High Springs, Anna Maria samt Orlando eller Kissimmee?

Av Vronkan
14 aug. 2018 09:33
Visningar: 559
Hej Floridaexperter!

Jag, som tydligen har blivit familjens reseledare under våra senaste resor, har nu bokat en del av vår Floridavistelse i höst. Vi åker den 24 oktober och blir borta 2,5 veckor.

Upplägg:
En natt på hotell nära flygplatsen i Miami
Fem nätter i High Springs (boende i Newberry dock)
Fem nätter på Anna Maria Island
Fem nätter antingen i Orlando eller Kissimmee

Nu till mina frågor: Finns det NÅGON på detta forum som har besökt källorna runt High Springs? Om inte, har ni tips på annat vettigt reseforum där jag kan ställa frågan?

Jag vet att många av er tycker att Anna Maria är ett ställe man tar en dagslutflykt till, men jag känner mig rätt utarbetad och vill verkligen ha ren avkoppling (note: det här är alltså mammas semesterdagar - resten av familjen får hitta på något annat om de inte orkar hänga på stranden med mig). Är det mycket trafik från ön på förmiddagarna eller är det rimligt att tänka sig dagslutflykter med Anna Maria som utgångspunkt?

Sista frågan: Orlando eller Kissimmee - vilket rekommenderar ni? Vi kanske väljer en eller två parker några av dagarna, men min man vill absolut göra dagslutflykter till östkusten m.m. Därav undrar jag vad som är lämpligast om man vill kunna transportera sig smidigt och enkelt? Jag har förstått att trafiken är tät på vissa (alla?) vägar.

Tacksam för input från er.

Alles gut!

/V

Av Birgere
14 aug. 2018 10:41
Ang Ginnie Springs osv finns det säkert en massa matnyttigt på TripAdvisor

Ang AMI så kan man naturligtvis ta sig ifrån ön men det tar lite tid bara. Tänk bara på att boka hotell med uppvärmd pool framförallt så behövs det om inte algblomningen har försvunnit. Just nu ska det visst inte gå att ens vistas på stranden på ön.

Till sist Orlandoboende, alla bor söder om Orlando, själva föredrar vi att bo söder 192:an för att slippa vara påverkade av trafiken på I4 resp I-Drive så fort man ska göra något plus att man får så mycket bättre boende för pengarna.
Av Vronkan
14 aug. 2018 20:08
Citerat från Birgere:
Ang Ginnie Springs osv finns det säkert en massa matnyttigt på TripAdvisor

Ang AMI så kan man naturligtvis ta sig ifrån ön men det tar lite tid bara. Tänk bara på att boka hotell med uppvärmd pool framförallt så behövs det om inte algblomningen har försvunnit. Just nu ska det visst inte gå att ens vistas på stranden på ön.

Till sist Orlandoboende, alla bor söder om Orlando, själva föredrar vi att bo söder 192:an för att slippa vara påverkade av trafiken på I4 resp I-Drive så fort man ska göra något plus att man får så mycket bättre boende för pengarna.
Ok, tack för ditt svar! Får leta efter boende söder om 192:an i så fall.

Nu har jag planerat, läst på och kollat upp en massa saker i ett halvår. Pust! Nästa år åker vi på en all inclusive (eller ”all incluuuus” som vissa säger) till Turkiet 😉
Av Birgere
14 aug. 2018 21:00
Citerat från Vronkan:
Citerat från Birgere:
Ang Ginnie Springs osv finns det säkert en massa matnyttigt på TripAdvisor

Ang AMI så kan man naturligtvis ta sig ifrån ön men det tar lite tid bara. Tänk bara på att boka hotell med uppvärmd pool framförallt så behövs det om inte algblomningen har försvunnit. Just nu ska det visst inte gå att ens vistas på stranden på ön.

Till sist Orlandoboende, alla bor söder om Orlando, själva föredrar vi att bo söder 192:an för att slippa vara påverkade av trafiken på I4 resp I-Drive så fort man ska göra något plus att man får så mycket bättre boende för pengarna.
Ok, tack för ditt svar! Får leta efter boende söder om 192:an i så fall.

