Gran Canaria vs. Teneriffa i januari

Av Ferrox
8 sep. 2011 15:28
Visningar: 28703
Vi är 2 par i 50-års åldern som ska åka till Kanarieöarna 1/1-2012 och nu undrar jag om vi kan få lite råd. Jag har varit på Gran Canaria/Amadores för några år sedan och tyckte det var "sådär". Hotell så långt ögat nådde, långt till stranden ...... osv. Nu funderar jag på om det finns någon som varit på bägge öarna i januari som kan ge mig råd. Vi vill både sola och bada (helst i havet), äta och dricka gott och ev också shoppa lite :) Jag vill gärna bo strandnära. Promenera på kvällarna vill jag också. Det lutar mot Teneriffa, men eftersom jag aldrig varit där så har jag ingen uppfattning om hur det ser ut. Någon som kan hjälpa till med tips och råd ?
Av Mariab
10 sep. 2011 06:53
Jag skulle absolut âka till Kanarieöarna. Här finns allt nära och bra till. Strand , shopping, relax.....
Nummer 1 är just nu Meloneras stranden, som ligger brevid Maspalomas sand dyner och fyren längst ner i syd. Här fins gott om hotel i alla stilarfrân lägenheter utan mat inkl, eller 4/5* hotel som Costa Meloneras, Villa del Conde eller nya hotelet Baobab(afrikansk stil).Här finns massor av restauranger efter strandpromenaden(boulevard) och här finns ocksâ diverse shoppins, som Mango, Stradivarius, till D&G, Prada och mycket mera.
Nära stranden kommer du om du bor i San Agustin. Här finns massor av hotel som ligger precis vid stranden,tex.Beach Club San Agustin, Melia Tamarindos, Dunas Don Gregory.I Närheten gott om restauranger och shopping. Även en skön promenad efter strand promenaden.
Playa del Ingles, här är det mesta utenöjet med barer och diskotek, och kanske lite mer för de allra yngsta. Här finns fina hotel och massor av restauranger att välja pâ. Här finns även möjlighet för shopping.
Bästa shopping hittar ni i Vecindario ca. 20km frân Maspalomas , Playa del Ingles och San Agustin. Stort shoppingcenter som heter Atlantico. Här finns allt. Hoppas detta hjälper er lite för ert val. Har ni mera frâgor sâ fâr ni gärna skriva.
Hälsn.Maria
Av Desires
10 sep. 2011 09:27
Den enda platsen vi tyckte om (vi var i er ålder nr vi var där) på Kanarieöarna var Puerto Mogan, den lilla byn som Simon Spies byggde på 60-talet - låga vita hus, klättrande blommor på husväggarna, och en fin liten hamn. Vi tyckte det var en jättesöt by med små gränder där det vimlade av trevliga restauranger, det fanns även en liten sandstrand där. Vi tog ibland bussen, eller någon av båtarna vid hamnen till andra ställen för att bada. Vet att de byggt ut Puerto Mogan nu med många stora hotell, men den trevliga innerdelen av själva byn är bevarad som den var, som tur är! Som du förstår gillar vi alltså inte stora turistiska hotellområden, men Puerto Mogan var riktigt trevligt!

Teneriffa uppskattade vi nog mer, de byar vi föredrog där var Garachico, o Puerto Santiago t ex, men även Los Gigantes var OK att bo i och ha som utgångsläge för utflykter, vi hyr alltid bil på plats.
Här har jag skrivit på min reseblogg om Teneriffa om du vill läsa
http://www.desires.se/#post61
10 sep. 2011 09:50
Nu är det ju kanske lite trist att det är Januari men Vi skulle aldrig välja turistorterna i söder på någon av öarna, vi har bott i Mas Palomas och vi har kört runt på båda öarna, det är ställen med nästan enbart hotell, skandinaviska, tyska, brittiska restauranger, t-shirtbutiker o.s.v. dessutom är prisläget mycket högre där.

Mas Palomas var ett av ställena vi återbesökte i våras, en storm i vintras förstörde hela stranden så där fanns ingenting längre. Vet inte om man återställt något eller om naturen gjort det men åk inte dit utan att ta reda på det innan i alla fall. Även Puerto Mogan är ett rent turistställe även om själva utseendet är ganska pitoreskt.

