Hjälp! Behöver tips???

21 dec. 2017 21:24 (redigerad)
Visningar: 2857
Hej!

Jag och min sambo har funderat på att resa till kap verde i sommar men är lite oroliga över vindarna alla pratar om? Hur illa är det ni som varit där?

Undrar även vilken ö man ska välja? Vad jag har förstått är de sal eller boavista man åker charter till. Hur stor skillnad är det på de två öarna?
Vi är ute efter fina stränder men vi vill ändå kunna hitta på mycket saker, inte bara chilla på en strand.

Är en vecka för lite eller bör man stanna 2 veckor?

Tack!
23 dec. 2017 11:46
Hej,
Jag var på Sal i mars 2013. Då var det hela tiden en bris, det var aldrig vindstilla, men det var inga stormvindar.
Jag åkte dit för att dyka, enbart, men det finns ju en del utflykter man kan göra, i egen regi eller i charterbolagens. Det är bara en fråga om hur äventyrlig man vill vara eller hur dyrt man vill betala.
Vad jag kan minnas av stranden i Santa Maria så var den rätt så fin, väldigt mycket "water sport" aktiviteter där.
Maten var ok, för det mesta prisvärd om man vågar leta sig utanför hotellet.
Beroende på hur man är som person, men en vecka räcker nog gott på Kap Verde för de flesta. Det är inget jättespännande ställe som sådant. Det är fint, kargt, inte särskilt mycket träd och grönt. Inte på Sal i alla fall.

För flygtiden, det tar ändå 8 timmar att flyga dit om jag minns rätt så tycker jag personligen att det är precis på smärtgränsen för vad som är värt att flyga för en vecka.
Av Cala
23 dec. 2017 23:56
Hej,
Har varit två gånger i Santa Maria på Sal. Senast för två år sedan ganska exakt.
Har åkt både en och två veckor. Båda reslängderna funkar bra.
Visst är det alltid bris i luften. Jag stördes inte av det. Det är ändå så varmt där nere så det är ändå bara skönt tycker jag.
Vid något tillfälle blåste det lite mer och det var en mäktig känsla att höra havet dundra när vågorna slog in mot land.
Det är inte alla dagar det är lämpligt att bada i havet ( om ni nu inte tänker surfa ).
Det var inte alla dagar det var strålande sol. Räkna med mulet ett par gånger per vecka. Däremot är det varmt hela tiden. Nu åkte jag visserligen på vintern så det kan ju skilja sig jämfört med sommarmånaderna.
Maten var faktiskt bra för att vara avsedd för oss soldyrkande turister. Mycket Italienskt.
Jag älskade stranden i Santa Maria! Det finns solstolar men det är gott om space överallt och det är såååå lugnt och skönt.
Vi åkte på fyrhjulingssafari och nån båt i ubåtsformat med fönster under så man kan se under havsytan. Fyrhjuling var kul men åk inte båten (tror båten hette Neptunus eller liknande). Den skumpade mest omkring bland vågorna och när man gick ner i båten var det total syrebrist så vi blev bara illamående av den båtturen.
Det finns massa andra aktiviteter om man önskar.
Jag gillade den avslappnade atmosfären på Kap Verde, stränderna, värmen och att man slipper samma hysteri som tex Kanarieöarna. Jag skulle gärna återvända!
Om du flyger direkt så går det på lite mer än 7 tim.
Har inte varit på Boavista men vet att den ön är ännu lugnare än Sal och jag tyckte Sal var relativt lugnt, så med tanke på att du söker lite liv och rörelse ändå skulle jag välja Santa Maria.
24 dec. 2017 11:35
Tack så jätte mycket för all tips och info! Känns som jag har lite mera koll nu.

Låter inte som att vindarna var något större problem utan mest svalkande. Varierar säkert beroende på årstid som du säger.

Jag var nyfiken på ön sal mestadels för den fina stranden och för avkopplingen, dock blir min sambo lite rastlös så vi får fundera lite på om de kke är ett för lugnt ställe att åka till tillsammans. Eventuellt bestämmer vi oss för en vecka och kombinerar stranden med ett par aktiviteter. Dyka/snorkla är ju absolut av intresse.
26 dec. 2017 21:37
Citerat från Michelleh:
Dyka/snorkla är ju absolut av intresse.

Jag kan varmt rekommendera dykningen utanför Santa Maria/Sal. Jag och min kompis åkte dit för att bygga på våra dykkunskaper (jag tog advanced open water tex) men gjorde även ett par nöjesdyk där. Finns massor av bra dykställen och sikten var jättefin. Enda gången sikten var "kass" var när vi dök jättenära stranden, då var det rätt mycket sand som virvlade runt i vattnet.

På min blog finns en film ifrån några utav dyken där. Finns även lite annan information/tips på vad man kan göra där också.
http://www.ixploretheworld.com/archives/category/2013-capde-verde

Det ligger ett dykcenter precis vid den "runda restaurangen" på stranden, vid hotel Belorizonte. Det var dem vi dök med, och de kändes mycket seriösa och bra.

Undvik den lokala "romen" bara, den smakar flygbränsle. :(