Ge mig ALLT om Brasilien!

10 apr. 2012 23:16
Visningar: 11566
Hej,

Jag och min kille har länge pratat om att åka till Brasilien. Ser ut som om planerna ska gå i lås i vinter. Kommer då troligen flyga ner 20dec-8jan.

Vi vill veta allt som finns att veta om Brasilien, så ni som varit där. Berätta och tipsa!

Vårt huvud resemål kommer bli Iguassu falls. Funderar även på Pantanal, Amazonas, Natal och Rio. Men inget är bestämt ännu. Vi skulle vilja veta vad som är mest värt att besöka i Brasilien och vad som kanske inte var så märkvärdigt som man kan skippa. Vi åker främst ner för naturens skull och kommer ha med oss dyr kamera (vilket kan vara en säkerhetsrisk kanske?) för att fotografera så myckets om möjligt.

*Vad är värt att se i Brasilien?
*Vad var inte så märkvärdigt att se som man lika gärna kan skippa?
*Hur farligt är de EGENTLIGEN nere i Brasilien? Är ju inte så vi kommer flasha med dyra kläder och klockor osv, men kameran vill man ju gärna han med och kanske något bättre objektiv.
*Hur lång tid behöver man på respektive ställe?
*Hur dyrt är de att äta och bo? Vi behöver inte bo på något flashigt ställe, bor gärna enkelt och gör mer utflykter.
*Hur är de med inrikesflyg om man vill flyga runt i Brasilien? Hörde förut om något erbjudande som dem har med 4 ressträckor för en viss peng?
* Hur reser man säkrast i Brasilien?
* Hur går de att ta sig fram med Engelskan på egen hand? Är dem knackiga eller funkar de skapligt. Vi vill helst undvika åka på gruppresor då man får för kort tid på sig att fotografera på varje ställe då.

Ge gärna tips och råd, allt vill vi veta!

Tack i förhand
/Louise
11 apr. 2012 00:41
Gärna lite tips på hur man bäst upplever dem olika platserna också. Jag skulle till exempel gärna rida, åka beachbuggy, klättra kanske...forsränna. Ja lite roligare och äventyrligare sätt att ta sig fram på
Av Bibby
11 apr. 2012 04:13
Varsågod, här har ni allt om Brasilien:
http://tinyurl.com/bo7mp9

Känner ni att ni klarar av info på engelska så har ni allt om Brazil här:
http://tinyurl.com/n95xql

Jag var där förra veckan, enbart Rio iofs, och det är ett fantastiskt ställe!!!
Jag kom hem med allt jag åkte med, plus några tusen bilder. Sunt förnuft som alltid så klarar man sig, oavsett var.
I övrigt, så är väl svaret "det beror på". En del stannar i Rio i tre dagar och en del i tre månader, samma med mat, boende, platser etc.
Kommer att slänga in några av bilderna här snart.
Av Annl
11 apr. 2012 14:04
Hej,

Har aldrig varit i Brasilien men är rejält sugen på att åka dit och besökte därför deras monter på TUR-mässan. Mannen i montern sa att höjdpunkterna är att fira nyår i Rio, färd ut till Amasonas, den gamla huvudstaden San salvador samt fallen som ni tänkt.
Av Biille
12 apr. 2012 03:56
Hej....
själv va jag i brasilien samma period och jag ska åka igen 3dec-4jan....
skulle rekomendera delstaten Ceara som ligger i norra brasilien med många stränder och storstäder om man skulle vilja, comboco, canua cebrada är små byar utanför fortaleaza med bra stränder, vindsurfing, rida + massa annat.....

o vill ni åka vidare till lite större stad är det bara o åka till natal ell fortaleaza speciellt över nyår då samlas hela staden på stranden o alla klädda i vitt så man kan inte se annat än vitt. tror det va ca 1,5 mile människor på stranden det va det bästa.

själv ska jag åka till natal nån vecka innan jag drar tin canoa cebrada och sista 10dagarna från julafton till den 4 jan kommer jag vara i fortaleaza och möta upp några vänner.