Vill man undvika turistghetton bör man välja norra sidan på öarna, Las Palmas är en stad med massor att se och göra och med en riktigt fin strand mitt i stan.
Förstahandsvalet för oss är dock Puerto de la Cruz på Teneriffa, en mindre stad med lagom av allt och riktigt trevligt med övervägande lokalbefolkning, det går att få Kanarisk mat!, prisläget är bättre, mycket grönare och vackrare o.s.v. enda nackdelarna är att vädret är ostadigare i norr och att det inte finns någon riktigt fin strand. Det finns däremot en anläggning med stora havsvattenpooler där man badar minst lika bra och dessutom lite mer skyddat från vädrets makter, det är ju inte alls säkert man kan bada i havet någonstans vid den årstiden. det blåser ofta mycket.
Är det inte absolut nödvändigt med fin badstrand så skulle jag nästan kunna lova att Ni kommer älska Puerto!
Väljer Ni Puerto så tänk på att läget av boendet är viktigt, det finns hotell som ligger högt upp på höjderna och då är det en lång och mycket jobbig promenad fram och tillbaka till centrum, så välj ett hotell nära strandpromenaden eller lite mot hamnen.
Av Annl
10 sep. 2011 09:54
Citerat från desires:
Den enda platsen vi tyckte om (vi var i er ålder nr vi var där) på Kanarieöarna var Puerto Mogan, den lilla byn som Simon Spies byggde på 60-talet - låga vita hus, klättrande blommor på husväggarna, och en fin liten hamn. Vi tyckte det var en jättesöt by med små gränder där det vimlade av trevliga restauranger, det fanns även en liten sandstrand där. Vi tog ibland bussen, eller någon av båtarna vid hamnen till andra ställen för att bada. Vet att de byggt ut Puerto Mogan nu med många stora hotell, men den trevliga innerdelen av själva byn är bevarad som den var, som tur är! Som du förstår gillar vi alltså inte stora turistiska hotellområden, men Puerto Mogan var riktigt trevligt!

Teneriffa uppskattade vi nog mer, de byar vi föredrog där var Garachico, o Puerto Santiago t ex, men även Los Gigantes var OK att bo i och ha som utgångsläge för utflykter, vi hyr alltid bil på plats.
Här har jag skrivit på min reseblogg om Teneriffa om du vill läsa
http://www.desires.se/#post61
___________________

Håller med om Puerto Mogan är en pärla och oerhört fint och trevlig.

Vill ni ha lite mera fart - men ändå stil - så är Maspalomas ett bra förslag. Där är riktigt trevligt och solsäkert eftersom det ligger längst ned i söder. Vi hade tur när vi var där ett jullov och hade 25 grader och sol hela tiden.

Playa Ingeles och liknande ställen skulle jag inte rekommendera - det verkade verkligen inte kul när vi var där på en liten utflykt för att kolla.
11 sep. 2011 11:19
Som jag skrivit tidigare tycker jag nog inte att januari är den idealiska månaden att åka till kanarieöarna men visst funkar det.

Angående vart man ska åka så är det enligt mig klart vackrare i de norra delarna oavsett om ni åker till Teneriffa eller Gran canaria men som floridasidan skrev så är nackdelen vädret,det är klart fler soltimmar på södra delen än i norra och mest märks skillnaden just under vintern, jag skulle nog ändå trots avsaknaden av genuina byar o städer satsa på att bo i de södra delarna för att njuta av litet stadigare väder.

Skillnaden är ofta ganska stor mellan norr o söder,det är ofta 4-5 grader svalare i luft o vatten i norr vilket gör att det blir betydligt skönare i de södra delarna på vintern och tvärs om sommartid då 26 grader i norr är behagligare än 32 i söder, även om det inte är direkt kallt på norra delen så kan ju skillnaden mellan 18grader och mulet väder i norr och 22 grader och sol i söder vara gigantisk om det är sol o bad som gäller.

*Dilemmat är Genuint o grönt i norr med risk för att det blir för kallt för sol o bad eller "fejkat" o turistiskt i söder men med större chans till bättre väder.

*Det finns en stor anledning till varför det finns mer turisthotell i de södra delarna på alla kanarieöar och den stavas SOL,därmed inte sagt att man genom att bo i de södra delarna har solgaranti men chanserna är klart större.