Nu har jag planerat, läst på och kollat upp en massa saker i ett halvår. Pust! Nästa år åker vi på en all inclusive (eller ”all incluuuus” som vissa säger) till Turkiet 😉
Tvivlar ni vill åka på charterresa till Turkiet med helpension o sliskig sprit.😂

Söder om 192 gäller för om ni hyr hus eller lägenhet om inte det nya Margaritaville har öppnat i höst redan...supermaffig o dyr resort som byggs utefter 192an söder om Disney . Ska ni klämma in er i ett litet hotellrum så är Lake Buena Vista trevligare, ligger nära Disney springs som har många bra restauranger.
15 aug. 2018 08:04 (redigerad)
Anna Maria är det ultimata stället för avkoppling. Leta boende norrut (helst norr om 70:e ungefär) för att komma ifrån allt. Körtiden i oktober är ca 30 min ut till 75:an. Helt rätt val på västkusten.
Gällande Orlando föredrar vi närheten till International drive på kvällarna och brukar bo i närheten utan södra Outleten vid Vineland. Alla lghs hotell häromkring håller god standard med rwjäla resortpooler. Hyrhus är alltid en chansning och blir lätt isolerat.
Ställer mig tveksam till fem dagar i Gainesville. Källorna är fantastiska i värmen, men så länge...?
Boka av Turkiet redan nu. Du vill aldrig dit igen efter Florida :)
Av Vronkan
15 aug. 2018 09:09
Citerat från Marcus_p:
Anna Maria är det ultimata stället för avkoppling. Leta boende norrut (helst norr om 70:e ungefär) för att komma ifrån allt. Körtiden i oktober är ca 30 min ut till 75:an. Helt rätt val på västkusten.
Gällande Orlando föredrar vi närheten till International drive på kvällarna och brukar bo i närheten utan södra Outleten vid Vineland. Alla lghs hotell häromkring håller god standard med rwjäla resortpooler. Hyrhus är alltid en chansning och blir lätt isolerat.
Ställer mig tveksam till fem dagar i Gainesville. Källorna är fantastiska i värmen, men så länge...?
Boka av Turkiet redan nu. Du vill aldrig dit igen efter Florida :)
Tack! Men då är jag lite rapp och frågar om läget på detta boende: https://www.vrbo.com/87365ha - OK eller inte OK? Jag kommer troligtvis boka inom kort.

Du, jag är mer än tveksam till fem dagar vid källorna och jag har INGEN aning om vad jag och kidsen ska pyssla med när mannen dyker. Men det är lite av grejen med våra semesterresor - min man vill dyka och det är egentligen hans enda krav när vi åker. Det andra kan jag i princip bestämma, så det känns fair enough.

Turkiet får det bli nästa år + 10 dagar i Alperna på vinterhalvåret. Men jag förstår ju hur ni menar... när jag fyller 40 får min man fixa en resa till Mexico - dit måste jag bara åka igen.

Jag säger dock upp mig från tjänsten som reseledare efter detta (har gjort samma grej i tre år nu). Tänk om jag kunde ta betalt för alla timmar jag har lagt på den här resan...då vore jag bra rik.

Alles gut!
/V
15 aug. 2018 09:57
Verkar vara prisvärt boende nära 192. Avstånden spelar kanske mindre roll i Orlando, man kör ändå ALLTID bil när man skall någonstans :). Lite längre att köra om ni skall österut till kusten (KSC eller Daytona) men bättre för turer till västra sidan
Gissar att barnen inte är tillräckligt gamla för att hänga med ut på kvällarna utan hellre vill sträcka ut i områdets pool.

Se nedan på bild från google maps

https://www.google.se/maps/place/Orlando,+Florida,+USA/@28.2957883,-81.4735868,263a,35y,137.83h,44.92t/data=!3m1!1e3!4m7!3m6!1s0x88e773d8fecdbc77:0xac3b2063ca5bf9e!5m1!1s2018-09-03!8m2!3d28.5383355!4d-81.3792365
Av Vronkan
15 aug. 2018 13:08
Citerat från Nisse524:
Verkar vara prisvärt boende nära 192. Avstånden spelar kanske mindre roll i Orlando, man kör ändå ALLTID bil när man skall någonstans :). Lite längre att köra om ni skall österut till kusten (KSC eller Daytona) men bättre för turer till västra sidan
Gissar att barnen inte är tillräckligt gamla för att hänga med ut på kvällarna utan hellre vill sträcka ut i områdets pool.

