Hinna se lite av Dubai vid mellanlandning?

23 feb. 2019 01:03
Visningar: 277
Ser att flera tidigare frågat och skrivit om detta, men saker kan ju ha ändrats...

Vi kommer åka till Malaysia i juli och då mellanlandar vi i Dubai och ör kvar i 3 h och 40 minuter.
1. Hinner man ta en taxi in till centrum (det ska ju inte vara så långt) utan att behöva riskera att få det stressigt?
2. Vi kommer dit sent (23:20). Är det trots nattetid ”något att se”?
23 feb. 2019 08:49
Inget jag skulle rekommendera, ni lär inte hinna vara borta från flygplatsen särskilt länge. Lär ju ta ca 40 min innan ni är ute från passkontroll osv, sedan ska ni vara tillbaka till flygplatsen igen för att passera pass- och säkerhetskontroll. Ni skulle typ kunna ha 60-90 min utanför flygplatsen. Under den tiden ska ni skaffa taxi och åka någonstans samt ta er tillbaka.
23 feb. 2019 23:50
Tack, men är svaren utifrån erfarenhet att man varit där, eller av mer generell karaktär?

Andra kommentarer ang samma ämne här, har ju bl a uttryckt att det enbart tar 15 min in till centrum från flygplatsen,. Samt att det går ganska smidigt när mam flyger med Emirates och bagage lastas om automatiskt.
24 feb. 2019 01:32
Det är Världens största flygplats räknat efter antalet internationella passagerare.
Kan vara långa avstånd att promenera till Gaten. Emellanåt med förarlösa tåg.

Taxfreeområdet är enormt och lika mycket folk som på en varuhusrea i en storstad. Detta även mitt i natten, dygnet runt..
.Flygplatserna brukar ju bygga idag så man måste passera genom alla affärer innan man kommer ut.

Immigration/visakollen kan tydligen ta lång tid och även pass/säkerhetskontrollen på tillbakavägen.

Den disponibla tiden, om kärran landar på tid, är sannolikt mycket kortare än du anger, för tiden räknas när maskinen tar mark, inte när avlastningen av passagerare börjar.
Transport från landningen till Gaten kan ta en halvtimme och mer beroende på hur många maskiner som cirkulerar på plattan.

Men väljer ni att testa, så återkom och berätta hur det gick....
24 feb. 2019 05:37
Nja, tiden som anges är när flyget blockar vid gaten.
Men jag tycker inte heller det är lönt att åka in till stan.
24 feb. 2019 08:25
Flög via Dubai i mars 2018. Några noteringar: planet tog mark 22:50 och vi checkade in på flygplatshotellet några km bort 24:00 och då hade vi också väntat 10 min på hotellbussen. Nästa morgon tog vi hotellbussen 7:30 och var igenom pass- och säkerhetskontrollen 8:05 men då hade vi förstås redan boardingkort och behövde inte checka in. På hemvägen tog vi mark 14:25 (alltså planet landade - inte tiden vi gick av planet) och vi tog en taxi 15:10 så det gick också fort. Har du redan bokat biljetter? Annars är det lätt att lägga in ett längre stopp i Dubai för det mesta utan kostnad. 3h 40 min verkar som övriga säger vara för kort tid.