* vilken ö man ska välja är svårt att säga smaken är ju som baken, men trots att det är väldigt vacker även på Gran canaria om man kommer på sidan av de värsta turistorterna så tycker jag nog att Teneriffa är ett roligare och mer intressant resmål mycket pga. att den är en större ö helt enkelt, dessutom tycker jag nog även att "turighettona" är mindre motbjudande där än i Gran canarias värsta områden.

Hoppas att ni får en trevlig resa
mvh. Bosse.
11 sep. 2011 11:33
Citerat från laplander:
Som jag skrivit tidigare tycker jag nog inte att januari är den idealiska månaden att åka till kanarieöarna men visst funkar det.

Angående vart man ska åka så är det enligt mig klart vackrare i de norra delarna oavsett om ni åker till Teneriffa eller Gran canaria men som floridasidan skrev så är nackdelen vädret,det är klart fler soltimmar på södra delen än i norra och mest märks skillnaden just under vintern, jag skulle nog ändå trots avsaknaden av genuina byar o städer satsa på att bo i de södra delarna för att njuta av litet stadigare väder.

Skillnaden är ofta ganska stor mellan norr o söder,det är ofta 4-5 grader svalare i luft o vatten i norr vilket gör att det blir betydligt skönare i de södra delarna på vintern och tvärs om sommartid då 26 grader i norr är behagligare än 32 i söder, även om det inte är direkt kallt på norra delen så kan ju skillnaden mellan 18grader och mulet väder i norr och 22 grader och sol i söder vara gigantisk om det är sol o bad som gäller.

*Dilemmat är Genuint o grönt med risk för att det blir för kallt för sol o bad eller "fejkat" o turistiskt men med större chans till bättre väder.

*Det finns en stor anledning till varför det finns mer turisthotell i de södra delarna på alla kanarieöar och den stavas SOL,därmed inte sagt att man genom att bo i de södra delarna har solgaranti men chanserna är klart större.
mvh. Bosse.
Lite av min poäng som kanske inte framkom är att har man lite otur och får trist väder så är det betydligt trevligare att bo i en riktig stad än att driva omkring bland enbart hotell, restauranger och suvenirbutiker (vi kunde inte bada mycket på vår semester i Maspalomas i Dec (har bara rest en gång i Dec, åker alltid i Feb-Mar annars) p.g.a. stark blåst och vissa dagar skyfall (det kan verkligen regna när det regnar)).
Hyrbil så man kan ta sig runt till olika plater på öarna är så klart en ganska bra lösning om man vill det, men skulle ändå välja norr, aldrig mer semesterorterna men det är ju helt individuellt vad man tycker om, det var ju också i Las Palmas turismen till kanarieöarna startade en gång i tiden.
11 sep. 2011 13:50
Visst är det som du floridasidan skriver risk för att man torskar på trist väder även i söder men helt klart så är det generellt störst chans till bra väder i de södra delarna rent statistiskt,sen får man ju väga in hur viktigt det genuina är.

Jag har aldrig upplevt att det varit nåt problem för oss att bo i de södra delarna när vi lämnat snöslask o skitväder här hemma i november eller i mars, vi har uppskattat att ha störst möjlighet till bekvämt sol o bad på "hemmaplan" och tagit bilen till de norra delarna när äventyrslustan har satt in, med tanke på att vi alltid har tillgång till bil på våra resor så tycker vi att det är bekvämare för oss när vi längtar till solen att ta in på ett hotell i de södra delarna och så blir det som sagt utflykter därifrån när man vill ut på äventyr.

Vi sitter aldrig inlåsta på hotellområdet ens om vi har all-inclusive,när vi är på kanarieöarna tillbringar vi många dagar i bergen och varifrån vi tar dom turerna kvittar men det är skönt att återvända till ett oftast soligt o varmt hotellområde.

Ovanstående skrivet ur ett perspektiv att jag och då menar jag med familjen beståendes av två vuxna och två badtokiga barn vill ifrån skitvädret här hemma ett tag,åker vi däremot på en tripp för mest vacker natur,kultur o akitektur utan krav på sol o bad så är det ingen tvekan att jag åker till de norra delarna.