det finns så mycket o se så att du kommer att behöva göra många reser för få me det mesta.
som du sa ska man inte visa sig med dyra saker som klocker ringar o dyra mobiler men det bror ochså var man är mindre ställen brukar vara lite säkrare än storstäderna. och maten rätt bra lite billigare än sverige men det.
boende finns det gott om allt från 2-300sek till 7-800ske/natten men hostels finns gott om vart du än åker. dessutom kan det bli lite jobbigt med språket för dom pratar inte alls engelska, en rolig grej som hände mig va när jag hade problem med hitta boende o boka flyg till rio från fortaleza att jag hittade strand försäljare som sålde drickor och jag gav 200kr o han hängde med mig hela dagen o fixade allt jag behövde fixa dessutom tog jag hanns nummer o ringde upp han när jag behövde han då kom han o hjälpte mig...

skicka ett ett Pm om om det nått mer du undrar.
12 apr. 2012 18:43
Bibby: Googlat har jag som du kanske förstår redan gjort, både på Engelska och Svenska. De jag ville med detta inlägg var att få lite hjälp om vad folk som varit där tycker om dem olika platserna osv. När man kollar på resebyråer och så vidare så är ALLA platser den bästa platsen, även fast dem flesta kanske tycker en viss plats är helt onödig att besöka.

Biille: Vi är ju främst ute efter naturupplevelserna och Iguassu, Pantanal och Amazonas är väl de som hittills lockat mest efter man läst lite. Jag är själv lite sugen på Natal för att åka beachbuggy, kanske man borde ta nyår där som du säger. Låter ju lite kul med ett "vitt" nyår i Brasilien ;) Förstått att Natal är ett paradis för nygifta, är priserna lite dyrare just här då?

Kanske borde plugga upp Spanskan lite nu till dess då. Vet dem pratar Portugisiska, men de är väl typ som Svenska och Norska? Blir jobbigt annars då varken jag eller killen kan Portugisiska. Vi vill ju helst klara oss på egen hand då färdiga turer inte ger en friheter att utforska på egen hand.

Hur mycket kan man tänka sig behöva i fickpengar för en sån resa? Du som var där i drygt en månad? Vi satsar på 3 veckor men vill göra så mycket som möjligt och gärna lite äventyr.
Av Biille
13 apr. 2012 00:14
paradiset som du nämnde är ponta negra som ligger några km utanför natal, har sj inte varit där men jag har en kollega har varit där 2ggr på ett år, men han är mest där för att slappa o njuta av vädret....pris läget är lite dyrare i vid turist ställen dock ändå lagom för oss svenskar det enda som e dyrt som sagt är boende. dessutom finns det rätt många turister o svenskar som har företag ell bor där över vintern så ni klarar er på engelskan där.

googla ponta negra så kan du läsa lite mer. ett tipps om svenskar som bor där nere som kan hjälpa er med boende är : http://natalhomes.se .....lagom billigt o nära till strande.

ett annat tipps är Canoa Quebrada som ligger utan för Fortaleza som är min favorit strand som nästan aldrig tar slut med röda klippor som som är så snyggt, det påminner mig mest om en strand i mitt hemland Eritrea även där klarar ni er på engelskan. sen ligger den bara 1,5-2 timmar från fortaleza där ni borde fira nyår än natal tycker jag.

http://www.sambatravel.com/canoa-quebrada/canoa-quebrada.htm ....för lite mer info
Av Biille
13 apr. 2012 00:23
har laddat upp två bilder på nyår i fortaleza som du kan kolla på!

sen det med fickpengar är lite olika broende som sagt på hur man vill bo o hur mycket man vill göra, jag kan berätta att för mig så gick resan på 1000kr dagenmed boende men då gjorde jag allt jag har velat göra från äta gott till och åka rent till andra stränder i delstaten ceara som jag va på. sen ska jag tillägga att jag bodde på ett av dom dyraste området i fortaleza precis vid stranden på 21a våningen rakt framför stranden där dom firar nyår. men nu till min andra resa dit kommer jag nog att kunna spara rätt mycket pengar.

