Ge mig Era absolut bästa Paris tips!

1 nov. 2014 11:43
Visningar: 1337
Tycker att det bara finns gamla trådar om Paris. Jag söker ställen som det inte står om i alla turistböcker. Restauranger dit lokalborna går, gärna med lite fransk musik, röd sammet, genuint och gott.

Matmarknader, cafeér och shoppingstråk.
Allt som är härligt mysigt och typiskt franskt.

Något kul att göra på kvällarna.
Vi kommer bo i 5:e arrondisimentet, men räknar med att fara runt med tunnelbanan.

ALLA tips mottages tacksamt!!!
Hälsningar Anette
Av Birgere
2 nov. 2014 02:00
Det mesta finns ju redan beskrivet på forumet..

Personligen gillar jag Montparnasse, inte så turistiskt och en hel del genuina miljöer.

Sedan går jag gärna o käkar lunch på Svenska klubben (http://www.cercle-suedois.com), lite insight om vad som är intressant just den veckan i Paris brukar man kunna plocka upp.
2 nov. 2014 02:14
Ok, allt är inte gammalt men om jag omformulerar mej:
Vad finns det för tips förrutom allt som man bör se när man är i Paris första gången?
Vad kan vara kul att se när man sett Eiffeltornet, Louvren, åkt en båttur på Seine?
Finns det mysiga tips utanför det som står i turistböckerna?
Hälsningar
Anette
Av Birgere
2 nov. 2014 02:43
Men du har ju fått en del tips redan.....

Olika platser har ju olika charm

Triumfbågen o nedåt Champs Ellysees är ju som Sergels Torg o Hamngatan
Montmartre är ju som Gamla stan, håller man sig undan Västerlånggatan blir det mysigt
Montparnasse är som Södermalm
La Defense är som 80-talets Kista
2 nov. 2014 09:54
Man kan aldrig få för många tips ;)
Men tack, Montparnasse får vi inrikta oss på lite grand då.
/ Anette
2 nov. 2014 14:49
Hej!
Mitt tips om man vill se staden från ovan inkl Eiffeltornet i skymningen är att åka upp i Montparnasse tornet . Ligger vid metro med samma namn-ett högt hus där man köper biljet för hissfärd upp till byggnadens tak. Var där runt heltimme så att man ser Eiffel blinka .Obs-det kan vara kö så kolla på nättet när sista hissen går.
Vet inte vilken årstid ni tänker besöka Paris men om ni bor i 5 arr så är Luxemburg parken min favorit.
Om man gillar kyrkor så är Saint-Michel kyrka väldigt vacker inne . Ligger inte långt från Notre Dame. Torget utanför Centre Pompidou med Stravinski skulpturer och uteserveringar är trevligt ställe att slå sig ner o kolla folk.
16 nov. 2014 19:13
Hej!
Kolla bloggen " Tant Johanna Lovely life". Har en avdelning som heter city guides, där finns många bra tips på mysiga ställen.
23 nov. 2014 15:31
Hej.
Slarvigt av mig att skriva fel. Jag menade Sainte-Chapelle kyrka. Ber så mycket om utsäkt,
Sainte-Chapelle är ett gotiskt kapell beläget på Île de la Cité i Paris i Frankrike. Kapellet hyllas ofta som ett av de största arkitektoniska mästerverken från gotiken.(ur Wikipedia)
Av Frodo
17 okt. 2018 12:51
Man får inte missa att besöka de latinska kvarteren på kvällen och äta underbart god streetfood. Marais-kvarteren är också ett måste. Sen är Bercy Village trevligt om man vill ha lite mysigare shopping. Här finns också ett gäng bra tips: https://www.parisfrankrike.se
Av Frodo
17 okt. 2018 12:52
Hm, såg nu att tråden var rätt gammal. Hoppas ändå att någon får nytta av tipsen.