Giltighetstid pass

10 mars 2018 16:29
Visningar: 1215
Hej, jag flyger till Thailand nu den 26e mars och har bokad hemresa den 9 april.
Fick idag reda på att passet bör ha en giltighetstid på minst 6 månader vid utresa. Mitt pass går ut den 18 augusti i år.
Min fråga till er är vad jag ska göra? Köra på det passet jag har eller skaffa ett tillfälligt pass? Eller några andra förslag?
10 mars 2018 17:18
Tar en vecka , så gå till polisen på måndag o beställ ett nytt så e du safe
10 mars 2018 18:03
Kör på det du har eftersom kravet är att det endast ska vara giltigt så länge du är där.
10 mars 2018 18:30 (redigerad)
Precis som Marie skriver ovan så ska det räcka om det är giltigt under din vistelse även om det nästan överallt står att det ska vara giltigt 6 månader om man själv söker på nätet.

Du kan även söka på egen hand exempelvis hos Qatar Airways eller hos Emirates.

https://www.qatarairways.com/en-se/visa-and-passport-requirements.html

https://www.emirates.com/se/english/before-you-fly/visa-passport-information/find-visa-requirements-results.aspx?NC=SE&NV=Sweden&DC=TH&DV=Thailand&h=2c164a384aeaf4804dcce8bc9a35b48f82bba25
Medlemmen har tagit bort svaret
11 mars 2018 10:18
Tack för era svar. Tror det får bli att gå ner till polisen imorgon och skaffa ett nytt, behöver ju ett nytt pass snart ändå.
Av Birgere
11 mars 2018 10:36
Citerat från Oliveroman:
Tack för era svar. Tror det får bli att gå ner till polisen imorgon och skaffa ett nytt, behöver ju ett nytt pass snart ändå.
Det är inte bara att knalla in på närmaste polisstation, du behöver oftast boka tid. Kolla polisens hemsida.
Men då du inte behöver nytt pass just nu så är det ju ingen panik om du inte skulle hitta en tid innan denna resa.
11 mars 2018 13:39
Tack har redan kollat upp vilka polisstationer som har drop-in :)
Hur säkert är det att man får åka med ett pass som ej är giltigt i 6 månader minst? Tråkigt om man skulle bli stoppad från att komma in i landet
11 mars 2018 16:14 (redigerad)
Citerat från Oliveroman:
Tack har redan kollat upp vilka polisstationer som har drop-in :)
Hur säkert är det att man får åka med ett pass som ej är giltigt i 6 månader minst? Tråkigt om man skulle bli stoppad från att komma in i landet
100% säkert eftersom det inte finns några regler som säger att det måste vara 6 mån. till Thailand.
Resebyråer etc kommer alltid rekommendera 6 månaders giltighet till alla destinationer för att de gör det enkelt för sig och en rekommendation är inte samma sak som krav.
Av Madmads
26 mars 2018 16:07
Jag hoppas detta stämmer för jag kör på det! Hur gick det oliver?
29 mars 2018 16:01
Citerat från Madmads:
Jag hoppas detta stämmer för jag kör på det! Hur gick det oliver?
Jag skaffade ett nytt pass innan jag åkte :)