HJÄLP! Frgor inför Nya Zeeland och Australien resa.

23 nov. 2016 21:14
Visningar: 976
Hej!

Jag och en tjej ska resa till nz i slutet av januari, stanna i ca en månad, och därefter ska jag resa vidare till australien. Nu har jag lite frågor kring detta eftersom allt bara snurrar i mitt huvud.

Min kompis hade pratat med en resebyrå och sa att jag också kunde kontakta dem för ev förslag om resan (priser, flyg osv). Jag gjorde det och han sa att det bästa för mig var att boka emiratet flyg, tur och retur, eftersom deras flyg från början är ombokningsbara utan extra kostnad. Grejen är dock den att jag då måste boka ett flyg från cph till auckland, från christchurch till sydney, och därefter en biljett hem några månader senare från ev sydney till cph. Dock var detta inte något jag ville från början eftersom jag inte vill känna mig "upphängd" av en biljett hem. Vill jag hem vill jag kunna åka hem när jag vill och tvärtom. Så vad tycker ni jag ska göra här?

Sedan så sa han att man måste ha busspass ifrån kiwiex (eller liknande) för att kunna ta sig runt. Jag frågade då om lokaltrafiken men enligt honom var då detta inte ett alternativ. Han sa även att jag kunde hyra bil men att detta skulle kosta 11000/2. Och busspassen låg mellan 6000-9000. Detta är kanske dock ett bra pris för transport i en månad? Jag vet inte. Vad tycker ni?

Därefter så var det snack om att jag sedan ska till Australien. Och jag behöver ju då ett work and travel visa osv. Han sa att det kunde ta upp till 2-3 månader innan man fick igenom det? Stämmer detta? Han sa även att han kunde fixa ett paketpris där jag får 3 nätters övernattning + telefonkort, bankkort, personnummer (?), hjälp med cv, en sida där man söker jobb ifrån osv. Detta skulle då gå på ca 6000-7000. Vad tycker ni? Är det enklast att göra detta helt själv?

Grejen är den här att jag har inte jäääätte stor budget och vill därför hålla det så rent och simpelt som möjligt. Är det så svårt att klara det själv sedan i au? Jag är berest sedan tidigare, och är däför van vid långresor. Dock är man ju alltid nervös och mycket frågor som uppkommer när man gör något nytt, framför allt då jag gör Au själv.

Hans totalpris var 40000 kr. Detta kändes alldeles för mycket (dock hade han att med en försäkring på 5000 och både kiwi och biluthyrning som alternativ) dock blir det ju ändå väldigt mycket pengar... Vad tycker ni? Hur ska jag göra?
23 nov. 2016 22:33
Ni behöver absolut inte blanda in en resebyrå. För det första är inte alla Emirates biljettklasser ombokningsbara. Det är möjligt att den biljett resebyrån vill sälja till er är, men det är inte generellt så. Om du inte har visum till Nya Zeeland måste du ha en biljett ut ur landet, kan vara bra att veta.
Men du kan vänta att köpa hemresebiljett från Sydney om du vill.

Sen måste man absolut inte köpa ett busspass, det går utmärkt att ta sig runt på valfritt vis. Man åka runt med Intercity Bus. Dessa går ju dock inte till turistställen utanför städerna. Man kan också ta mindre busspass på de ställen Intercity inte kör.
Kolla upp själv på nätet istället för att lita blint på en resebyråtjänsteman. Allting finns att hitta på nätet om du googlar.

Japp, visum kan du lätt fixa själv på http://www.border.gov.au Det kan ta lite längre tid ibland, men oftast får man svar nästan direkt. Strunta i diverse paket. Han menade att du behöver ett taxfile-nummer. Detta kan du fixa själv, antingen hemma eller när du kommer ner. https://www.ato.gov.au/Individuals/Tax-file-number Detta behövs när du börjar jobba.
Bankkonto fixar du genom att gå in på en bank när du väl är där.

Det är superlätt att resa runt i Australien så det fixar du fint. Priset du fick kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet exakt vad priserna ligger på nu och vad som ingick. Men Australien är alltså ganska dyrt så du bör ha med dig en hel del pengar om du inte får jobb direkt.
25 nov. 2016 21:11
Tack så mycket!!

Jag har nu bokat en resa (helt själv) från Cph till Auckland och sedan (en månad senare) från christchurch till sydney! Ingen hemresa! Så det känns bra :D sedan bokade vi kiwiex i nz, men en buss"rutt" där det Bara är hop on och hop of, kosta ca 3500, så det känns ju helt okej för en månads transport!

Okej vad skönt att höra! Men då ska det nog inte vara några problem att fixa allt det där själv :) kändes ju verkligen som att han bara ville mjölka pengar..

Hur mycket tror du man gör av med (om man ändå ska snåla lite på boende och mat), i nz, under en månad?

Och boende i australien? Rekommenderar ni att börja med hostel? Eller ska man försöka lösa ngt redan här hemma?
25 nov. 2016 22:17
Jag spenderade drygt 12 000 kr utan flyg på en månad i NZ.

Det är ju lättast att börja med hostel. Då binder man sig heller inte upp sig på något. Jag bodde på hostel hela tiden. Det är lättast att fixa det på plats. Då kan du också känna av var du vill bo. Ofta delar man med en massa andra. En jag ringde på och besökte skulle hyra ut balkongen (!), men det var jag inte intresserad av...

Du kan läsa mer om mina resor på http://www.worldofmarie.com/reseguide/minaresor/australien och http://www.worldofmarie.com/reseguide/minaresor/nyazeeland