Hanoi- sapa

21 apr. 2016 15:43
Visningar: 654
Hej, åker till vietnam i juli och skulle behöva lite tips.

Vi vill gärna besöka Sapa, men vi vet inte riktigt om man ska ta sig dit på egen hand eller om man ska åka på en tour, alltså en buss som kör dit en och guidar . Vad får man ut mest utav? Är det svårt att ta sig runt på egen hand?

Tacksam för svar
24 apr. 2016 00:51
Hej,

Man kan göra båda och.

Att resa till Sapa från Hanoi är enkelt. Man kan resa med tåg eller buss. Jag har åkt med båda.
Förra året åkte jag med dag buss. Det var bra och tog ca 6 timmar. De hämtade mig på mitt hotell och körde direkt till Sapa central. (en stop emellan för WC..lol)
Här är bussen: http://sapaexpress.com/en

Du kan ju resa runt på egen hand om du hyr en mopped. (Eller du kan vandra runt byarna om du orka gå). Själv vandrade jag en dag och hyrt mopped en dag. Jag tror nog att nu skulle köpa en vandring tur där. Det låter bättre för dig eftersom guiden (som är minority folk) kommer att hjälpa dig att gå rätt runt i byarna och du har stor chans att uppleva deras unika kultur...

Sapa tror jag inte att bli fint under juli, augusti. För vietnames brukar de resa till Sapa under vintern (värdet är kalt och ibland snöar); Den bästa tiden att besöka Sapa är under april, i början av maj (när de börjar odla ris) eller under sept för att se de gula risfält...

Trevlig resa!