Jag förstår precis vad du menar floridasidan visst går det utmärkt att bada i en uppvärmd pool även i norr och nog är det trevligare med en kass dag i låt säga La orotava på Teneriffa än i playa de las americas på samma ö och en solig dag La orotava beöver inte vara sämre än i den sitnämnda men antalet soltimmar är färre i La orotava än i sydliga Playa de las americas that´s a fact, därav anledningen till mitt resonemang.
Ha det gott mvh. Bosse.
Av Ferrox
12 sep. 2011 07:26
Tack för väldigt fina beskrivningar på hur Ni har upplevt öarna. Jag kan säga att jag inte blev ett dugg klokare :)))) Jag hade nästan bestämt "oss" för Teneriffas södra sida, men nu fick jag så mycket fina omdömen om Gran Canaria så nu kanske jag måste omvärdera lite. Jag förstår ju att man oavsett vilken ö man väljer att man inte kommer ifrån turistfällorna, men jag är lite allergisk mot Puerto Rico på Gran Canaria. Det är ju så svårt när man sitter här hemma å ska bestämma utifrån resebolagens beskrivningar. Vi besökte för ett antal år sedan Gran Canaria och bodde på hotell Riu i Amadores å OK, stranden och hotellet var väl bra men sen var det bara hotell på hotell på hotell + att en massa nya hotell höll på att byggas. Vi besökte då också Puerto Mogán som jag tyckte var riktigt fint, men jag skulle inte vilja bo där en vecka. Ja vi får verkligen se över våra behov och vad alla vill ha ut av sin vistelse. Tack igen!
12 sep. 2011 07:36
Citerat från ferrox:
Tack för väldigt fina beskrivningar på hur Ni har upplevt öarna. Jag kan säga att jag inte blev ett dugg klokare :)))) Jag hade nästan bestämt "oss" för Teneriffas södra sida, men nu fick jag så mycket fina omdömen om Gran Canaria så nu kanske jag måste omvärdera lite. Jag förstår ju att man oavsett vilken ö man väljer att man inte kommer ifrån turistfällorna, men jag är lite allergisk mot Puerto Rico på Gran Canaria. Det är ju så svårt när man sitter här hemma å ska bestämma utifrån resebolagens beskrivningar. Vi besökte för ett antal år sedan Gran Canaria och bodde på hotell Riu i Amadores å OK, stranden och hotellet var väl bra men sen var det bara hotell på hotell på hotell + att en massa nya hotell höll på att byggas. Vi besökte då också Puerto Mogán som jag tyckte var riktigt fint, men jag skulle inte vilja bo där en vecka. Ja vi får verkligen se över våra behov och vad alla vill ha ut av sin vistelse. Tack igen!
Har Du inte läst mina inlägg? ;-)
Av Ferrox
12 sep. 2011 08:29
Jo jag har läst, men det är många som svarat med många olika tips och förslag, och mycket att sortera i hjärnan :) Vi vill ju gärna hålla oss på södra delarna oavsett ö, eftersom alla fyra vill om möjligt få sol och värme. Jag antar det är det som du reagerar på, motsägelsen i att inte vilja ha för mycket turister men ändå väljer som södra delarna. Det är ju en kompromiss vi får göra. Men som sagt jag får sätta mig och läsa igenom Era synpunkter och råd och sen sortera dom i hjärnan å se vad man kan komma fram till. Teneriffa tycker jag personligen verkar vara en vackrare ö, så dit skulle jag vilja, men vi är 4 st och jag vet att en del av förslagen skulle passa dom andra bättre, men men vi får se.
12 sep. 2011 10:49
Citerat från ferrox:
Jo jag har läst, men det är många som svarat med många olika tips och förslag, och mycket att sortera i hjärnan :) Vi vill ju gärna hålla oss på södra delarna oavsett ö, eftersom alla fyra vill om möjligt få sol och värme. Jag antar det är det som du reagerar på, motsägelsen i att inte vilja ha för mycket turister men ändå väljer som södra delarna. Det är ju en kompromiss vi får göra. Men som sagt jag får sätta mig och läsa igenom Era synpunkter och råd och sen sortera dom i hjärnan å se vad man kan komma fram till. Teneriffa tycker jag personligen verkar vara en vackrare ö, så dit skulle jag vilja, men vi är 4 st och jag vet att en del av förslagen skulle passa dom andra bättre, men men vi får se.
Okej, men det jag reagerar på är omdömena om Mogan och puerto Rico som nog är de "minst otrevliga" av turistorterna.

