Herceg novi eller Budva

Av Mamia
19 apr. 2013 21:19
Visningar: 3007
Står inför valet av dessa städer inför sommarresan. Vilken har bäst utflyktsmöjligheter, strand etc. Har hört att det är mycket festande i Budva, inte vad jag är ute efter men gamla stan låter så mysig. Tacksam för alla tips!
Av Marcoe
20 apr. 2013 16:26
Jag föredrar personligen Budva framför Herceg Novi. Stranden är främst stenstrand i hela Montenegro, så vill du ligga på sandstrand är inte något av alternativen särskilt bra. Vad som dessutom gör Budva bättre än Herceg Novi när det gäller badmöjligheter, är att det inte är lika backigt där. Bor du ett par hundra meter från stranden i Herceg Novi bor du troligtvis ganska många meter över havet.

När det gäller utflykter är Montenegro så pass litet att allt det inte spelar så stor roll i vilken stad man bor. Utflyktsmål som är värda att besöka är bland annat Kotor och Dubrovnik (i Kroatien).
Av Alexa_b
20 apr. 2013 21:59
Jag skulle hellre bo i Budva än i Herceg Novi.
Känns mindre trångt och så är det som sagt mindre backigt att gå omkring och gamla stan i Budva är jättefin!
Tyckte mycket om strandpromenaden i Budva och där får man mer strandkänsla än i Herceg Novi även om hela kusten som sagt är stenig.
Vi hade bil och åkte omkring en del och vi trivdes allra bäst i Perast, helt underbar liten by! =)
Gamla stan i Dubrovnik är också ett mycket bra tips, det är turist-trångt men ändå värt att gå en dag!

Har en del bilder därifrån som du kan kika på om du vill.

Hoppas ni får en underbar resa!
Av Mamia
21 apr. 2013 10:22
Tack för era svar..det blir nog Budva :) Vet ni hur de lokala kommunikationerna är om man vill se sig lite omkring utan bil?