Hawaii, boende.

22 sep. 2015 22:31
Visningar: 1190
Hej!

Jag vill ha ut ett par saker från min Hawaiiresa och hoppas någon kan hjälpa mig.

1. Boendet, jag söker ett mysigare boende med berg på ena sidan och strand på andra. Typ.

2. Snorkling.

3. Vulkan.

4. Sköldpaddor.

5. Surfing.

Det är faktiskt det enda jag vill ha ut av resan, det blir en resa för att samla krafter och då vill jag inte ära runt till så många platser.

Mvh Hannah
Av Hawaii
23 sep. 2015 01:56
1. Eftersom samtliga öar i Hawaii har både berg och stränder blir det automatiskt berg på "ena sidan" men inte nödvändigtvis strand på andra sidan. På många ställen finns fina sandstränder i närheten, men berget är kanske en bra bit i fjärran. På många andra platser finns ingen sandstrand utan bara klippor som stupar rakt ner i havet. Oavsett vilken ö, eller vilka öar, du besöker får du nog kompromissa lite här. Du kan ha nära till strand (rentav gångavstånd) men berget blir då ganska långt borta (men synbart). Om du skulle ha tur att hitta boende precis intill ett berg och nära till havet också är det stor chans att det finns klippor ner i havet och ingen sandstrand. Detta varierar enormt från plats och omöjligt att ge ett generellt svar.

2. Snorkla kan du göra lite här och där, på samtliga öar. Här på ön Hawai'i ("The Big Island") kan jag rekommendera snorkling i Kapoho, c:a 45 minuter söder om Hilo, eller vid "Two Step", precis norr om Puuhonua o Honaunau, ung. 40 minuter med bil söder om Kailua-Kona.

3. Finns vulkaner lite här och där. Den enda som är aktiv just nu (och de senaste 32 åren): Kilauea i Hawaii Volcanoes National Park (HVNP), c:a en halvtimme från Hilo på Highway 11.

4. Sköldpaddor - lite här och där också. Snorklade själv vid "Two Step" för ett par månader och simmade bakom en sköldpadda en längre stund. Du kan garanterat också se dem på stranden vid Punaluu Black Sand Beach, ungefär 45 minuter "förbi" HVNP på Highway 11 (alltså c:a 75 minuter från Hilo). Har också sett dem när jag har snorklat vid Kapoho.

5. Surfing - också lite här och där och beror mycket på hur stora vågor du vill ha: c:a en meter höga och Waikiki Beach är perfekt. Om du är proffs och vill ha 10 meter höga vågor så är Waimea Beach, Oahu's North Shore, perfekt (men endast under vintern). Och allt däremellan, och varierar enormt beroende på om du är på "windward eller leeward side".
23 sep. 2015 09:57
Hej!

Tusen tack för utförligt svar!

1. Okej, jag kompromissar. Såg en bild, som jag givetvis tappade bort, som jag blev så förtjust i. Det behöver inte vara nära till bergen, bara de syns. Det behöver inte vara enorm sandstrand heller, bara men kan gå ned och bada. Lite mysfaktor. 😊

4. Surfingen är låga vågor... Tänker mig att sambon ska få testa på för första gången, medan jag läser en bok på stranden. 😊

5. Nytillkommen fråga. 😉 Finns det något man bör passa sög för? Och gäller det överallt?
Tex giftiga djur, attackerande djur, strömmar som drar iväg med mig när jag snorklar eller sånt?

Mvh Hannah
Av Hawaii
23 sep. 2015 17:40
Citerat från Hannahupps:
Hej!

Tusen tack för utförligt svar!

1. Okej, jag kompromissar. Såg en bild, som jag givetvis tappade bort, som jag blev så förtjust i. Det behöver inte vara nära till bergen, bara de syns. Det behöver inte vara enorm sandstrand heller, bara men kan gå ned och bada. Lite mysfaktor. 😊

4. Surfingen är låga vågor... Tänker mig att sambon ska få testa på för första gången, medan jag läser en bok på stranden. 😊

5. Nytillkommen fråga. 😉 Finns det något man bör passa sög för? Och gäller det överallt?
Tex giftiga djur, attackerande djur, strömmar som drar iväg med mig när jag snorklar eller sånt?

Mvh Hannah
1. Vilken ö, eller vilka öar, har ni tänkt er? Och hur lång tid i Hawaii? 5-7 dagar per ö är den "normala" rekommendationen men är ju väldigt personligt. Och det finns massor att välja på. Tillbringade själv 4 nätter i ett mycket mysigt "vacation rental" på Maui för en månad sedan, men både berg och hav var långt borta. (Min flickvän hittade det via VRBO).

4. Låga vågor" är det faktiskt gott om, men beror ju mycket på vädret när ni besöker och kan variera från dag till dag. Bäst att fråga när ni är här.

5. Finns inget speciellt att "passa sig för". Inga ormar och inga farliga djur. Ang. strömmar - innan ni ger er ut i vattnet, fråga alltid någon om förhållandena just där. Folk är mycket vänliga och hjälpsamma.
26 sep. 2015 20:00
Hej!

Nu har jag varit på konferens, så svar dröjde. Jag uppskattar verkligen ditt engagemang, du måste verkligen brinna för Hawaii?!

Jag är precis i uppstarten av efterforskningar, så här inte så mycket att komma med egentligen..

Öarna verkar ha nåt fantastiskt allihopa! Vad rekommenderar du för öar?

Mvh Hannah
Av Hawaii
26 sep. 2015 21:34
Vilka öar beror som sagt mycket på hur mycket tid du kommer att ha här. Helst minst 14 dagar och skulle i så fall rekommedera 2-3 dagar på Oahu att börja med och 5 dagar Kauai och resten på Big Island, helst med ett par nätter i Hilo och resten på Kona sidan.
27 sep. 2015 16:54
Jag tänker mig 14 dagar, så jag kanske ska försöka planera in exakt så som du skriver..
Av Hawaii
27 sep. 2015 18:24
14 dagar blir bra. Hör av dig igen om du vill ha mer information eller tips, speciellt ang. Big Island.
27 sep. 2015 20:45
Tusen tack, det kommer jag verkligen göra! 😊
Trevlig kväll!
1 okt. 2015 12:34
Vet inte om ni gillar att snorkla annars rekommenderar jag Shark cove vid North shore på Ohau :) Mkt färgglada fiskar, lätt vatten att snorkla i då det ligger lite i en "bukt" och har du tur så kan du möta havssköldpaddor :)
3 okt. 2015 09:37
Tack för tipset! Jag älskar att snorkla. I helgen ska vi försöka hinna sätta oss ned o kolla runt lite på alternativ. 😃