så mitt tipps är att ha alltid reserv för man vet inte fören du har varit där ett tag.
Av Liljan1
14 apr. 2012 08:41
Hej Louise!
Tänker tipsa dig om en liten pärla! I Barra de Cunhau (ca 8 mil från Natal) ligger det ett supermysigt litet resort som heter Blue Dream Resort,ägt av ett svenskt par som heter Ola och Terese Birgersson. Gå in och kika på deras hemsida: www.bluedreamresort.com.br. Stranden i Barra de Cunhau blev nyligen framröstad till en av Brasiilens bästa stränder, förstår varför! Underbart ställe, finns mycket aktiviteter att hitta på, kitesurfing, ridtur, fisketur, buggytur, utflykt till en fazenda. Vi var där hösten 2007 och hoppas att komma dit snart igen! Lycka till med resan och all planering!
//Therése
Av Brassen
19 apr. 2012 10:35
Jericoacoara är UNDERBART, en romantisk pärla som jag inte ens kan beskriva i ord. www.jericoacoara.tur.br Tips, plugga lite portugisiska. Ps Vill du ha mer info om "Jeri" är det bara att fråga Ds. Lycka till !!
Av Theelf
24 apr. 2012 00:51
Hej,

Här är två inlägg jag skrivit tidigare. Google är bra, men glöm inte att söka bland gamla inlägg här.

- Första inlägget är min 10-i-topp lista för Brasilien
- Andra inlägget handlar om Ilha Grande
- Tredje inlägget handlar om ställen i staten Rio, strax utanför Rio och i staden Rio.

Kanske hittar du något användbart tips?

Hälsar,
TheElf

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inlägg 1:

1. Ilha do Marajó: världens största flodö. I Amazonasdeltat. Mitt favoritställe alla kategorier. Ta båten från Belém och upptäck världens vänligaste och bonnigaste ställe. Ät grillad buffel och promenera på milslånga stränder där havet och floden möts.

2. Ilha Grande: fantastiskt vacker ö c:a 2 timmars bussresa från Rio. Inga stora hotell, inte jättemycket att göra på kvällarna, men storslagen natur och vackra glest befolkade stränder.

3. Ipanema, Rio: Gringos föredrar att häcka i Copacabana, cariocas i Ipanema. Här kan du gå ut på kvällarna och inte träffa en enda turist. Arpoador är bästa stranden i Rio.

4. Pirenópolis: C:a 2 timmars bilfärd från Brasília bland Goiás gräsbeväxta kullar ligger denna lilla stad som grundades av Bandeirantes - de som koloniserade Brasilien. Runt staden finns många vattenfall och sötvattenspooler som är fina att bada i.

5. Ouro Preto: Kolonial stad i staten Minas, 14 timmar bussresa från Rio. Världskulturarv och alltid ett fantastiskt ställe att besöka. Mycket bra under karnevalen!

6. São Paulo: En av världens största städer glöms ofta bort av turisterna. Ett Metropolis i klass med New York och Tokyo. Marknaderna och maten i den asiatiska stadsdelen Liberdade är i världsklass. Man brukar säga att världens bästa sushi utanför Japan serveras här. Bichiga är den italienska stadsdelen. I Pinheiros ligger barerna tätt. Ta en löprunda i ibirapuera parken och shoppa loass i ett av minst 20 enorma malls i USA klass. En rikitg storstadsupplevelse.

7. Fortaleza och Natal: ligger i Nordöstra Brasilien. Fantastiska stränder som med fördel upptäcks med beach buggy. i närheten av Fortaleza ligger Cubuco, Canoa Quebrada och Jericoacoara. Utanför Natal ligger Ponta Negra, Pipa och Genipabu. Alla värda ett besök!

8. São Luiz: Vacker stad vid havet med renoverat stadscentrum. Trevliga människor, fantastiska stränder och lite turister.

9. Algodoal: C:a 3 timmars bilresa från Belém ligger denna ö och fiskeby som nås med enkel bilfärja. För den som vill en lugn stund på ett oslagbart strandställe.

10. Lumiar: I bergen i staten Rio ligger denna by där du kan vandra, rafta eller klättra. I ett klimat som skiljer sig mycket från Rio som bara ligger några timmar bort.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inlägg 2:

ILHA GRANDE: Ett kanonställe. Jag gillar det så mycket att jag faktiskt har skrivit en liten introguide. Här är den:

Introguide till Ilha Grande, Rio de Janeiro
Ilha Grande är ett toppenställe som alla älskar. Åk dit! Börja med att läsa denna artikel och kolla in www.ilhagrande.org för att orientera dig.