Vädret kan man som sagt inte spå men t.ex förra våren var vi på Teneriffa i Puerto de la Cruz, vi hade bättre väder än sydsidan då även om det inte är så vanligt. Vi åker dit för (tror det blir) 9e gången, har bara varit på sydsidan på dagsutfärder men gillade det inte, vi har lite samma inställning som Er gällande turistorter. På Gran Canaria har vi varit 2 ggr en gång i Maspalomas (urtrist) och i år i Las Palmas som var riktigt fint, vi åkte runt i princip hela ön under tre dagar, återsåg Maspalomas som nu inte hade någon strand längre besökte Pto. Mogan som ju ser fint ut på ytan vi fikade på strandservering men man får faktiskt lite avsmak mot turistbetéendet kraftigt byggda (även mindre kraftigt byggda) turister enbart iförda shorts eller bikini på restaurang passar sig helt enkelt inte, undrar vad spanjorerna som jobbar där egentligen tycker, detta är kanske bara Vi som har denna inställning och vi är kanske knäppa men vi tycker inte alls om det, sen som sagt är det enbart hotell, lite turistshoppar och en massa restauranger utan någon som helst spanskhet.

Som sagt skulle jag aldrig bo på dessa ställen, nu har vi inte småbarn, har man det förstår jag att det är skönt att komma ner och lägga sig med dem på ett ställe där det mesta är som hemma och man har havet och poolen att slappa vid om dagarna. Jag skulle även om jag var garanterad regn och rusk välja de riktiga städerna. Gran Canaria är mycket vackert men Teneriffa är ännu finare.

Det blev ju lite långt men jag tror Ni förstår vad jag reagerade på i alla fall :-)
Av Ferrox
12 sep. 2011 11:02
Jag förstår vad du menar. Är nog lite ute efter samma som Du tror jag. Paret vi åker med har varit flera år i rad på Puerto Rico vintertid och det trivs dom med. Vi har planerat att åka ihop tidigare, men det har fallit på att dom bokat PR och en bit från stranden, å det har jag inte velat betala för. Jag tror egentligen att det är så att om man bokar sent så har det inte funnits så mycket alternativ och då blir det PR. När vi nu ska åka ihop och är ute i lite bättre tid än tidigare, så vill jag lite annat än dom, därför försöker jag hitta några bra alternativ. Jag vill ju inte bo i pensionärsområden (missförstå mig rätt nu) utan vill ha tillgång till restauranger och barer, men inte av den stökigaste typen. Jag vill heller inte behöva promenera 2 km på serpentinvägar för att komma till badet. Däremot kan jag tänka mig att ta långa promenader. Det är nog inte lätt att välja mellan dessa båda öar har jag förstått. Hjärnan går på högvarv just nu :)
Av Ferrox
21 sep. 2011 14:30
Det verkar nu som att vi kommer att åka V-44 istället. Men jag får inte så mycket gehör för min idé om Teneriffa, så då försökte vi med San Augustin, men enligt det andra paret är det för lugnt (jag kan ju inte uttala mig eftersom jag inte varit där) vad som verkar vara på tapeten är Playa Ingles el Puerto Rico. Någon som har förslag på hotell som ligger på ett inte alltför långt avstånd från strand. Tittar man på hotellbeskrivningarna så står där typ 500 m*. Det står aldrig vad * står för, det kan ju vara typ 500 m rakt upp efter en bergvägg vad mig anbelangar och i verkligheten är det 2 km el ngt sådant. Tyvärr är vi ju lite sent ute för att få precis vad man vill ha, det får väl bli ngn kompromiss.
21 sep. 2011 14:58
Citerat från ferrox:
Det verkar nu som att vi kommer att åka V-44 istället. Men jag får inte så mycket gehör för min idé om Teneriffa, så då försökte vi med San Augustin, men enligt det andra paret är det för lugnt (jag kan ju inte uttala mig eftersom jag inte varit där) vad som verkar vara på tapeten är Playa Ingles el Puerto Rico. Någon som har förslag på hotell som ligger på ett inte alltför långt avstånd från strand. Tittar man på hotellbeskrivningarna så står där typ 500 m*. Det står aldrig vad * står för, det kan ju vara typ 500 m rakt upp efter en bergvägg vad mig anbelangar och i verkligheten är det 2 km el ngt sådant. Tyvärr är vi ju lite sent ute för att få precis vad man vill ha, det får väl bli ngn kompromiss.
Trist att ingen lyssnar på dig :-)
Har ju sagt vad jag tycker innan. Både Puert Rico och Playa Ingles är ställen jag inte skulle åka till även om resan var gratis. Det finns ju ingenting alls som lockar där inga mysiga strandpromenader, inget genuint kanariskt alls, Playa Ingles hade varit kul när man var 18-20 år och var ute efter festande.

