Grönland

Av Kboggio
11 mars 2016 23:53
Visningar: 947
Finns det något sätt att se Grönland på utan att det ska kosta jätte mycket, fungerar det att åka själv eller är det mer värt att åka på något arrangerat?
Av Dirgis
24 mars 2016 21:35
Jag var i slutet av augusti och början av september i Ilulissat på Grönland. Ilulissat finns på världsarvslistan. Det finns en FB sida I love Ilulissat och där skrev jag att jag behövde någonstans att på. Där kan man få olika förslag bland annat att bo hemma hos någon för under 500kr/ dygn. Det finns även en sälj och köpsida. Man skriver på danska för danska kan alla.Om man åker någon gång maj-september finns en kvinnoförening som hyr ut ett litet hus. Jag betalade 1500kr för 6 dygn.Flygresan är relativt dyr.Jag betalade 7500kr från Köpenhamn.
Många unga åker själv till Grönland och det kommer från världens olika hörn.
25 mars 2016 07:47
Billigast är att åka till Kangerlussuaq där det också finns massor att göra på egen hand. Man kan lätt hitta på trevliga vandringar, se inlandsisen och myskoxar mm under en vecka. Inte den mest kulturellt intressanta staden dock. För att istället flyga till Nuuk, Sisimiut eller Iulissat så har Air Greenland en billig biljett dit om man gör uppehåll i Kangerlussuaq. 4904 Dkr ska den kosta t/r från Köpenhamn enligt deras hemsida.
Av Dirgis
25 mars 2016 09:09
När man köper biljett med övernattning i Kangerlussuaq kostar övernattning 700-2000Kr. Finns tre ställen att övernatta i. I Kangerlussaq bor ca 500 personer.
26 mars 2016 16:40
Vandrarhemmet i Kangerlussuaq kostar 200 Dkr/natt 2016 enligt deras egen hemsida. Finns också fler än tre olika boenden.