Har nu besökt Ilha Grande vid ett flertal tillfällen. Det är svårt att inte tycka om stället. Ilha Grande är speciellt bra är det om man gillar vacker natur och fantastiska stränder. Mindre bra om man är ute efter hålligång. Det finns ett väl utmärkt och välskött system av stigar och leder på ön. Ön är stor som en tredjedel av Öland och liknar faktiskt en vulkanisk söderhavsö. Trots att den inte är större finns höga berg och den högsta toppen når precis över 1000 meter. Det finns en topp (bico do papagaio - papegojnäbben) som går att nå på c:a 4 timmar hård vandring från byn Abraão. Min son, 9år gammal, har varit däruppe (inte jag) och det är en hisnande upplevelse. Att rekommendera!

Transport dit:
Båt till IG går från Angra dos Reis och Mangaratiba. Vill du hålla ner kostnaderna tar du bussen dit från busstationen i Rio (busstation på portugisiska heter Rodoviária). Kolla båttider på www.ilhagrande.org. Klicka på "Como chegar" och sedan på "Barcas SA". Väl där kliver du iland i Abraão som är det största samhället / byn på ön. Ön har status som naturreservat och därför finns det inga stora hotell och knappt några fordon alls. De fordon som finns är för transportera bofasta till andra delar av ön, traktor för sophämtning, brandkår o dyl. Inga turisttransporter. De sker med båt eller till fots.

Boende:
Inga stora hotell alltså, bara små "pousadas" (pensionat) och dessa finns i olika prisklasser. På websiten finns alla listade. Jag har bott på tre av dem: Cambeba, Sanhaco och Pedacinho do Ceu. Alla är billiga, trånga, enkla men trevliga. En typisk brasiliansk frukost bestående av bröd, ost, kaffe, frukt och juice brukar ingå. Abraão är så litet så det spelar mindre roll var man bor tycker jag.

Aktiviteter: Båtutflykter, strandhugg och vandringar.
Det finns fina stränder i närheten av Abraão som går att nå till fot. Den finaste tycker jag är Abraãozinho, som tar c:a en halvtimme att nå (ligger i viken öster om Abraão om du tittar på kartan). Många tycker om den svarta stranden som ligger mycket nära byn (väster om byn). Där finns även en stor naturlig sötvattenspool och ruinerna efter olika byggnader och en akvedukt.

IG var till i mitten av nittiotalet mest känt för sitt fängelse. Där förvarade man Brasiliens allra farligaste fångar, bl.a. ledarna för Rio´s och São Paulos knarkkommandon. Inga kul killar. Ingen ville vara där och därför har turismen inte tagit fart förrän för c:a 10 år sedan. Ruinerna efter fängelset finns kvar och ligger i en by som heter Dois Rios. Att vandra dit under en dag är min favoritutflykt alla kategorier på ön. Det är 14 km tur och retur. Det tar en hel dag och är ganska jobbigt (speciellt hemgången) Men det är fantastiskt. Dois Rios ligger på utsidan av ön (titta på kartan) och byn ligger vid en av öns vackraste stränder. Namnet (Dois Rios = två floder) kommer av att två floder mynnar i varsin ände på stranden. Dois Rios var från början en sockerplantage och blev sedan en by där de anställda på fängelset bodde. Det är till stora delar en spökstad där man kan se spår av eleganta gator med gatubelysningar, fontäner, torg med parker osv. Nu bor några familjer där som huvudsakligen tar hand om några få byggnarder som ägs av Universitetet i Rio. Lunch (kött-svarta bönor-ris) kan man äta för c:a 10 Reaís hos de familjer som serverar mat i sina trädgårdar nära stranden. På promenaden dit och hem kan man stanna och bada i sötvattenskällor - jättefint ställe som kallas Piscina dos Soldados (soldaternas pool).

Det finns flera företag som erbjuder olika utflykter med båt. Ön är mycket kuperad och att ta sig till stränderna till fots kan ta lång tid. Alla erbjuder samma sak. Shoppa runt och jämför priser. Om man är fler kan det bli rabatt, liksom om man köper flera utflykter av snabba ställe. Ett ställe man bör åka till är stranden Lopes Mendes som är fantastisk tillika den mest kända på ön. 3 kilometer vit strand på öns utsida - fantastiskt vackert. På vägen dit ser man ofta dvärgsilkesapor - sådana de har på Skansens akvarium. Ett annat fint ställe är Praia da Feiticeira (häxans strand) och Freguesia de Santana (öns första bosättning med fin strand). Finns massa bilder på websiten. Kolla där.