Ligger ett hotell 500 meter från stranden så kan det nog inte vara annat än högt uppe på berget.
Själv hade jag rest utan eller bytt ut sällskapet och fått en trevlig resa istället ;-)
Välj Las Palmas!
Av Ferrox
21 sep. 2011 15:41
Trist att ingen lyssnar på dig :-)
Har ju sagt vad jag tycker innan. Både Puert Rico och Playa Ingles är ställen jag inte skulle åka till även om resan var gratis. Det finns ju ingenting alls som lockar där inga mysiga strandpromenader, inget genuint kanariskt alls, Playa Ingles hade varit kul när man var 18-20 år och var ute efter festande.

Ligger ett hotell 500 meter från stranden så kan det nog inte vara annat än högt uppe på berget.
Själv hade jag rest utan eller bytt ut sällskapet och fått en trevlig resa istället ;-)
Välj Las Palmas!
Vi får väl sätta oss ner och försöka komma till en kompromiss som bägge paren kan vara nöjda med. Vi har alltid väldigt roligt ihop oavsett, så vi får nog roligt ändå, det är jag som vill ha lite mer för pengarna så att säga :) Om bara vi skulle åka så skulle det faktiskt inte bli Kanarieöarna alls, utan då skulle det bli Cypern.
23 sep. 2011 09:01
I november bär det av till Teneriffa igen för oss,den här gången blir det direkt från flygplatsen till La gomera via färjan i Los cristianos,väl på La gomera så blir det vandring några dagar där innan vi far över tillbaka till Teneriffa för en vecka med både sol bad och fina utflykter.

Kanske skulle en sån "komboresa" vara något för er då får man det bästa av både världarna så att säga,efter några dagar i det verkligt genuina med vackra vandringsutflykter och förhoppningsvis intressanta upplevelser kan det vara rätt skönt med en vecka med mest sol bad o god mat,sen spetsar vi garanterat dagarna på Teneriffa med nån trevlig utflykt till bergen också kanske en topptur till Teide vem vet?
Hoppas ni fick till resan och ha det gott.
mvh. Bosse.
Av Ferrox
23 sep. 2011 09:09
Citerat från laplander:
I november bär det av till Teneriffa igen för oss,den här gången blir det direkt från flygplatsen till La gomera via färjan i Los cristianos,väl på La gomera så blir det vandring några dagar där innan vi far över tillbaka till Teneriffa för en vecka med både sol bad och fina utflykter.

Kanske skulle en sån "komboresa" vara något för er då får man det bästa av både världarna så att säga,efter några dagar i det verkligt genuina med vackra vandringsutflykter och förhoppningsvis intressanta upplevelser kan det vara rätt skönt med en vecka med mest sol bad o god mat,sen spetsar vi garanterat dagarna på Teneriffa med nån trevlig utflykt till bergen också kanske en topptur till Teide vem vet?
Hoppas ni fick till resan och ha det gott.
mvh. Bosse.
Komboresa lät riktigt trevligt, det måste vi tänka på nästa gång. Tack för tipset! Hoppas Ni får en riktigt fin resa! /Catarina
Av Ferrox
26 sep. 2011 07:22
Vi bokade resan igår och det blev Gran Canaria, Playa Ingles och hotell Buenos Aires (V-44). Kompisarna hade varit där för några år sedan och hade bara bra att säga om det stället. Det blev ju inte strandnära precis men man kan inte få allt :) Fina promenader och bra utflykter fanns det möjlighet till i alla fall så det kommer nog att bli bra. Någon/några dagar tänkte vi att vi skulle dra till Puerto Mogan och Puerto Rico, kanske kan vi hyra bil en dag och åka inåt ön också, vi får se. Nu hoppas vi på att det blir en rolig resa.
Av Sugus
26 sep. 2011 17:55
Hej,

Bra val boende, om det hänger på plats och hotell så kommer ni få en toppen semester.
26 sep. 2011 20:59
Citerat från floridasidanse:
Nu är det ju kanske lite trist att det är Januari men Vi skulle aldrig välja turistorterna i söder på någon av öarna, vi har bott i Mas Palomas och vi har kört runt på båda öarna, det är ställen med nästan enbart hotell, skandinaviska, tyska, brittiska restauranger, t-shirtbutiker o.s.v. dessutom är prisläget mycket högre där.

