HAWAII - hyrbil

Av Sago
30 nov. 2016 13:37
Visningar: 545
¨hej, jag har skirvit här tidigare och fått tips och råd ang min smekmånad på Hawaii 6-27 dec där vi ska vara 2 nätteri San Fransisco på vägen till Hawaii och 2 nätter i LApå vägen därifrån för att förkorta restid och jetlag något.

Vi ska vara 6 dagar på tre öar: Oahu där vi är en natt i Honolulu för att se Pearl Harbor ochåker sedan vidare och bor på North shore, Haleiwa.

Sedan Maui (Lahaina) i 6 dagar och slutligen Big Island i 6 dagar.

Min fråga är om man behöver hyra bil på samtliga öar och om det i så fall är bäst (enklast och billigast) att boka det hemma i Sverige eller på plats. Något tips på hur/vilken firma?

Vi har ännu inte bokat flygen mellan Oahu och Maui samt Maui-Big island. Det verkar vara Hawaiian Airlines och många avgångar, men är det bäst att ha bokat dessa två flyg redan istället för att vänta?

Några andra tips på aktiviteter/sevärdheter/restauranger/stränder/hajker etc på dessa tre öar tas emot tacksamt!!

Vänligen Sara
Av Hawaii
30 nov. 2016 16:31
Definitivt hyrbil på samtliga tre öar. På Maui och Big Island är det i princip ett måste om man inte vill vara helt låst till hotellet. På Oahu finns ett bra buss system ("The Bus") vilket funkar om man bara ska vara i Waikiki (och kanske hyra bil för en dag för en utflykt runt ön) men eftersom ni ska bo på North Shore kommer ni att behöva en bil. Bäst att ordna hyrbil redan från Sverige.
Ang. flyg - definitivt Hawaiian Airlines och fixa det så fort som möjligt också. Det blir bara dyrare ju närmre man kommer avgångsdatum. Inte så många flyg Maui till Big Island, så det kan vara bra att boka det av den anledningen också. Efter 15 dec är det högsäsong och flygen KAN bli fullbokade. Likaså med hyrbilar - begränsat antal och de kan helt enktelt "ta slut" om man väntar till sista minuten. Var på Big Island ska ni flyga till, och bo? Kona eller Hilo? Eller båda? Kan ge dig tips om jag vet var ni ska vara.
Sevärdheter - Maui: en fin biltur är Highway 340, nordväst från Kahului, längs kusten, samt givetvis "Highway to Hana". Tavaasa Hotel i Hana mycket trevligt för en måltid. Kör 10 miles "förbi" Hana till Haleakala National Park och gå hajk upp till Waimoku vattenfallet (drygt 3 km). Paia på vägen ut till Hana har en del trevliga restauranger.
Big Island: Pu'uhonua o Honaunau 40 minuter söder om Kona mycket historiskt, vackert och sevärt. På Hilo sidan har du en aktiv vulkan, dels huvud kratern Halemaumau uppe i Hawaii Volcanoes National Park (men bäst när det är mörkt), plus "The ocean entry" av aktiv lava väster om Kalapana (45-50 minuter söder om Hilo, Highway 11 till Highway 130). Drygt 6 km promenad på grusväg för att komma dit ut (eller man kan hyra cyklar).. "Scenic Route" c:a 4-5 km norr om Hilo, från Highway 19 med Hawaii Tropical Botanic Garden. Akaka Falls c:a 20 km norr om Hilo. Och mycket mera. Hjälper om jag vet var ni ska bo på Big Island, och när.
Av Sago
6 dec. 2016 14:53
Tack snälla för snabbtsvar! Missade själv helt att du svarat därav sent av mig.

Tack för hjälpen, vi har nu ordnat både flyg och hyrbil på din rådan! På Big Island flyger vi till Kona. Tänkte först bo på både Kona och Hilo men eftersom vi byter boende så pass ofta så kände vi att det var skönt att bara bo på ett ställe och istället ta utflykter med bilen till Hilo.

Vi är på Big Island 17-23 dec. Tack snälla för dina fina tips!
Av Hawaii
8 dec. 2016 03:38
Ja, det hörs ju bra! Beroende på ert program i allmänhet kan det nog funka bra om ni tar en heldagsutflykt till enbart HVNP (Hawaii Volcanoes National Park). Missa inte Kilauea Iki hajken och Thurston Lava Tube. Och en annan dag en heldagsutflykt via Highway 19 och Hamakua kusten till Hilo. Har du lust att se lite mera av Hilo sidan och träffas så kontakta mig. Jag bor c:a 4 svenska mil söder om Hilo.