Gotland

Av Sisso
8 juli 2011 09:34
Visningar: 8440
Hej!
Igår bestämde vi oss för att åka till Gotland på semestern. Det är vårt första besök på ön och vi har planerat att tälta.
Två frågor:

1. Hur illa är det i Visby under Stockholmsveckan? Borde vi åka veckan efter?

2. Var ska vi slå upp vårt tält? Någon camping eller annan plats som ni kan föreslå/rekommendera.

Hoppas ni alla har en skön sommar!
8 juli 2011 16:30
Jag skulle välja veckan efter, då Stockholmsveckan är mycket stökig. Gotland och Visby är så vackert och att behöva dela det med fulla ungdomar tycker jag vore synd.
Det finns en campingplats vid Norderstrand, inte alls långt från Visby. Sedan har du Kneipbyns camping och även en vid Lumelunda. Dessa är lite längre från Visby. Vet ej hur de är, då jag aldrig har campat.
Missa inte att besöka Fårö. Sudersand är en underbar strand, det finns camping och man kan hyra stugor där också.
Ha en skön semester på Gotland!
Av Pehag
8 juli 2011 20:17
Hej,
som fastlandsboende gotlänning kanske jag kan komma med ett eller annat tips.
Huruvida ni vill åka under den s k "Stockholmsveckan" eller ej tycker jag beror på hur mycket tid ni har tänkt er att lägga i Visby. De "fulla ungdomarna" rör sig inte så långt från hamnområdet i Visby, så om ni inte tänkt lägga jättemycket tid där så tycker jag ni kan åka även under v 29.
Jag tycker att ni ska upptäcka Visby innerstad under en eller kanske två dagar, sen ska ni ge er ut på landet. Fårö är ett bra tips med både stränder, raukar och sanddynerna vid Ulla Hau, men även södra ön (där jag är uppvuxen och tillbringat de flesta av mina leverneår) är fantastisk. Solnedgången från "Västkusten" mellan Fröjel och Eksta är underbar med Karlsöarna utanför. Naturen där är väldigt säregen - ganska karg. Ljugarn på östkusten är en mysig "strandby". Ät lunch eller middag på Bruna Dörren och bada på den fina sandstranden och besök det lilla raukfältet i norra änden av byn. En dag till Burgsvik och Hoburgen kan också sitta fint :) Till Hoburgen ska ni köra "Vacker Kustväg" längs den västra kusten. Väldigt annorlunda. Rauken Hoburgsgubben tycker jag är överreklammerad, men de har god mjukglass och god mat i restaurangen Majstregården som ligger på Hoburgen. Är ni på Gotland den sista måndagen i juli månad (dvs måndagen den 25/7 i år) kan ni kanske ta en tur förbi Lojsta hed om ni är på väg söderut... där går landets enda vilt levande flock av Gotlandsruss - ett äkta gotländskt kulturarv. Dessa hästar föds och lever och dör "på heden" (pa haidi, som gotlänningarna säger). Denna dag går man skallgång i hagen och samlar ihop russen till presentation och premiering. Gör ett litet stopp där och upplev något annorlunda.
Jag kan nog prata hur länge som helst, men vet ju egentligen inte riktigt vad ni är intresserade av. På båten dit finns gratistidningen Gotlandsguiden.... den är full med annonser men även många tips om vad ni kan göra. Planera inte allt i förväg utan känn er för lite.
Jag rekommenderar att ni tältar på lite olika ställen så ni får känna på både Visby, liksom södra och norra ön. Ha en trevlig resa! Åker själv ner till mitten av v 29 och hem igen i mitten av v 30. Ska bli finfint! Oftast är vädret stabilt och soligt nu i juli :)
/ Pernilla

P.S. Titta kanske lite på mitt resealbum från Gotland...