Hjälp !! Kalabrien, Amalfikusten eller Ligurien?

Av Ghandi
16 maj 2009 20:20
Visningar: 10255
Hej,

Jag och min sambo planerar åka till Italien den 15 Juli och åka hem den 29 Juli. Vi har dock smärre problem med att välja mellan följande: Kalabrien, Amalfikusten eller Ligurien. Vi behöver er hjälp för detta. Följande "krav" har vi:

-Vacker Natur
-Så orört som möjligt. Lite turism kommer man inte ifrån men absolut ingen charter.
-Vill bo på mysiga gamla Bed & Breakfast. Vill gärna kunna ta in på B&B efterhand som vi känner, alltså ingen bokning i förväg.
-Vill kunna köra från by till by, alternativt bo på 2-3 öar och åka båt däremellan.
-Lämpligt att besöka i mitten på Juli.
-Nära havet hela tiden. Måste ju kunna ta ett dopp.

Hjälp oss välja genom era erfarenheter. Tipsa gärna om favoriter inom B&B, restauranger etc.

Hjärtligt tack på förhand!

Mvh,
Peter
17 maj 2009 10:27
Hej!

Jag kan inte hjälpa dig välja, men en sak jag tänker är att kolla Bo Holmström (heter han så( Han med Solens mat,) där kan du nog få många trevliga tips.
17 maj 2009 13:23
Hej!

För att börja med, inga av de nämnda platser är
lämpliga att besöka i mitten av juli för att det kan
bli lite för varmt, i synnerhet om ni har tänkt er
röra på er en del.
Kalabrien är definitivt inte alls lika exploiterat än
de två andra och ni skulle kunna åka vidare till
Sicilien och besöka mindre kända (fast väldigt
vackra) vulkanöar intill.
Jag äslkar Amalfikusten för att den ligger i närheten
av mycket annat av stor intresse som de romerska
ruinen av Pompeji, Vesuvius, Paestum med dess 3
fantastiska grekiska templer, Capri, Neapel, Ischia,
hur mycket som helst.
Le Cinqueterre bjuder bl a på den där ärliga vandringen
men ni får en hel del sällskap med alla de tyskar som
hittar lätt till norra Italien med deras bussar och bilar.
En sak kan jag garantera er; har ni kraft och energi och
vill verkligen vara själva (eller nästan intill), då är det bara
att följa de svårare stig i den här kartan:
http://www.giovis.com/NPTmap.htm
Men även: http://www.in-italia.se/texti_11.asp
Jag förutsätter att ni har lika bra kondis som jag.
29 maj 2009 07:36
Hej, Jag var till Kalabrien i augusti och det var helt underbart. Det var en del turister men tydligen är turistsäsongen på topp just i Juli. Det är otroligt vackert och det finns många B&B, men jag reste charter. . .
Jag håller med om att kolla in Bo Holmström, han reser runt mycket och jag blir väldigt inspirerad av honom!
Trevlig resa!
Av Mirreli - Reseguiden.se
30 maj 2009 23:30
Hej,

Besökte Ligurien med familj under september och tyckte att klimatet då var perfekt för att orka ta sig runt och upptäcka mer av kusten. Dock var trafiken otroligt intensiv, hetsig och vi undrade i vårt stilla sinne hur det skulle vara om det var högsäsong... Annars fanns det mycket att uppleva och under våra tio dagar såg vi allt från Menton, Monaco, San Remo, Sienna, till små byar uppe i bergen och sjudande städer som Genova (läskig med bil!!!).
Av Sierra
31 maj 2009 01:08
Citerat från yvonnesunshine:
Hej!

Jag kan inte hjälpa dig välja, men en sak jag tänker är att kolla Bo Holmström (heter han så( Han med Solens mat,) där kan du nog få många trevliga tips.
Du menar Bo Hagström...
5 juni 2009 21:01
Hela Italien är en underskön juvel. Du kan utan att bli besviken välja vilket som helst av de områden du nämner. Jag älskar alla tre lika mycket. Kalabrien är mest ”oturistiskt”. Vandra på Capo Vatikano. Besök Tropea och du vill inte åka därifrån. Ta en tur till någon av de eoliska öarna; den vackra Salina där filmen Il Postino spelades in, Stromboli från Roberto Rossellinis film med samma namn och Ingrid Bergman i huvudrollen.

Längs Golfo dei Poeti, som Liguriens bukt kallas, har du ett pärlband av underbara små byar. Cinque Terre står på Unescos världsarvslista. Du kan vandra mellan de fem byarna. De första båda sträckorna möter du mycket turister men på nästa två sträckor är trafiken mer gles. Den sista sträckan är riktigt jobbig men också vackrast och där möter du inte alltför många turister. Det finns båtförbindelser mellan byarna, så du behöver inte vandra tillbaka. I vackra Portofino finner du det riktigt mondäna livet vid Liguriens kust. Allra vackrast i hela Ligurien är Portovenere.

