Hat Yai - Koh Lipe - Koh Lanta

Av Royzan
2 jan. 2017 16:17
Visningar: 726
Hej!
Vi är två personer i 24 års åldern som ska åka till Thailand.
Vi åker den 15 februari och hem den 15 mars.
Har bokat inrikesflyg från Bangkok till Hat Yai där vi sedan åker med Tigerlines buss till speedboaten. Speedboaten också inkluderat i Tigerline biljetten. (www.tigerlinetravel.com).
Har aldrig varit på Koh Lipe så jag önskar lite färsk information om prisvärda hotell/bungalows samt om man behöver boka detta innan eller om man kan droppa in och boka på plats.
Kasta på mig massa information om ön!
Från Koh Lipe har vi inte riktigt bestämt oss om vi ska åka till Koh Lanta (eller har ni något annat bra förslag?)
Blir det knepigt att komma upp till Phuket för inrikesflyg till Bangkok där vi har våran hembiljett ifrån?
Kanske har ni något annat resetips hur vi kan åka runt.

Det kommer säkert fler frågor och hoppas kunna få mycket information nu!!
2 jan. 2017 17:23
Om ni tar någon trevlig ö på vägen mellan Lipe och Lanta och sedan avslutar med några dagar på Lanta så blir det smidigast att flyga till Bangkok från Krabis flygplats.
Av Royzan
2 jan. 2017 17:41
Lillaannaj

Kan du rekommendera någon ö på vägen? Bulon?
3 jan. 2017 06:48
Jag var på Koh Lipe förra året, då även Koh Ngai och Koh Mook besöktes. Jag åker dit igen om en månad, hela familjen blev förtjust i just Koh Lipe. Denna gång besöker vi Koh Bulon och Koh Kradan också. Om du söker lugnet, fina bad, snorkling och natur så tycker jag du kan hålla dig där nere för att flyga från Trang till Bangkok när du ska hem. Det finns många olika öar att besöka där. Fast söker du lite mer hålligång så får du kanske ta dig norrut mot Koh Lanta och Phuket. Annars är det ju rätt skönt att slippa ödsla tid på långa båtresor, även om du åker speedboat tar det ju sina timmar. Ni får säkert nån bungalow på Koh Lipe utan att förboka, finns gott om boende. Fast det är ju rätt skönt att bli uppplockad på stranden direkt när man kommer fram och att någon bär ens väskor dit man ska :)
Av Monki66
5 jan. 2017 12:20
Hej!
Vi är Lipe älskare och har rest i Thailand 6 går på raken och varit på Lipe 4 gånger och är fortfarande inte less, trots utbyggnad och förändringar :)
Vi åker dit igen i mitten på januari och stannar 7 nätter. Sen fortsätter vi uppåt med ett ö-stopp på Koh Ngai (haj) innan vi anländer till Lanta där vi stannar resten av tiden. Vi är borta 3 v.

Har varit på Lipe även i Februari och då det är kinesiska nyåret den månaden, så är det fullbokat på i princip alla resorter under helgerna. Ett tips är att förboka boende, åtminstone helgen (tors - sönd) om ni inte vill boka hela vistelsen i förväg.

EX. I vintras åkte vi till Lipe oplanerat och kom vi dit 8 februari, en måndag. Vi fick boende 3 nätter (på Varin beach resort) men sen var det fullbokat på typ hela ön fram till söndag igen. Då frågade vi iof inte på resorterna med "bambuhyddor". Det var bara att åka därifrån....

Som sagt, Lipe är en ö som har allt vi vill ha iaf. Vackra stränder, trevligt centrum (Walking street), bra snorkling, mysiga restauranger, inga bilar, flipflop eller barfota... och allt är gångavstånd till. Kan tillägga att vi är 45 + så ön passar alla.

Boende finns i alla prisklasser. Svårt att tipsa när man inte vet vad det får kosta för er, men kolla in på bokningssidorna (Tripadvisor, booking, agoda, hotels).
Vi har bott på Pattaya beach på Varin resort, prisvärt enkelt boende (2300 thb) inkl frukost och bra läge granne med Walkin Street. Förra året byggdes det om och det blev för stort och opersonligt enligt oss, så nu kommer vi att prova Z-touch, även det på Pattaya beach. Vi får väl se hur det blir :)
Jag kan annars tipsa om Wapi resort på Sunrise beach. Bra läge, trevligt bungalows, nytt och mysigt vid stranden. Tyvärr var det uppbokat flera av dagarna vi skulle vara där så då valde vi ett boende där vi kan stanna alla nätterna på samma ställe.

Åk och besök både Lanta och phuket, och ta gärna ett ö-stopp på 2-3 nätter på vägen upp.
Även Ao Nang och Phi Phi är mysiga. (Lanta, Ao Nang, Phi Phi och Phuket är bara ett par timmars resa emellan med färja, så har ni tiden så besök flera ställen)

Alla ställen har sin tjusning faktiskt. Dessutom är det roligt att se sig omkring.

Har du mer frågor så svarar jag gärna.
Ha en toppenresa :)

/Monica
11 jan. 2017 05:47
Lipe beach resort rekommenderar jag! Alla bungalows ligger nästan på stranden! Vi bor ett en bungalow för 2 på fjärde raden men tar 10 sek ner till stranden och lika lite till restaurangen där man också äter frukost! Frukost ingick när vi bokade och är riktigt bra! Fritt val från en meny men en mängd olika saker! Både Continental och thailändskt! De ligger på sunrise beach vilket också enligt oss är den finaste! Även den med minst båtar i jämförelse med pattaya vilket kan se ut lite som en hamn istället för strand eftersom det bara finns små zoner som man får bada på! Tar endast ca 10 min promenad till walking street vilket var perfekt! Kan även rekommendera grann resortet andaman men måste säga att lipe beach resort är mysigare!