MAT och kostnader:
Det finns flera bra restauranger i varierande prisklass i Abraão. För utflykter köper man bröd, frukt, dricka osv i något av de små snabbköpen som finns. Allt på IG är mkt enkelt men kostar lite mer än i t.ex. i Rio. Allt transporteras på båt och de har sin säsong då pengarna skall tjänas.

Att åka till Ilha Grande kan vara beroendeframkallande - väl där vill man inte därifrån.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inlägg 3:

STÄLLEN ATT BESÖKA I STATEN RIO DE JANEIRO:

Lumiar: Ligger upp i bergen nära Serra das Orgãos. Pittoreskt samhälle som blivit centrum för upplevelseturism. Bergsklättring, forsränning, vandringar, mountainbike, hästridning, you name it. Fantastiskt ställe. Rekommenderar Pousada Pedra Riscada.

Petropolis: Stad en timmes bussresa från Rio. Hit flydde kejsarfamiljen undan sommarvärmen och byggde ett palats som numera är museum. Trevligt ställe som för tankarna till Europa och framförallt alpländerna. Många korsvirkeshus. Området hyser många ättlingar till schweitsare som kom hit i slutet av 1800-talet. Närbelägna staden Nova Friburgo ser ut som rena rama Schweiz!

Parati: Fantastiskt vacker kuststad som tjänade som utskeppningshamn för kaffe och guld under kolonialtiden. Ligger på den välkända vägen mellan Rio-Santos. Nära Angra dos Reis där man tar båten till Ilha Grande.

UTANFÖR STATEN RIO:

Om du fortsätter på vägen Rio-Santos och in i staten São Paulo så kommer du till Ubatuba, Caraguatatuba och São Sebastião som är strand och festarställen.

C:a 14 timmar med buss norr om Rio i staten Minas Gerais ligger Ouro Preto. En gammal kolonial stad som är i allra högsta grad levande. Inget annat än ett fantastiskt ställe som finns med på världsarvslistan. Googla och kolla bilderna så förstår du vad jag menar.

UTFLYKTSMÅL ETC I STADEN RIO DE JANEIRO:

Rio är ett sådant där jobbigt ställe som har saker man MÅSTE göra och det tar ju tid från andra coola saker man kan sysselsätta sig med. Sockertoppen och Corcovado (Kristusstatyn) är värda ett besök även om det är dyrt och en massa folk där.

Sockertoppen (Pão de Acucar): Från Zona Sul (Leblon-Ipanema-Copacabana) tar du bussen till Urca som stannar några meter från linbanestationen. Det finns bara en buss som går dit – bussbolaget heter São Silvestre, bussen är beige med blåa och röda inslag, och det URCA stort i fronten på bussen. Jag är så här utförlig eftersom när du står där och väntar på bussen så kommer det massvis av bussar och du måste ha något att gå på.

Corcovado: Från Zona Sul (Leblon-Ipanema-Copacabana) tar du bussen till Cosme Velho. Bussen stannar precis vid tåget upp. Samma bussbolag med samma färger, men det står COSME VELHO över föraren. Går att åka bil upp också men det är dyrare och jag tycker man missar mycket.

När du har klarat av måstena kan du koncentrera dig på ännu roligare saker. Jag tycker att det är kul att se Maracanã stadion. Det bästa är såklart match, men även utan match är det faktiskt riktigt bra. Man får se omklädningsrummen, uppvärmningsrummet, gå ut på planen och åka upp på hedersläktaren. Dessutom finns ett museem med många fina grejer och avtryck i cement från de största spelarna. Gillar man fotboll = mkt bra.

