Giltighetstid mindre än 6 mån på pass.

Av Kidet
17 jan. 2016 19:41
Visningar: 1404
Hejsan!

Undrar om ngn har erfarenhet av passkontrollen i peru att de nekar folk att resa iväg om man har pass som går ut 5 månader efter utresa.

Olika bud överallt och ambassaden går ej att nå i Peru.

Skall resa ut imorgonbitti såklart så hoppas på snabba svar.
Av Bibby
17 jan. 2016 20:23
Bättre du försöker med deras ambassad i Stockholm.

Skaffa nytt pass om du hinner är mitt råd annars.
17 jan. 2016 21:27
Du ska resa ut ur landet nu om jag förstod rätt? Då ska det inte vara några problem, det är ju vid inresa som passet måste vara giltigt minst 6 mån framåt!
Av Kidet
17 jan. 2016 21:33
Skall resa vid 0600 imorgon. Hemresan bokad till 15 februari passet, går ut 1 juli.

Fick tag i polisen som tyckte de var lugnt men rekommenderade att prata med ambassaden, de får jag inte tag i nu tyvärr. Internet säger att jag inte får åka. Checkat in online och de va inga problem men är ju lite nojjig. Får Åka tidigare till flygplatsen och prata med pass poliserna om hur jag ska göra.
17 jan. 2016 22:19
Citerat från Kidet:
Skall resa vid 0600 imorgon. Hemresan bokad till 15 februari passet, går ut 1 juli.

Fick tag i polisen som tyckte de var lugnt men rekommenderade att prata med ambassaden, de får jag inte tag i nu tyvärr. Internet säger att jag inte får åka. Checkat in online och de va inga problem men är ju lite nojjig. Får Åka tidigare till flygplatsen och prata med pass poliserna om hur jag ska göra.
Svensk polis skiter fullständigt i detta. Och att du har chevkat in spelar heller kngen roll. Det är när du lämnar väskan dessa saker kollas. Vet dock inte vad reglerna för Peru är just nu eftersom jag inte är på jobb.
Men OM regeln säger 6 månader kommer du inte ens kunna lämna din väska.
Av Kidet
17 jan. 2016 22:29
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Kidet:
Skall resa vid 0600 imorgon. Hemresan bokad till 15 februari passet, går ut 1 juli.

Fick tag i polisen som tyckte de var lugnt men rekommenderade att prata med ambassaden, de får jag inte tag i nu tyvärr. Internet säger att jag inte får åka. Checkat in online och de va inga problem men är ju lite nojjig. Får Åka tidigare till flygplatsen och prata med pass poliserna om hur jag ska göra.
Svensk polis skiter fullständigt i detta. Och att du har chevkat in spelar heller kngen roll. Det är när du lämnar väskan dessa saker kollas. Vet dock inte vad reglerna för Peru är just nu eftersom jag inte är på jobb.
Men OM regeln säger 6 månader kommer du inte ens kunna lämna din väska.
Nehepp men då får jag väl lösa ett provisoriskt pass. Så dem som bryr sig är bolagets personal och ingen annan?
Av Bibby
18 jan. 2016 00:09
Måste du checka in en väska? Om inte, gå direkt till gaten isf. Chansa, du har nästan inget val.
Klarar du dig på ett provisoriskt pass, vet ju ej din resrutt, och godkänner Peru provisoriska pass?
Fyllde du inte i dina passuppgifter när du bokade biljetten?
Knivig situation, avundas dig icke men lycka till, det lär du behöva.

Jag åkte till Kuba en gång med fel pass, jag gjorde allt jag kunde för att distrahera dem (vid check-in här samt passpolisen i Kuba) och det lyckades. Lite tur och lite skicklighet.

Flygbolaget är ansvarig för dig, och om du inte har rätt dokument så får de köra hem dig igen, därav är de ganska noga att allt stämmer.
18 jan. 2016 06:45
Det kollas ju på gaten också så man slipper inte undan.

Men i detta fall spelar det ingen roll för passet ska bara vara giltigt vid ankomsten.
18 jan. 2017 00:54
Är i en liknande situation nu. Mitt pass går ut 2 dagar efter hemresan från Kuba till Sverige. Hittar ingen klar information någonstans. Vart jag än ringer hänvisar de till ambassaden i Stockholm och de svarar tyvärr varken i mejl eller på telefon. Alt är att ordna ett provisoriskt pass men hittar inte någon information om Kuba släpper in en med ett sådant. Vågar inte riktigt chansa heller? Är det någon som har åkt till Kuba med provisoriskt pass? Jag hinner tyvärr inte ordna ett nytt pass innan avresa. Väldigt tacksam för svar!!
18 jan. 2017 07:24
Citerat från Jennypenny88:
Är i en liknande situation nu. Mitt pass går ut 2 dagar efter hemresan från Kuba till Sverige. Hittar ingen klar information någonstans. Vart jag än ringer hänvisar de till ambassaden i Stockholm och de svarar tyvärr varken i mejl eller på telefon. Alt är att ordna ett provisoriskt pass men hittar inte någon information om Kuba släpper in en med ett sådant. Vågar inte riktigt chansa heller? Är det någon som har åkt till Kuba med provisoriskt pass? Jag hinner tyvärr inte ordna ett nytt pass innan avresa. Väldigt tacksam för svar!!
Passet ska bara vara giltigt vid ankomst och provisoriska pass nämns inget om.
18 jan. 2017 07:40
Underbart, tack! Vart har du hittat infon? Mvh Jenny >Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Jennypenny88:
Är i en liknande situation nu. Mitt pass går ut 2 dagar efter hemresan från Kuba till Sverige. Hittar ingen klar information någonstans. Vart jag än ringer hänvisar de till ambassaden i Stockholm och de svarar tyvärr varken i mejl eller på telefon. Alt är att ordna ett provisoriskt pass men hittar inte någon information om Kuba släpper in en med ett sådant. Vågar inte riktigt chansa heller? Är det någon som har åkt till Kuba med provisoriskt pass? Jag hinner tyvärr inte ordna ett nytt pass innan avresa. Väldigt tacksam för svar!!

Visa mer
Passet ska bara vara giltigt vid ankomst och provisoriska pass nämns inget om.
Av Elmo92
2 mars 2017 05:20
Hej,
Hur gick det för dig? Jag ska resa till Peru i mars och har "bara" 4 månaders giltighetstid kvar på mitt pass. Hittar massvis med olika information som säger olika saker. Perus svenska ambasadhemsida är hopplös. Det bästa jag har hittat är från en amerikansk regeringssida som inte säger något om 6 månader, och på Perus "officiella" turisthemsida står det inget om 6 månader. Jag har ingen möjlighet att skaffa nytt pass innan jag åker så skulle vara tacksam för svar! :)