Väljer du Amalfikusten har du skönheter som Sant Agnello, Sorrento, Amalfi och Positano med Capri, Ischia och Vesuvius in på knutarna. Är du historiskt intresserad besöker du förstås Pompeji och Herkulaneum.

Du kan ta dig ett dopp, men förvänta dig inga sandstränder någonstans. Juli och augusti är månader, då jag inte besöker Italien på grund av värmen.
Av Ghandi
7 juni 2009 21:10
Hej,

Tack för alla svar. Förstår att det förmodligen kommer bli varmt och mkt folk, men vi har valt att flyga till Neapel, för att därifrån ev ta oss till Amalfikusten eller Kalabrien. Lutar mot Amalfi eftersom det är så pass nära.

Ni som besökt Amalfikusten och dessa ställe som bla Farbror Frej pratar om. Har ni några tips på hur vi ska ta oss runt där? Är det bäst att hyra bil, eller går det bussar/tåg mellan allt som man kan boka eller förboka via nätet?
Dessutom, tror ni v måste förboka rum eftersom vi är där i slutet av juli? Eller kommer vi kunna ta in på B&B efterhand som vi känner?
Tips på genuina små B&B längs med Amalfukusten och övriga sevärdheter där?

Har ni fler tips etc så är det välkommet. Återigen stort tack!

Mvh,
Peter
7 juni 2009 21:28
Det är lättast att ta sig runt med tåg och buss. Det finns busstransfer direkt från flygplatsen till Sorrento. Därifrån går massor av bussar till Positano och Amalfi. Från Amalfi tycker jag att ni ska ta en tur till Ravello, det är jättevackert där.

Till Capri kommer ni med båt från Sorrento, Amalfi eller Positano. Ni kan också besöka ön Ischia, som definitivt är sevärd. Dit kommer man med båt från Capri eller Neapel.

Visst kan ni hyra bil också, men det är absolut inte nödvändigt, det är inga problem att ta sig runt.

När det gäller boendet vet jag inte hur svårt det är att få tag i. Jag bokade i förväg eftersom det var viktigt för mig att bo billigast möjligt.

Du kan kolla min resedagbok från min resa i området 2007: http://www.worldofmarie.com/reseguide under Mina Resor eller Italien.
7 juni 2009 21:36 (redigerad)
De förslag jag lämnat i inlägget ovan tycker jag ger det bästa av Amalfikusten. Under min senaste vistelse, hade jag förbokat hotell den mesta av tiden. För transporter hade jag faktiskt hyrbil. Det är rätt dramatiska vägar att köra på, men å andra sidan är de oerhört vackra. Annars finns det, som Marie säger, gott om kollektivtransporter.

Här har du en bra sida som kanske kan vara till hjälp i din fortsatta planering.

http://www.in-italia.se/textct_625_2.asp
5 juli 2009 07:31
Hej

Har precis besökt Amalfikusten, mkt vackert o mkt att göra.

Bodde i en liten by strax intill Amalfi som heter Atrani, underbar, lite turister, inga stora hotell, bra att bada o genuint. Bodde på vandrarhem A`Scalinatella, trevliga o hjälpsamma ägare. Tror ni måste boka, det gjorde vi.

Vi flög till Rom, tåg till Salerno o vidare med buss. Finns bra bussförbindelser längs med hela kusten, bussen stannar i Atrani.

Besökte bl a Pompeji, direktbuss fr Atrani tidigt på morg. o åter på kvällen. Peastum, buss t Salerno o vidare med tåg, finns även en lång fin sandstrand här. Åkte buss t Ravello o vandrade tillbaka till Atrani. Båt t Capri fr Amalfi (överreklammerat o dyrt)
Kan vandra till Amalfi fr Atrani ca 15-20 min. Finns en trevlig väg dit genom gränderna o upp över berget så man ej behöver gå på den hårt trafikerade o smala vägen. Kan även vandra in i ravinen där Atrani ligger o vidare till Ravello.

Bodde även några nätter i Maiori även denna ort var trevlig, vandrade där till en borg som låg på berget o blev guidade av en äldre man som bodde i borgen.

Hoppas ni får en trevlig Italienresa
C
5 juli 2009 10:20
Tjänare Ghandi!

Gör så: ta bussen fram till hotellet, sen hyr du en moppe
eller en lätt motorcykel; på det här viset kan du verkligen
njuta och "SE" Amalfikusten; om ni hyr bil, då kommer den
av er som kör att endast se vägen och "missar kusten".
Lita på mig: jag har varit på Amalfikusten flera gånger!!!
Med moppen kan du stanna även i kurvorna och titta på
utsikten. Huvudpoängen är alltså att titta på själva kusten.
Om ni är uppe tidigt på morgonen nångång, gå en del av
den där "Sentiero degli Dei", som jag har nämnt tidigare;
på så sätt kommer du att se Amalfikusten från övanför.
Att köra bil där nere under juli-augusti "is hell on earth"...
du ska ju ha semester!