Se nedan på bild från google maps

https://www.google.se/maps/place/Orlando,+Florida,+USA/@28.2957883,-81.4735868,263a,35y,137.83h,44.92t/data=!3m1!1e3!4m7!3m6!1s0x88e773d8fecdbc77:0xac3b2063ca5bf9e!5m1!1s2018-09-03!8m2!3d28.5383355!4d-81.3792365
Jag tror det blir helt OK. Vi ska inte hänga där på dagarna, med undantag för någon halvdag eller så, så vi behöver inget fashionabelt boende med stor egen pool etc.

Avskyr tanken med att behöva ta bil överallt. Här hemma i Sverige har vi bil, men den står bara på vår uppfart eftersom vi tar oss överallt till fots/cykel. Jag kommer att bli totalt förslappad under dessa veckor i höst. Det är bara att vänja sig vid tanken....
Av Birgere
15 aug. 2018 15:47
Citerat från Vronkan:
Citerat från Marcus_p:
Anna Maria är det ultimata stället för avkoppling. Leta boende norrut (helst norr om 70:e ungefär) för att komma ifrån allt. Körtiden i oktober är ca 30 min ut till 75:an. Helt rätt val på västkusten.
Gällande Orlando föredrar vi närheten till International drive på kvällarna och brukar bo i närheten utan södra Outleten vid Vineland. Alla lghs hotell häromkring håller god standard med rwjäla resortpooler. Hyrhus är alltid en chansning och blir lätt isolerat.
Ställer mig tveksam till fem dagar i Gainesville. Källorna är fantastiska i värmen, men så länge...?
Boka av Turkiet redan nu. Du vill aldrig dit igen efter Florida :)
Tack! Men då är jag lite rapp och frågar om läget på detta boende: https://www.vrbo.com/87365ha - OK eller inte OK? Jag kommer troligtvis boka inom kort.
Boendet kommer säkert att fungera bra. Vi besökte en gång några vänner som hade hyrt en villa på området.
Själva föredrar vi väster om I4 då det gamla Kissimmee öster ut är lite mera slitet. Vi har ju hittat vår favorit efter många försök.
Priset är misstänksamt lågt och hade inte recensionerna funnits där hade jag nog hissat en varningsflagga. Tänk på att det tillkommer en serviceavgift på ung 12-15% och säkert skatter och städning.
Av Vronkan
15 aug. 2018 17:53
Citerat från Birgere:
Citerat från Vronkan:
Citerat från Marcus_p:
Anna Maria är det ultimata stället för avkoppling. Leta boende norrut (helst norr om 70:e ungefär) för att komma ifrån allt. Körtiden i oktober är ca 30 min ut till 75:an. Helt rätt val på västkusten.
Gällande Orlando föredrar vi närheten till International drive på kvällarna och brukar bo i närheten utan södra Outleten vid Vineland. Alla lghs hotell häromkring håller god standard med rwjäla resortpooler. Hyrhus är alltid en chansning och blir lätt isolerat.
Ställer mig tveksam till fem dagar i Gainesville. Källorna är fantastiska i värmen, men så länge...?
Boka av Turkiet redan nu. Du vill aldrig dit igen efter Florida :)
Tack! Men då är jag lite rapp och frågar om läget på detta boende: https://www.vrbo.com/87365ha - OK eller inte OK? Jag kommer troligtvis boka inom kort.
Boendet kommer säkert att fungera bra. Vi besökte en gång några vänner som hade hyrt en villa på området.
Själva föredrar vi väster om I4 då det gamla Kissimmee öster ut är lite mera slitet. Vi har ju hittat vår favorit efter många försök.
Priset är misstänksamt lågt och hade inte recensionerna funnits där hade jag nog hissat en varningsflagga. Tänk på att det tillkommer en serviceavgift på ung 12-15% och säkert skatter och städning.
Ah, så det är så pass billigt? Såg att det var uthyrt nästan hela hösten och det förklarar ju saken. Hittade dock flera boenden i samma prisklass och standard.