Mas Palomas var ett av ställena vi återbesökte i våras, en storm i vintras förstörde hela stranden så där fanns ingenting längre. Vet inte om man återställt något eller om naturen gjort det men åk inte dit utan att ta reda på det innan i alla fall. Även Puerto Mogan är ett rent turistställe även om själva utseendet är ganska pitoreskt.

Vill man undvika turistghetton bör man välja norra sidan på öarna, Las Palmas är en stad med massor att se och göra och med en riktigt fin strand mitt i stan.
Förstahandsvalet för oss är dock Puerto de la Cruz på Teneriffa, en mindre stad med lagom av allt och riktigt trevligt med övervägande lokalbefolkning, det går att få Kanarisk mat!, prisläget är bättre, mycket grönare och vackrare o.s.v. enda nackdelarna är att vädret är ostadigare i norr och att det inte finns någon riktigt fin strand. Det finns däremot en anläggning med stora havsvattenpooler där man badar minst lika bra och dessutom lite mer skyddat från vädrets makter, det är ju inte alls säkert man kan bada i havet någonstans vid den årstiden. det blåser ofta mycket.
Är det inte absolut nödvändigt med fin badstrand så skulle jag nästan kunna lova att Ni kommer älska Puerto!
Väljer Ni Puerto så tänk på att läget av boendet är viktigt, det finns hotell som ligger högt upp på höjderna och då är det en lång och mycket jobbig promenad fram och tillbaka till centrum, så välj ett hotell nära strandpromenaden eller lite mot hamnen.
Jag håller med till tusen vad som skrevs här. Vi har varit i Puerto de la Cruz åtskilliga gånger säkert över 20 och trivts som fisken i vattnet. Men vi har aldrig varit på Gran Canaria. Det är faktiskt SÅ rätt som skrevs att jag inte kan hitta nåt mer att framhäva. Jo! Missa inte Botaniska Trädgården, Orkidéutställningen eller Loro Parque med alla papegojor och andra djur.

Välj Puerto
Av Ferrox
5 nov. 2011 18:51
Har nu kommit hem efter en vecka på Playa Ingles. Vi gjorde inga större utfärder mer än till Puerto Rico men det har varit en riktigt skön vecka. Hotellet var väldigt bra och vi stördes inte alls av festande människor. Det enda som störde var väl trafiken och sen tror jag att taxichaufförerna höll till på parkeringen till Yumbo och stod och pratade till sent på natten, dom störde :) Sen upptäckte vi ett annat fenomen som man kanske borde blivit informerad om och det är att Playa Ingles är en väldigt stor träffpunkt för gayfolket. Jag är inte homofob på ngt sätt men när det är fördelningen 85 % manliga par, 5 % kvinnliga par och resten heterosexuella par då kan jag tycka att det blir lite tråkigt.Tänk om ngn som verkligen har det jobbigt med homosexuella bokar utan att veta, dom får ju faktiskt sin semester helt förstörd. Och även om jag tycker att dom som tänker så är inskränkta så är det ju faktiskt deras liv och deras val och dom ska ju heller inte tvingas till ngt dom inte vill. Fast det kanske är så många gaypar upplever sitt liv. Det var inte på ngt sätt stötande men det blev till slut lite enformigt om jag uttrycker mig så. Ex. om alla skulle klä sig enbart i rosa, blå eller gröna kläder så tröttnar man till slut på det, förstår Ni vad jag menar. Nästa gång blir det nog kanske att man åker till GC men inte bor i Playa Ingles utan kanske åker till någon eller några dagar, men inte en hel vecka. Vi hade vilket som en riktigt bra vecka med underbart väder, god mat och vackra långa promenader. Vägen från hotellet till stranden tycker jag bara var skön. Då fick man ju röra sig lite efter att ha legat på stranden och päst hela dagen.