en begränsning till Max $24.75 på 30 dagar. Alltså hamnar ni med 30 dagar precis på 30-dagarsgränsen och får betala 24.75 plus tullavgifterna.

Man behöver inte bestämma i förväg om man ska ha detta eller inte, använder man den om så bara en gång så betalar man för hela perioden.

Egen Sunpass kan ni köpa på massor av ställen numera https://www.sunpass.com/sunPassRetailers och det blir lite billigare, en billig etikett ($4.99) som har nackdelen att den ska klistras fast på rutan med medföljande problem att ta bort den igen eller en lite dyrare dosa ($19.99) som är bästa lösningen om ni ska resa till Florida fler gånger. Med egen Sunpass får man rabatterade priser på vägtullarna.

Tror knappast man kan beställa till Sverige (prova här https://www.sunpass.com/displayPurchaseTransponderAgreement ) men det finns alltid någon butik i närheten av flygplatserna (se länken ovan).

Vilken flygplats landar ni på?

Enklast är att ta Hertz lösning, som sagt något billigare med egen dosa, ännu billigare med etikett, beroende på hur mycket man kör blir det förmodligen ytterligare billigare att betala kontant och undvika de vägar där kontantbetalning inte finns, allra billigast är det att undvika vägtullar helt, vilket går, själv tycker jag inte de två sista alternativen är värda att fundera på om ni ska köra i Miamiområdet.

Det som kan ställa till problem är om Hertz kör med etikett/dosa (som inte går att stänga av), kan då finnas risk att tjänsten aktiveras trots egen Sunpass, hör om detta med Hertz. Vi har bara hyrt av Avis, de hade dosa som gick att stänga av, och Sixt som kör med "toll by plate" där då en egen Sunpass prioriteras så deras lösning inte används (kör man genom en tull utan en betalningslösning registreras nummerplåten och man/biluthyraren faktureras sen)
6 nov. 2015 16:13
Vi ska faktiskt ha bilen i 33 dagar så det känns som ca 30$ Är värt att slippa krångla.

Tack för hjälp!!
6 nov. 2015 16:28
Citerat från Barba10hult:
Vi ska faktiskt ha bilen i 33 dagar så det känns som ca 30$ Är värt att slippa krångla.

Tack för hjälp!!
Då borde Hertz ta $39.60. Som sagt kolla med Hertz så det funkar med egen Sunpass om ni väljer det istället!

Trevlig resa!
Av Birgere
6 nov. 2015 16:49
Fungerar utmärkt med eget SunPass och Hertz. Har för mig dom kör Toll-by-plate men det spelar ingen roll.
Enklast är att första kvällen betala vid stationen och dagen efter köpa sitt sunpass och registrera det.
Sedan är det bara att köra. Det finns ju en speciell option för just hyrbilar vid registreringen så man kan mata in tiden som man hyr bilen, på så sätt så riskerar man inte att betala för någon annan.
6 nov. 2015 17:09
Vad kan det skilja?
Ett klistermärke kostar vad 10$?
Vet inte om det är värt att krångla för ca 300kr
Av Birgere
6 nov. 2015 18:08
Citerat från Barba10hult:
Vad kan det skilja?
Ett klistermärke kostar vad 10$?
Vet inte om det är värt att krångla för ca 300kr
Besparingen om man kör med tex avis/hertz osv är ju inte så stor då det finns en OK maxavgift hos dessa som man kan ställa mot klisterlappens $5. Hyr man däremot av Dollar, Sixt osv som tar $45 i veckan utan maxtak så blir ju besparingen väldigt stor.
6 nov. 2015 19:39
I Siesta Key/Sarasota området finns inga betalvägar (förutom Sunshine Skyway Bridge till St Pete)
6 nov. 2015 20:11
Hmm, nu blir jag tveksam.

Hur krångligt är det att fixa eget?
Om jag drar till Orlando direkt från flyget, går det betala kontant hela vägen?
6 nov. 2015 21:27
Citerat från Barba10hult:
Hmm, nu blir jag tveksam.

Hur krångligt är det att fixa eget?
Om jag drar till Orlando direkt från flyget, går det betala kontant hela vägen?
Ja
7 nov. 2015 01:32
Citerat från Barba10hult:
Hmm, nu blir jag tveksam.

Hur krångligt är det att fixa eget?
Om jag drar till Orlando direkt från flyget, går det betala kontant hela vägen?
Här finns en lista över betalvägar och info om ifall de tar kontanter. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_roads_in_Florida

Att fixa sunpass är inte jättekrångligt. Det är många år sen jag gjorde det så saker kan ha ändrats och mitt minne kan svika lite men man kan registrera ett konto innan resan (rekommenderas då det verkar kunna ta ett dygn eller så innan det aktiveras). Man kan registrera ett svenskt regnummer så länge. När man köpt sunpassen så registrerar man den och hyrbilen på på kontot. Som Birgere skrev kan man numera registrera hyrbilar speciellt och man kan lägga in utgångsdatum så ingen kan använda Sunpassen om man skulle glömma den i bilen, man bör ju så klart i.s.f. spärra denna sunpass direkt. Det var lite meck när jag registrerade, telefonnummer skulle vara i amerikanskt format och man skulle välja en delstat där man bor (Florida funkade bra med svensk adress). Man kan förmodligen fylla i t.ex. en hotelladress eller liknande, man får prova sig fram lite, därför bra att göra hemma i lugn och ro.

Sunpass har även en app som är smidig när man är på resa https://play.google.com/store/apps/details?id=gtn.aecom.sunpass. Äppleappen vet jag inte hur den funkar men den finns också https://itunes.apple.com/se/app/sunpass/id492680525?mt=8
7 nov. 2015 01:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Barba10hult:
Vad kan det skilja?
Ett klistermärke kostar vad 10$?
Vet inte om det är värt att krångla för ca 300kr
Besparingen om man kör med tex avis/hertz osv är ju inte så stor då det finns en OK maxavgift hos dessa som man kan ställa mot klisterlappens $5. Hyr man däremot av Dollar, Sixt osv som tar $45 i veckan utan maxtak så blir ju besparingen väldigt stor.
Sixt har numera detta hisnande villkor för betallösningen (ibland/ofta billiga och bra då vi hyrt men detta säljer de inte till någon som vet någonting om Sunpass):

Express Toll Service
Our optional Express Toll Service offers unlimited use of all automated toll lanes within Florida for a daily prepaid rate of $7.99/day plus tax (6% - 18%) with a maximum charge of $119.00.
(Express Toll Service = T1)