Guider på Kilimanjaro

Av Hela
11 aug. 2016 21:24
Visningar: 891
Jag har ju läst här i forumet att valet av arrangör är viktigt om man vill bestiga Kilimanjaro. Kan någon ge några tips - jag vill gärna ta in flera offerter, så gärna både svenska och inhemska.
Planen är att lägga till safaris också så om ni har tips på det också är jag glad.
23 aug. 2016 17:42
Jag var i Tanzania för 8 månader sedan på safari. Vi hade en guide som jag blev rekommenderad härifrån forumet. (Logga in för att se e-postadress)

Han var mycket vänlig och bra. Han är även guide för kilimanjaro. Jag insjuknade i malaria under safarin och han löste allt. La ut pengar för alla kostnader för läkemedel och läkarbesök (Han visade upp alla kvitton för mig när jag blivit bättre). Sov över på hotellet för att vara nära till hands ifall det var något och han tog inget extra för detta. Mycket vänlig kille.
28 aug. 2016 00:25
Jag har precis varit där med Rosa Bussarna. De använde det lokala företaget Bush2Beach, http://www.bush2beach.com/.

Måste säga att precis allting var långt över förväntan! Allt från safari till boende och framförallt organisationen på berget. Kan verkligen rekommendera det.
Av Pms
4 okt. 2016 20:01
Jag och 8 vänner var på Kili i juli och använde företaget TransKibo i Moshi för vandringen och safarin. Thomas Lyimo som äger företaget ordnade med 4 guider, 2 kockar, bärare etc för en kostnad av ca 13000kr per person inkl dricks. Vi var mycket nöjda med guiderna Emanuel och Bariki som är mycket erfarna och trevlig. Safari i 3 dagar kostade 5500kr. Vi bodde på YMCA mellan vandring och safari och hyrde då buss, tält och förare för egna utflykter. Hjälpsamma och kunniga.
Av Hpa
30 nov. 2016 21:55
Citerat från Pms:
Jag och 8 vänner var på Kili i juli och använde företaget TransKibo i Moshi för vandringen och safarin. Thomas Lyimo som äger företaget ordnade med 4 guider, 2 kockar, bärare etc för en kostnad av ca 13000kr per person inkl dricks. Vi var mycket nöjda med guiderna Emanuel och Bariki som är mycket erfarna och trevlig. Safari i 3 dagar kostade 5500kr. Vi bodde på YMCA mellan vandring och safari och hyrde då buss, tält och förare för egna utflykter. Hjälpsamma och kunniga.

