Hjälp med resplan Thailand!

Av Ramosm
29 dec. 2016 17:34
Visningar: 584
Hejsan!
Några vänner och jag landar i Bangkok den 20 januari 15.30. Vi är borta i en månad åker hem 21 februari och skulle verkligen behöva er hjälp med våran resplan. Vi vet inte riktig hur vi ska lägga upp detta eftersom att det är första gången vi reser dit.
Platserna vi har tänkt att besöka är

Koh lipe
koh phi phi
Krabi eller phuket
koh phangan

(ej i ordning)
men den 11 ska vi vara i koh phangan full moon party.

Min fråga är då hur vi ska lägga upp resrutten så den blir så smidigt och smartas som möjligt. Är det att börja med koh lipe sedan phi phi uppåt
eller kanske krabi några dagar där, sedan till koh lipe sedan phi phi? Vet verkligen inte hur vi ska göra. har ni några tips på hur vi ska göra?
All hjälp uppskattas!!
29 dec. 2016 18:53
Börja med en natt på hotell nära flygplatsen Don Muang och ta sedan ett tidigt flyg dagen efter till Hat Yai och börja sedan med Koh Lipe. Fortsätt mot Phi-Phi och Ao Nang innan ni från Ao Nang tar er till Koh Phangan. Avrunda med några dagar i Bangkok efter Koh Phangan.
Av Ramosm
1 jan. 2017 22:19
Citerat från M_olsson:
Börja med en natt på hotell nära flygplatsen Don Muang och ta sedan ett tidigt flyg dagen efter till Hat Yai och börja sedan med Koh Lipe. Fortsätt mot Phi-Phi och Ao Nang innan ni från Ao Nang tar er till Koh Phangan. Avrunda med några dagar i Bangkok efter Koh Phangan.
Tack för svar. Har du någon tips på någon bra hotell nära flygplatsen Don muang?
Vi landar i suvarnabhumi flygplats 15.30 då är de bästa att kanske övernatta där i Bangkok nära flygplatsen Don muang som du sa. Eftersom att det skulle kunna vara samma om vi tog flyg från suvarnabhumi (direkt då) till hat yai vi landar där sent vi skulle behöva sova nära flygplatsen för att sedan dagen efter ta oss till pak bara o koh lipe eller har jag fel? Vad blir enklast tror du?
1 jan. 2017 22:53
Res runt med buss, mycket billigare och smidigt att få tag på! Åk till phiphi osv först, och öarna du vill besöka på den sidan, sen kan du besöka Krabi (Railey beach är underbart), Phuket osv. Sen efter full moon partyt rekomenderar jag STARKT koh tao!!! Världens bästa ö!! Om du har dagar över kan du åka till kho soak eller Chang hai och hikea några dagar om det intresserar dig!
2 jan. 2017 11:20
Citerat från Ramosm:
Citerat från M_olsson:
Börja med en natt på hotell nära flygplatsen Don Muang och ta sedan ett tidigt flyg dagen efter till Hat Yai och börja sedan med Koh Lipe. Fortsätt mot Phi-Phi och Ao Nang innan ni från Ao Nang tar er till Koh Phangan. Avrunda med några dagar i Bangkok efter Koh Phangan.

Visa mer
Tack för svar. Har du någon tips på någon bra hotell nära flygplatsen Don muang?
Vi landar i suvarnabhumi flygplats 15.30 då är de bästa att kanske övernatta där i Bangkok nära flygplatsen Don muang som du sa. Eftersom att det skulle kunna vara samma om vi tog flyg från suvarnabhumi (direkt då) till hat yai vi landar där sent vi skulle behöva sova nära flygplatsen för att sedan dagen efter ta oss till pak bara o koh lipe eller har jag fel? Vad blir enklast tror du?
Personligen hade jag tagit bussen till Don Muang (flygplasten där lågprisbolagen) flyger ifrån i BKK och övernattat på hotell i närheten. NI kommer ändå som sagt att behöva ta er till Don Muang om ni vill flyga med lågprisbolag. Lika bra att stanna i BKK och vila ut på en gång i så fall efter en lång flygning. Sedan ny tag på morgonen efter mot Hat Yai och Koh Lipe. Boka exempelvis resa hela vägen till Lipe med AirAsia, dvs flyg, minibuss och båt .

http://www.airasia.com/ot/en/our-connections/island-and-city-transfers.page
Av Atjima
3 jan. 2017 22:13
Om ni väljer den varianten att flyga till Hat yai och inte taxi plus båt passar med tiden, kolla thaibeachtravellers sida. så kan ni bo på golden crown plaza hotel i hat yai, inget märkvärdigt men helt okej hotell, nära tlll hostel där ni blir upphämtade med bil/buss som kör er till pak bara.
För övrigt lät väl M olssons inlägg bra. Och jag håller med, Koh Tao MÅSTE ni besöka när ni ändå är på KP. Sairee beach har många hotell..Berätta gärna sen hur resan blev!!
Av Lampang
6 jan. 2017 16:02
2 nätter Bangkok, trevlig stad, finns mycket att se och göra .Sen flyg ner till Phuket direkt över till koh phi phi 4 dagar/ ,snorkla bada,ha kul mm- vidare till Koh mook 2 dagar (vila ut) bra snorkling vid koh kradang, simma in i Emerald cave grottan mm. sen båt över till Koh lipe,där i 6 dagar. Efter det vidare till Aonang 2 dagar,utflykt ut till Koh hong mm. Flyg från krabi till Koh samui , 3dagar Koh samui. Båt över till Koh pangan ,där i 5dagar, full moon party(11 feb),mm. vidare över till Koh tao , 5 dagar . Båt över till Chumphon, där ifrån upp till Hua hin med buss eller tåg , vila ut åter stående dagar, lite shopping mm. Från Huahin taxi till Suvarnabhumi airport och flyg hem, ... Så hade jag rest om jag hade åkt er resväg
6 jan. 2017 21:03
Hej vi drar till phuket i 2 veckor i mars och sitter nu också och funderar på resvägar.då vi bara är borta 2 veckor hinner vi inte så jätte mycket som man vill.vi tänkte börja med patong 2 nätter mest för att kolla in den stan (har vart där för ett par år sen men inte min sambo) sen till phi phi ett par dagar sedan till koh lanta några dagar sen vidare till koh lipe.är det något ställe eller strand man inte får missa ? Eller några andra tips på västkusten
11 jan. 2017 14:06
Gör som M olsson skriver, ta en natt i Bkk vid flygplatsen. Sedan flyg söderut och ta er till Koh Lipe.
Men en sak ni måste veta är att när fullmoon partyt är så är alla hotell fullbokade så vill ni gå på FMP bör ni vara på Koh Phangan 2-3 dagar innan den stora festen är. Kvällarna innan är det med fester men mindre fester dock.
Så planera resan till Phangan, åk dit med buss ifrån Krabi och sedan färja.
Phiphi Island är fest jämt ifall ni vill ha det. Men gör gärna en dagsutflykt runt phiphi med båt. Riktigt fint =)