Highway 1 - tur och retur

2 sep. 2019 14:10
Visningar: 182
Tjena.
Ja, frågor om Highway 1 har stött och nötts på det här forumet åtskilliga gånger. Däremot har jag inte hittat någon tråd som kan besvara mina funderingar på ett bra sätt.

Vi har bokat en tripp till LA i maj nästa år och kommer spendera några dagar i LA för att sen köra till San Diego och strandhäng i en vecka. Vi kommer inte att besöka SF då vi varit där nyligen.

Däremot lovade jag mig själv sist att vi skulle köra Highway 1 nästa gång vi åkte till USA, vilket alltså blir den här gången.

Hur löser man rutten?
Ska man köra Highway 1 upp och ner på samma sträcka eller ska man försöka förlägga den lite smidigare inåt landet när man kör norrut och ta H1 söderut? Vi tänker att vi spenderar 2-3 nätter på detta.
Av Annaer
5 sep. 2019 04:26
Ska ni köra hgw 1 norrut från LA men vill inte till SF och sedan till SD? Det blir mycket körande bara för att se vägen. Den är absolut fin men jag skulle inte åka den tor.
Flyg till SF, hämta bil och åk hgw 1 söderut, stanna i LA och sen vidare till SD och flyg hem därifrån eller tvärtom, flyg in SD och ut SF. Ni kan även flyga in till LA och stanna där det ni vill, sedan ner till SD. När ni är klara med SD så åker ni norrut och flyger hem från SF.
5 sep. 2019 06:48
Annaer, tack för svar. Att flyga till SF är dock inget alternativ då biljetterna redan är bokade och betalda.
Tanken är att landa i LA och köra highway 1 tur och retur (eventuellt en annan tur uppåt via inlandet) och sen tillbaka till LA där vi spenderar några dagar. Sen vidare till SD sista veckan. Har du något bra tips? :)
Av Marulk
5 sep. 2019 18:28
I5 går inlandsvägen och iofs häftig bitvis men kan oxå vara hyfsat långtråkig. Ett bättre alternativ är nog isf Hgw101 i ngn riktning.
5 sep. 2019 19:02
Citerat från Marulk:
I5 går inlandsvägen och iofs häftig bitvis men kan oxå vara hyfsat långtråkig. Ett bättre alternativ är nog isf Hgw101 i ngn riktning.
Mjo, vi har kollat på 101. Har du åkt den själv?
Av Marulk
5 sep. 2019 21:19 (redigerad)
>Citerat från Herrdimma:
Citerat från Marulk:
I5 går inlandsvägen och iofs häftig bitvis men kan oxå vara hyfsat långtråkig. Ett bättre alternativ är nog isf Hgw101 i ngn riktning.
Mjo, vi har kollat på 101. Har du åkt den själv?
Bitvis, men då främst i Oregon o Washington state vilket inte hjälper dig här. Den delen vi kört som kommer blir din rutt är vacker då du kör genom vinodlingar o vackra kustbergen. Men som sagt, inte kört hela sträckan mellan SF o LA via 101an. Har ni bråttom är det nog I5 som gäller. Vårt album från 2010 visar del av dessa 3 vägar
Av Annaer
6 sep. 2019 06:40
Om ni först är i LA och sedan ner till SD som planerat så kan ni lämna bilen där, flyga upp till SF hyra ny bil och åka hgw 1 ner till LA för flyget hem.
Åkte LA-SF tor för många år sen, hgw 1 norrut stannade ngr dagar i SF och sedan tillbaka till LA på 101. Otroligt tråkigt att åka tillbaka, 101 var inte något speciell, absolut inte som bara en transportsträcka för att kunna köra hgw 1.
Skulle jag göra er resa idag så skulle jag flyga till SF och bila hgw 1 till LA, om det inte funkar så skulle jag sparat hgw 1 till en annan resa när det passar bättre in i planeringen.
6 sep. 2019 08:25
Citerat från Annaer:
Om ni först är i LA och sedan ner till SD som planerat så kan ni lämna bilen där, flyga upp till SF hyra ny bil och åka hgw 1 ner till LA för flyget hem.
Åkte LA-SF tor för många år sen, hgw 1 norrut stannade ngr dagar i SF och sedan tillbaka till LA på 101. Otroligt tråkigt att åka tillbaka, 101 var inte något speciell, absolut inte som bara en transportsträcka för att kunna köra hgw 1.
Skulle jag göra er resa idag så skulle jag flyga till SF och bila hgw 1 till LA, om det inte funkar så skulle jag sparat hgw 1 till en annan resa när det passar bättre in i planeringen.
Tack för ditt svar.
Dock är det vissa omständigheter som gör att det blir som det blir den här gången.
1. Vi valde bort H1 sist eftersom vi inte hade tid.
2. Vi måste flyga till och från LA av omständigheter som jag inte orkar gå in på nu.
3. Tanken var att landa i LA och ta H1 direkt, alltså inte åka hela vägen från San Diego till H1.
4. Håller dock med om att det är många timmar i bilen, så därför tänkte jag försöka göra det lite mer spännande om man kan ta en annan tur norrut. Nu funderar jag på att svänga förbi Sequoia National Forrest.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
8 sep. 2019 13:31
Varför inte åka över Sierra Nevada en av vägarna? Tar visserligen kanske 4 dagar av er tid och inget om man inte åker för vacker natur.
8 sep. 2019 18:52
När vi åkte H1 upp till San Fran åkte vi sedan in i landet bort till Yosemite och sen ner till Death Vallet vilket va helt fantastiskt, det kan jag verkligen rekommendera om ni har lite tid😃
8 sep. 2019 18:57
Citerat från Axelssonemelie:
När vi åkte H1 upp till San Fran åkte vi sedan in i landet bort till Yosemite och sen ner till Death Vallet vilket va helt fantastiskt, det kan jag verkligen rekommendera om ni har lite tid😃
Håller med, Yosemite är fantastiskt. Men vi var där för två år sedan. ☺️
8 sep. 2019 18:58
Citerat från Brycecanyon:
Varför inte åka över Sierra Nevada en av vägarna? Tar visserligen kanske 4 dagar av er tid och inget om man inte åker för vacker natur.
Vi har funderat på det också. Vi får se hur vi lägger upp rutten. Tack för tips.