Citerat från Pms:
Jag och 8 vänner var på Kili i juli och använde företaget TransKibo i Moshi för vandringen och safarin. Thomas Lyimo som äger företaget ordnade med 4 guider, 2 kockar, bärare etc för en kostnad av ca 13000kr per person inkl dricks. Vi var mycket nöjda med guiderna Emanuel och Bariki som är mycket erfarna och trevlig. Safari i 3 dagar kostade 5500kr. Vi bodde på YMCA mellan vandring och safari och hyrde då buss, tält och förare för egna utflykter. Hjälpsamma och kunniga.
Vi är ett gäng som har bokat med Toppafrika i början på mars.Vi skall betala 15000 kr för Machamerutten på 6 dagar.Har funkat kanon med än så länge med kontakten o servicen från dem, kostar nog lite extra då det är ett svenskt företag kontra boka på plats.
En fråga som kommit upp inom gruppen är om vi skall ta en natt till på berget för att kanske öka på chanserna att komma ända upp, någon som har erfarenhet av 6 kontra 7 dagar upp till toppen?
Av Pms
1 dec. 2016 06:04
Vi vandrade i 7 dagar och all nådde toppen och jag skulle rekommendera den extra dagen. Dagen innan toppförsöket blir annars ganska lång. Generellt gäller att ju mer utvilad du är och ju mer tid du vistats på lagom hög höjd ju större är chansen att nå toppen med hälsan i behåll.
Av Hpa
1 dec. 2016 12:18
Citerat från Pms:
Vi vandrade i 7 dagar och all nådde toppen och jag skulle rekommendera den extra dagen. Dagen innan toppförsöket blir annars ganska lång. Generellt gäller att ju mer utvilad du är och ju mer tid du vistats på lagom hög höjd ju större är chansen att nå toppen med hälsan i behåll.
Gick ni oxå Machame - Leden?
Hur är det med kylan , jag är ganska frusen av mig😊
Vi hade tänkt hyra liggunderlag och sovsäck, erfarenhet av det?
Av Pms
1 dec. 2016 13:41
Ja vi gick Machameleden. Vi hade nog tur med vädret och det vara bara kallt på natten mot toppen. Ca -10 grader och ganska blåsigt på toppen. Det upplevs nog kallare eftersom du bara orkar röra dej långsamt så producerar du inte så mycket värme själv. Jag hade en tunn dunjacka under skaljackan tack och lov. Det var ca + 5-10 grader på dan på ca 4000möh men några graders frost på nätterna. Ja du kan hyra varm sovsäck av guiderna men liggunderlag ingick i tältet, men ta med ett eget också för komfortens skull. Lycka till
Av Annans
2 dec. 2016 17:55
Jo, det var jag som rekommenderade Innocent Machuwa som är en mycket pålitlig och trevlig kille och en allfixare av det mesta. För Kili så erbjuder han fri utrustning., du kan absolut kontakta honom, för safaris tillika bergsbestigning.
30 mars 2017 20:20
Jag och två kompisar var nyligen i Tanzania. Vi åkte ner med planen att bestiga Kilimanjaro sen spendenera ett par dagar på Zanzibar. Det var enda planen. Vi bokade ingenting mer än flyget ner.
Det blev en helt fantastik resa. Sjukt mycket nya och unika upplevelser.
För alla som funderat på att bestiga ett berg så kan jag verkligen rekomendera Kili. Man passerar 5 klimatzoner på väg upp så man får fundera en extra gång på vad man har med. (En av oss hadeinte regnjacka. Man börjar i regnskog)
Vi kom till Kilimanjaro international airport. Därifrån tog vi en shuttlebus in till staden Moshi. Väl där tänkte vi att vi skulle hitta ett hotell. Vi hade ju lyckats komma dit samtdigt som Kilimanjaro marathon så vi förstod att det skulle bli svårt att hitta någonstans att sova.
Men när vi klev av vår shuttle så har vi knappt hunnit få väskorna innan det kommer en man och presenterar sig. Han frågade ifall vi tänkt bestiga berget ifall han kundehjälpa oss hitta hotell. ALLA varningsklockor ringde i oss. Men vi bad han hjälpa oss. Han fixade en chaufför direkt. Efter fyra försök hittade vi ett hotell. Vi sa vi ville ha en stund att komma i ordning. Duscha och så. Då passade vi också på att Googla honom. Hans företag. Det fanns bara bra saker att läsa.
Cheifs Tours och hans namn är Innocent Machuwa. Han gjorde ett enastående jobb. Vi åkte till hans kontor. Han hjälpte oss med allt. Redan dagen efter fick vi börja gå. Bara vi tre . I vår grupp var det 2 guider, 1 enastående kock. Maten var magisk. och 9 porters. Så sammanlagt var vi 15 man. Hur bra som helst. Underbara guider roliga porters.
När vi kom ner från berget så var Innocent där. Han grattade oss. Följde oss tillbaka tillbaka till Mochi. Hjälpte oss hitta ett hotell. Vi berättade att vi tänkte ta oss till Zanzibar men att vår kassa var lite skral. Då hjälpte han oss att hitta billigare resstätt. Flyga till Dar och ta färja. Sen skjutsa han oss till en billig men bra restaurang och såg till att vi fick bra billig mat och öl.
När vi skulle åka till flygplatsen på morgonen efter så kom han och sa hej då. Ordnade en taxi åt oss och såg till att vi kom iväg ordentligt.
Jag är så väldigt tacksam för allt han gjorde för oss och jag vill hjälpa honom och alla i vår grupp på alla sätt som jag kan.

Som sagt. Om någon av er funderar på att göra Kili så gör det. Cheifs Tours är ett bra företag. Innocent är underbart hjälpsam och en riktigt bra person att ha att göra med.
Han svarar gärna på mail ifall ni har några frågor. (Logga in för att se e-postadress)

Är det något ni undrar över så svarar ju jagsjälv också gärna på alla frågor jag kan
Av Limone2
1 nov. 2017 19:41
Jag har börjat bli supertaggad på att försöka bestiga Kilimanjaro ..

Google i all ära... Ni som varit där är mer pålitliga .

Det finns ju färdiga paket att köpa runt 32-35 tusen.. Och då tänker jag på paketet som innehåller allt .
- flyg
- safari
- Kilimanjaro
- Zanzibar

Jag har kollat lite och det verkar ju gå att sy ihop en egen resa för en billigare peng.

Vad rekommenderar ni ? Alla tips mottages gärna .
Medlemmen har tagit bort svaret