Guangzhou eller Shenzhen?

25 dec. 2011 21:37
Visningar: 916
Ska ta mej från Hongkong mot Guilin. Hur gör jag detta smidigast/billigast? Tar jag mej till Guangzhou eller Shenzhen, för vidare transport med tåg? Och går det överhuvudtaget att köpa biljett samma dag man tänkt åka (om man kommer till ex Shenzhen på morgonen, kan jag då boka biljett till nattåget mot Guilin?)...

Tack!!
27 dec. 2011 19:58
Man kan ta nattåget från Shenzhen till Guilin. Tåget avgår dagligen ungefär 17:30 från Shenzhen och sedan är man framme kl 6:40 i Guilin morgonen därpå. Jag tror att det är möjligt att köpa biljetter samma dag som man kommer till Shenzhen.

Jag personligen har inte så mkt för nattåg (man ser ingenting) så det mest tidseffektiva är egentligen att ta inrikesflyget. Bland annat så flyger China Southern Airlines mellan Hong Kong och Guilin med mellanlandning i Guangzhou; en t/r-biljett kostar ungefär 2 500 kr/pers och kan bokas online.
27 dec. 2011 21:44
Tack för svar! Frågan är egentligen vilket är bäst - att åka från Guangzhou eller från Shenzhen, till Guilin. Åker man från Guangzhou är man liksom en bit på väg redan...
28 dec. 2011 15:49
Egentligen spelar det ingen större roll. Tidsmässigt går det på ett ut.

Guangzhou Station är större och lite mer svåröverskådlig än Shenzhen så det kan då bli lite mer bökigt att hitta till rätt tåg. Men är man en van Kina-resenär är det inte så svårt. Men nackdelen med Guangzhou är att tågbiljetterna snabbare går åt så det gäller att vara framme i god tid för att försäkra sig om att biljetter finns. Det är något som man inte behöver vara lika orolig för om man åker via Shenzhen.
28 dec. 2011 18:01
Toppen! Tack för det, då får det bli Shenzhen!
En annan fråga du kanske kan svara på: Vi står lite i valet och kvalet att efter Guilin antingen ta oss mot Dali och Lijiang, via Kunming ELLER åka till Guiyang och utforska området/naturen/vattenfallen däromkring. Är det senare alternativet ett sämre val anser du? Eller du kanske har någon annan bra idé om trevligt ställe (vi ska därefter mot Chengdu o Xian är tanken, men det är ju också förhandlingsbart..)med inte bara massa skyskrapor :)
28 dec. 2011 22:56
Citerat från tebasile:
Toppen! Tack för det, då får det bli Shenzhen!
En annan fråga du kanske kan svara på: Vi står lite i valet och kvalet att efter Guilin antingen ta oss mot Dali och Lijiang, via Kunming ELLER åka till Guiyang och utforska området/naturen/vattenfallen däromkring. Är det senare alternativet ett sämre val anser du? Eller du kanske har någon annan bra idé om trevligt ställe (vi ska därefter mot Chengdu o Xian är tanken, men det är ju också förhandlingsbart..)med inte bara massa skyskrapor :)
Jag höjer ett varningens finger när det gäller Lijiang; efter att staden blev ett UNESCO-arv har den blivit rena rama turistghettot. Min mamma var där 2010 och hon upplevde det som att lokalbefolkningen gjorde allt för att mjölka turisterna på pengar. I grund och botten är det en väldigt fin stad men ja, den har blivit fullkomligt överexploaterad.

Guiyang har jag däremot varit i och jag tyckte att det var en klart sevärd stad. Vissa delar av staden, då främst Centralstationen ska man inte röra sig runt vid kvällstid= risk för ficktjuvar etc. Men naturen och omgivningarna var klart sevärda. Och Qianling Park är ett måste. Guiyang är fortfarande som en "vanlig" kinesisk stad och insikten bland invånarna att man kan tjäna pengar på turisterna har ännu inte vuxit fram = inga alltför framfusiga försäljare och krimskrams-grejer till försäljning.

Chengdu (Sichuan-provinsen i allmänhet) är ett självfallet ett måste. Har man inte upplevt det har man inte sett det riktiga Kina. Mitt hetaste tips är att kombinera kanske en tredagarsvistelse i Chengdu med nationalparken Jiuzhaigou. Det är ett naturreservat där man verkligen får uppleva den ursprungliga och genuina kinesiska naturen (självfallet är den upptagen på Unescos lista) Det går direktflyg mellan Chengdu och Jiuzhaigou (China Air och Sichuan Air flyger) och sedan en buss- eller shuttlebustransfer på 1 1/2 h. När det gäller boende så har både Sheraton och Intercontinental relativt nybyggda hotell i anslutning till parken med humana rumspriser. De kan också ordna med transfer från flygplatsen. Att vandra runt i Jiuzhaigou är så långt ifrån skyskrapor och luftföroreningar 'a la kinesiska städer man kan komma! Men det ligger en bra bit upp i bergen = drick mycket vatten.

Jag länkar till Jiuzhai nationalparks webbsida:
http://www.jiuzhai.com/language/english/index.html
29 dec. 2011 21:35
Stort tack! Så mycket bra info! Vi blev verkligen sugna på nationalparken vid Chengdu - det får det bli!! Hoppar över Lijiang! Återkommer om jag får fler frågor :)!