Det blir nog bra, Floridafantaster. Tack för er input!
Av Vronkan
25 okt. 2018 08:23
Vi är nu framme i Miami och kommer inom några timmar bege oss mot High Springs.
Kranvattnet kan man sricka här, har jag förstått. Eller? Får lite olika besked när jag googlar. Att det inte är speciellt gott är en annan sak, men jag är fundersam gällande kvalitén. Vissa bakterier filtreras inte bort...eller?
Av Daytona
25 okt. 2018 08:33 (redigerad)
Vattnet smakar inte gott men är självklart fullt drickbart om man vill. Vi köper dock alltid vatten att dricka men använder kranvatten till kaffe/te/matlagning och övrigt. Ingen fara!
25 okt. 2018 10:51 (redigerad)
Citerat från Vronkan:
Vi är nu framme i Miami och kommer inom några timmar bege oss mot High Springs.
Kranvattnet kan man sricka här, har jag förstått. Eller? Får lite olika besked när jag googlar. Att det inte är speciellt gott är en annan sak, men jag är fundersam gällande kvalitén. Vissa bakterier filtreras inte bort...eller?
Vi i köper dricksvatten, klorsmaken är ganska påtaglig, även om man dricker läsk på restauranger, ofta blandar de i automater av kranvatten, plus att glsen fylls med is som oftast görs av klorvattnet. Man vänjer sig lite efter ett tag man själv begär jag t.ex alltid "no ice please" när jag beställer dricka. I övrigt lär det inte vara direkt skadligt men köp vatten, finns en anledning att de säljer vatten i automater där man kan fylla stora dunkar. Dessutom är det billigt att köpa t.ex i flak med 24 lr 48 småflaskor eller i stora flaskor/dunkar..
Av Vronkan
26 okt. 2018 16:04
Tack återigen för era svar.

High Springs är rätt häftigt 😊 Dykarnas Mekka! Imorgon och på söndag planerar vi bad i två olika källor.
Av Vronkan
7 nov. 2018 15:12
En liten återkoppling so far ifall någon framöver vill göra en liknande resa. Nu återstår bara tre dagar av vår resa eftersom vi åker hem i övermorgon.

High Springs var genuint och annorlunda, blev hembjudna till en familj på pizza och s’mores en kväll... bara det liksom. Dykningen var tydligen väldigt tuff enligt min man och det krävs många dyk sedan tidigare för att klara av den. Han gjorde två första dagarna på en grottdyksutbildning och han var minst sagt slut efter dessa dagar. Hojta till om du behöver tips på en seriös grottdyksinstruktör.

Källorna var fantastiska! Vi verkade vara de enda europeiska turisterna och vi spenderade en dag i Ginnie Springs samt en dag i Blue Springs State Park. Den senare var vår favorit. Har mer info om källorna, säg till om du ska dit så hjälper jag gärna till. Ca fyra nätter skulle jag lägga här om jag fick välja.

Anna Maria (Holmes Beach) var jättefint och dit återvänder vi gärna. Lite som Västkusten i Sverige men mer lättillgängligt och exploaterat enligt oss. Har tips på ett fantastiskt bekvämt boende (barnens och vår klara favorit under hela resan).
Vi åkte även till Busch Gardens en dag. Noll köer och stundtals var vi helt ensamma (!). Ett bra ställe, men inget för mig som avskyr åkattraktioner. Ha ha! Barnen var dock nöjda.

Kissimmee/Orlando sedan. Nja..ledsen att säga det men hit återvänder vi nog inte. Discovery Cove var en riktig hit dock. En perfekt dag för alla i familjen! KEnnedy Space Center besökte vi igår och det var också en upplevelse för oss alla. Men alltså dessa köer, köer och åter köer! Jag står inte ut med det ständiga bilåkandet... Blir oerhört illa berörd av alla bilolyckor längs vägarna, alla skadadade människor etc. Barnen är rejält less på att sitta i bilen och gnäller mest hela tiden (smått tärande, ja).

Men på det stora hela säger jag så här: en bra semester, bara att öppna plånboken, blunda för det ständiga strösslandet av pengar och le.
Men mina vänner, Mexico är bra oslagbart ändå 😉

V
5 maj 2019 12:23
Bumpar den här tråden lite....... vi siktar ev på några nätter på Anna Maria i vinter och tar gärna emot tips på boende:-)
Av Vronkan
5 maj 2019 15:49
Harbor Lane tror jag boendet hette. Jättefint, fräscht och mysigt!