Hammamet kontra sousse

Av Tossot
5 feb. 2009 19:34
Visningar: 2871
Skillnaden mellan hammamet och sousse. Var ska man åka?
Av Mpc
5 feb. 2009 19:37
lika som två bär har bott i båda ställena
Av Tossot
5 feb. 2009 19:38
Är det något att åka till överhuvudtaget?
Av Mpc
5 feb. 2009 20:00
ja det tycker jag inget är fel om du åker dit
6 feb. 2009 01:03
Hammamet är det i särklass värsta/sämsta resmål jag besökt!...
Jag blev erbjuden(halvt tvingad) knark överallt runt medinan..
Tjejen blev antastad precis överallt... 12 eller 75 år spelade ingen roll...
En trevlig försäljare bad oss dra åt hvete + ombedda att ta alla
"fuckin' swedes" med oss då vi tackade nej till hans utgångsbud på en sjal..
Nej, där hamnar jag aldrig mer!!

Dessutom var det ett gäng tjejer som endast var ute på dagtid. Kvällarna(sissådär 13 st) tillbringade dom, efter att ha varit på lokal en halv kväll, på rummet av rädsla för tunisiska händer i skrevet.
Inte "klapp på rumpan" utan full force framifrån!

Noteras: Vi var i den gamla delen. Yasmine ska visst vara trevligare.

/Putte
Av Tuareq
6 feb. 2009 04:19
Reser singel. Har varit flera gånger i Hammamet, bott på strandhotell några km utanför staden. Gröna och lummiga omgivningar utanför Hammamet. En del hotell har stora vackra trädgårdsanläggningar. Trivts utmärkt, träffat trevliga resenärer från olika länder. Även blivit bekant med tunisiska familjer från huvudstaden Tunis, som semestrar i Hammametområdet och brukade vara på "min hotellstrand".
Gjort utflykter, oftast med internationella arrangörer. Åkt taxi ensam olika tider på dygnet. Åkte ibland till Yasmine Hammamets nya Medina på kvällarna. Där kan man strosa runt, besöka restauranter och caféer, shoppa. Räkna dock med mycket folk i den nya Medinan på kvällarna. Aldrig några problem någonstans. Blivit vänligt bemött. Visst kan försäljarna vara "lite tjatiga" i den gamla Medinan i Hammamet stad, men det är bara att ignorera deras snack om man inte är intresserad av att titta på just den affärens varor. Försäljare i de flesta arabländer brukar försöka bjuda ut sina varor till förbipasserande. Tryggt och bra resmål, ingen kriminilatet. Inga stökiga eller störande turister. Härliga stränder och bad utanför Hammamet. I juli och augusti hålls en årligt musikfestival på utomhusteatern utanför staden Hammamet med olika utländska uppträdanden. I Hammametområdet inges jag av "semesterkänsla", något som jag inte gör i Sousse som är en betydligt större stad med mera trafik. Kommer absolut att fortsätta resa till Hammamet då och då.
Av Wanneli
18 mars 2009 09:37
Skillnaden mellan dessa 2 är stor.SÅ kan nog tyvärr ej hålla med om att det är samma båda de 2 orter i Tn.

Hammamet är mer uppbyggt kring turismen därav prisklassen på allt oxå.
Sousse är bättre i mina ögon då jag bott där nere en tid och även rest en del i småbyar,större städer mm.
Så Sousse är en storstad där man ser det verkliga livet man lever där om man ger sig ut lite runtom turistiqzoonerna.
Priserna skiljer en del oxå på Hammamet och Sousse visst är det fortfarande billigt i Hammamet jämfört med sv.men sousse o hammamet är det skillnad.
Sedan utbudet av göromål i dessa 2 städer är mer i S.än H.
Sousse har alltid legat mig varmt om hjärtat så därav jag rek.Sousse istället för H.Har varit på sem.i H.en gång men sedan varit där över dagen eller turer dit i jobb/privat regi men fortfarande rek.Sousse.
Sen är smaken som baken delad :)
Men sen har man tid/möjlighet mm.så rek.jag att åka söder ner till Sfax,Gabes eller besöka mindre byar dit turismen ej hittat där upplever man det verkliga livet och kulturen bortom all turism.

Sedan har jag aldrig nånsin av alla mina år dit blivit erbjuden knark var jag än befunnit mig i Tn.
Om jag vill minnas mig rätt så tror jag ej att jag har hört ngn av mina bekanta heller blivit erbjuden detta...

Sedan tycker jag de otur med de tjejer som var tvungna att tillbringa sin sem.på hotellrummet kvällar pga.rädsla.
Själv har jag dock aldrig kämnnt den rädslan i Tn.att gå ut kvällstid,natte tid mm.som ensam tjej eller med sällskap....
Likaså klappar på rumpan osv.aldrig inträffat...
Går ju hellre ut i Tn.nattetid än i Sv. bara man använder sitt sunda bondförnuft så ;)

Det är ju sant att tunsierna (den manl.delen) tjoar o shimmar o gärna vill göra försök till konversation med alla medel o knep o knåp med all den kvinnliga del(gammal som ung) av turismen (även den manl.del ibland)då är det bara att ignorera och gå vidare de ger sig till slut...
Alla fall i alla de fall jag vart med om och numer får jag den kommentaren"you are not tourist u are tunisian"så antar att det har med betendet att göra en del...KAnske har turister ett visst sätt att vara /bete sig på..därav all denna uppståndelse....

Den syn de har på det västrerlänska har till viss del bidragit till detta då om man tänker sig i deras land är det ej tillåtet att visa hud,kvinnor med bikini,korta kjolar ,sex före äktenskap osv.osv.sen kommer turister där allt detta tillåts o visas upp...så då är det ej så konstigt att det blir så...
Det västeerlänska lockar och även så ser tunisierna detta som en ev.biljett till europa för Tn.ÄR ett tbra land att bo leva i MEN sen har många tunisier kvar synen att europa betyder pengar och vill till varje pris till eu...
Lite av synen de har på turister med,då turister kommero spenderar en hel årslön(för de i Tn.)på en v.sem.så blir det den bild tyvärr av turisten....