Giltighetstid för pass vid resa från Turkiet - Nytt pass för svensk boende i Norge

Av Macke64
12 maj 2015 00:40
Visningar: 940
Hej
Jag hade information om att det var 3 månaders giltighetstid som gällde. Problemet är att jag i går var på Værnes, Trondheim, för att flyga med min flickvän och hennes två barn. Jag checkade in, blev visserligen upplyst om att mitt pass går ut i september. Medan vi satt och väntade på boarding blev jag uppropad. Fick då besked att giltighetstiden var fem månader för svenskar som åker till Turkiet, sex för norrmän. Jag fick inte följa med och fick se min gråtande familj gå iväg till planet...

Det visar sig att från den 1 januari 2015 så gäller 150 dagar från hemresedag för svenskar för svenskar, jag hade 135 kvar...

Jag har i dag varit hos svenska konsulatet i Trondheim, de kunde ordna fram ett nödpass på fem dagar! Samma som ett normalt pass om man kan hämta ut det på beställningsorten och helt värdelöst i detta sammanhang. Konsulatet hänvisade också till Turkiska ambasaden när det gällde giltighetstid! Jag vet inte vad svenska konsulatet i Norge jobbar med men borde de inte känna till eller kunna hjälpa till med dylika frågor? Det finns många trådar på nätet som visar hur svårt det är att få riktiga besked om detta. Rosa tillfälliga pass kan snabbt lösas på vissa flygplatser i Sverige, för 930 kr. Men då jag befinner mig i Trondheim så kommer det att kosta mig 6000 kr sammanlagt med resa till Arlanda och vidare till Turkiet. Har redan lagt 5000 kr för egen del på resan plus 1000 kr i taxi i går... så det är kört. Fick också besked att reseförsäkringen inte täcker något av detta. Det är mitt ansvar att veta att passet gäller...

Till saken hör att jag beställt nytt pass den 18/3, i Stockholm, men inte fått det ännu. Eftersom jag trodde att det var tre månader var jag inte orolig för det. I dag fick jag tag i passmyndigheten, de bad om ursäkt och satte igång en expressinsats, passet gjordes klart direkt och skickades till önskad polisstation, framme på onsdag, (om tre dagar). Total leveranstid 55 dagar mot ursprungligen utlovade 8, man vill bara spy. En orsak till för förseningen var att jag missat att jag måste ha med mig uppgifter från det "norsk folkeregisteret", tillsammans med passansökan. Jag fick besked att kompletteringen måste skickas till res.utredningsgruppen.stockholm((a))polisen.se. Jag fick motläsa för att visa att jag kunde läsa den handskrivna adressen. Jag skickade materialet dit, åkte några veckor senare för att hämta passet på vald polisstation. Det var inte klart, det var parkerat på grund av saknade uppgifter om min skrivning i Norge. Jag skickade till samma adress igen, men trodde fortsatt att det var 3 månader så jag var inte stressad över det...
I dag, när min familj är i Turkiet och jag hade en massa tid över på min semester... fick jag fram att kompletteringen skulle ha skickats till registrator.stockholm((a))polisen.se som gällde, och då gick det snabbt.

Det är tydligt att när det gäller pass så kan man inte vara säker på någonting. Och man kan aldrig vara ute i för god tid, den enda gången det går att påskynda är när det ändå är för sent...

Jag hoppas detta kan hjälpa någon och att ingen annan behöver uppleva något liknande på grund av dålig eller felaktig information.

Trevlig semester !)
17 juli 2015 20:06
jag ska åka till turkiet om en vecka och åker hem den 1 augusti. mitt pass går ut den 11 februari. så då bör det inte vara några problem eller?
30 aug. 2015 08:56
Marie78..;
Ser att du svarat på olika forum ang frågor om pass, du jobbar dessutom på flygplats..
Har helt glömt bort att kolla passen inför resan (haft en stressig/jobbig sommar med min pappas hastiga bortgång, flytt m m) Och kollar dom igår å ser att dom går ut den 7feb 2016..
Vi åker den 2sept, dvs det är 158dgr kvar på giltighetstiden när vi reser, och 150dgr när vi reser hem..
På vissa ställen hittar jag info om passen ska ha minst 150dgr giltighetstid och på nåt ställe ser jag 6mån.. Vet du hur det är och funkar..?
30 aug. 2015 09:20
Du ska till Turkiet, antar jag? Det är 150 dagar som gäller.
30 aug. 2015 09:43
Ja.. Sorry, glömde skriva det.. Turkiet e det ja..
Ok, men är det 150dgr vid inresan..?
Inget med 6månaders giltighetstid vid hemrese datum..

Så om jag kommit å skulle checka in på cph, den 2sept med pass som går ut 7feb så skulle jag få resa och troligen inte blivit nekad inresa i Turkiet..?