Gili eller Lombok eller både och?

15 feb. 2017 17:19
Visningar: 2529
Behöver råd från er som har varit på Gili öarna och Lombok, helst de senaste åren.
Vi (vuxna utan barn) tänkte efter Bali ta oss över till Lombok då vi kommer att flyga till Singapore från Lomboks flygplats.
Tänkte först att dela upp dagarna där i 3 på Gili och 3 på Lombok. Nu läser jag att det är så söderturistat på Gilis och då är det kanske bättre att lägga alla dagar på Lombok och bara ta en dagstur över till Gilis.
Eller lägga några dagar på ön Nusa Lembongan nära Bali och sedan flyga till Lombok.
Vi kommer att resa i mars, dvs regnperioden och vi är inga dykare, föredrar strand för bad, vila och promenader.
Det är tydligen extremt regnigt just nu på Bali och båtarna till Gilis är inställda och då tänker vi att det är säkrast att ta flyga från Bali till Lombok.
Läser även att ebb o flod kan göra stranden obadbar om man råkar pricka in när det är som lägst.
Så hur är Gili öarna egentligen??? Överreklamerat eller skön
Läser att Gili Air är bättre än Gili T om man vill ta det lugnt men vi gillar att det finns liv i närheten och inte helt dött. Ser att Gili T har lite bättre standart på boende. Är medveten om att Gili T är party ön men - om man bor på andra sidan, hörs festande lika mycket?
Har spanat in PinkCoco resort eftersom Villa Ombok ska renovera sin pool i mars.
Det blev många frågor -hoppas att någon kan ge lite input.
Om man stannar alla 6 nätter på Lombok, var ska man välja att bo? Södra eller västra?

Mvh Dita
Av Hawaii
15 feb. 2017 18:00
Vi tillbringade 5 nätter på Lombok i juni - bodde hela tiden på Qunci Villas, precis norr om Senggigi på västra sidan. Helt fantastiskt och skulle gärna dit igen. Gjorde en dags utflykt med privat båt till Gili öarna (snorkeling vid Gili Meno jättefint) så kan inte uttala mig om hur det är att bo där.
Av Sierra
15 feb. 2017 18:56
Vi var på Gili T i februari 2016 och det var mycket regn men i och med att det var lågsäsong så såg man inte mycket av party. Vi bodde på en trevlig familjär mindre resort som jag kan rekommendera: Bale Sampan Bungalows. http://www.balesampanbungalows.com/

Tyvärr hade vi inga dagar på Lombok. Det får kanske bli en annan gång. Vi flög med SilkAir från/till Singapore.

Jag har några bilder på min sida där du ser att vi även hade soliga dagar :-)
16 feb. 2017 09:51
Tackar för alla svar. Får fundera vidare.
En till fråga:
Flyg mellan Bali och Lombok - det finns fler bolag att välja. Är någon av de att föredra (Garuda, Lion air mm)?
Av Hawaii
16 feb. 2017 17:20
Välj det som passar bäst med tidtabell och pris.
17 feb. 2017 16:34
Citerat från Hawaii:
Välj det som passar bäst med tidtabell och pris.
Ja, det är ju en så pass kort flygning. Är ju nästan bara upp och sedan ner igen.
25 feb. 2017 16:08
Behöver hjälp. Ni som har flugit Bali till Lombok, hur köpte ni flygbiljetter?
På plats eller på nätet?
Lyckades inte genomföra online köp med Garuda och tydligen har många haft problem med det för att de inte accepterar utländska kreditkort så man får boka via travelagent.
26 feb. 2017 00:22
Citerat från Lett_o_resglad:
Behöver hjälp. Ni som har flugit Bali till Lombok, hur köpte ni flygbiljetter?
På plats eller på nätet?
Lyckades inte genomföra online köp med Garuda och tydligen har många haft problem med det för att de inte accepterar utländska kreditkort så man får boka via travelagent.
Bokade flygbiljetter kvällen innan via Garudas hemsida. Betalade med svenskt bankkort och upplevde inga problem, men kanske är en annan femma med kreditkort.
13 mars 2017 14:49
Gili bestårju av tre öar varav vi varit på två. Trawangan är rätt turistiskt men hade en väldigt trevlig Night/food market. Gili Meno är mycket lugnare och avslappnat. Bra snorkling (via båt) runt ön.
Gili Air kan jag inte uttala mig om.
Lombok är trevligt. Har bott i Senggigi bägge gångerna och gjort utflykter till dels vattenfall nära Rinjani men även till Gili öarna i söder (Gili Nanggu, Sudak och Kedis) med helt ok snorkling, dock inte lika bra som vid Gili T och Meno.
Senggigi beach är en skön strand där mycket av lokalbefolkningen kommer ner på em/kväll.
Bra möjligheter till surfing på Lombok också
Av Fundin
11 apr. 2017 07:40
Hej.

Lombok är väldigt stort och det finns extremt mycket att upptäcka och det finns många guldkorn. Själv har jag bara varit i och runt Senggigi och det var trevlig men inget speciellt. Jag skulle valt Giliöarna som förstagångsresenär till området, ni kommer garanterat ha det riktigt bra där. Min favoritö är Air, den är som vi i Sverige skulle kalla lagom. Gott om restauranger men också mycket lugnt. En annan fördel med Giliöarna är att de brukar klara sig från eftermiddagsregnet då det ligger en bit utanför lombok. Gili T ligger längst ifrån och brukar klara sig bäst.

Lembongan är en trevlig och enkel destination att åka till med men om ni gillar lata stranddagar så är gili bättre. Lembongan åker man till om man gillar att puttra runt på en moped och upptäcka samt om man dyker eller snorklar. Stränderna är bättre på Lombok och Gili då det är mycket sjögräsodlingar på Lembongan.

Om du vill läsa mer om Giliöarna rekommenderar jag giliresor.se, där finns det mesta man behöver veta om Gili och Lembongan

Säg till om du har några fler frågor :)
15 apr. 2017 16:39
Tack alla som bidrog med sina tips. Är hemma från vår resa nu. Det blev Lombok alla dagarna med halva tiden i söder och halva i Senggigi. Gjorde en dagsutflykt till Gili Air när vädret var fint. Tiden som vanligt räckte inte till. Det gick utmärkt att flyga 25 min från Bali till Lombok med Garuda för 350 kr. Deras flygtider passade bäst och då ingick bagage.

Har skrivit ett inlägg om resan på min reseblogg:
https://city-lover-reser.blogspot.se/2017/04/var-resa-till-indonesien.html