Andra kul saker att göra:

1. Pedra Bonita: Rio handlar mycket om kullar och berg. Pedra Bonita är "avskjutningsramp" för deltavingsflygning". Landar gör man nere på São Conrado stranden. Även om du inte tänker flyga går det bra att ta sig upp här för att avnjuta en fantastisk utsikt och för att se folk kasta sig rakt ut i ingenting

2. Området kring Largo do Machado i Flamengo är trevligt. Här finns många barer och kaféer och man får en känsla av hur det lite äldre Rio ser ut. Är man intresserad av historia som jag finns två intressanta ställen att besöka: Palácio do Catete som var bostad för president Getúlio Vargas (Rio var huvudstad innan man invigde Brasília 1960). Det ligger på Rua do Catete och är egentligen ett museum om Getúlio Vargas - en mycket viktig person i Brasiliens historia. Palácio de Laranjeiras (ligger på Rua das Laranjeiras) kan sägas vara det ställe där militärkuppen 1964 startade. President Goulart hade under en längre tid retat upp militären till vansinne. När tanksen svängde upp utanför palatset hade Goulart dock redan flytt till Uruguay. Laranjeiras är för övrigt en trevlig stadsdel med många gamla fina hus.

3. Bästa shoppingcentret i stan heter Rio Sul och ligger precis vid tunneln mellan Copacabana och Botafogo (på Botafogosidan). Du åker förbi det på väg till Sockertoppen och Corcovado. Storst och bast ar dock Barra Shopping som ligger i Barra da Tijuca, det nya Rio. Ta en taxi (finns buss också men den tar mycket lång tid på sig och är inte helt säker då den passerar flera favelas) och be chauffören ta Avenida Niemayer som går förbi Hotel Sheraton och längs havet till São Conrado. Det tar 20-30 minuter att ta sig hit. Barra Shopping är Rio största mall - en viktig del i den shoppinggalna brasilianska medelklassens liv. Min fru tycker om skoaffären Andarella ....

Äta i Rio

1. Missa inte att gå på ”Churrascaria” dvs brasilianskt stekhus. Vi brukar gå på Porcão Ipanema. Finns även i Botofogo med utsikt över Sockertoppen. Kostar c:a 70 Reais och du äter hur mkt kött, suchi och andra saker du vill. Dricka tillkommer.

2. Ett annat riktigt bra Riohak tycker jag är Barril 1800 som ligger i östra änden på Viera Souto (strandavenyn i Ipanema) mkt nära Hotel Arpoador Inn. Gå en lördag och ät deras nationalrätt Feijoada (svarta bönor med ris + tillbehör). Många stammisar.

3. Ett ställe som är kanon är Via Sete som ligger på Rua Garcia dÁvila i Ipanema. Jättebra mat och mycket folk. Jättepoppis dock. Var beredd på lite kö för det går inte att boka bord. Bara riktiga Riobor där.

Barer i Rio

1. Flamengos supportrar samlas på Clipper Bar innan match. Ligger i hörnet Ataúlfo de Paiva (huvudgatan i Leblon) och Rua Carlos Gois.

2. En annan bra bar är Bracarense några tvärgator längre bort. Kommer inte ihåg vad gatan heter.

3. Annars är Sindicato do Chopp bra ställen för att äta och dricka. Det är en kedja som finns på flera ställen i Rio. Bland annat i Leme och på Ataúlfo de Paiva nära Clipper Bar.

4. Runt Praca General Osorio i Ipanema finns manga trevliga barer dar lokalbefolkningen hänger

BO I RIO:

Några ställen som jag har bott på och gillat:

- Arpoador Inn: Enda stället i Zona Zul som inte har en gata mellan hotellet och stranden. Mycket trevlig och hjälpsam personal. Arpoador är den del av Ipanema som ligger närmast Copacabana. Här håller surfarna. Bästa stranden i Rio om du frågar mig.

- Ipanema Inn: Ligger på Rua Maria Quiteria omedelbart bakom lyxhotellet Ceasar Park. Ett halvt kvarter från stranden. Små rum men mkt trevlig och hjälpsam personal.

- Hotel Vermont: Ligger på huvudgatan i Ipanema Visconde de Pirajá. 3 kvarter upp från stranden. Trevligt, enkelt och prisvärt.

- Hotel Turistico: En backpackerklassiker i stadsdelen Glória. Gatan heter Ladeira da Glória.

Avslutningsvis: Om du ska åka till till Rio är den bästa siten att besöka: WWW.IPANEMA.COM - här finns allt om Rio.
1 jan. 2018 14:33
Väldigt bra info "Av Theelf", har varit i Rio 14-15 ggr och precis allt det du skriver gäller forfarande med det STORA undantaget att det har aldrig varit billigare att åka. R$ står i typ 2,7 SEK. Värst var det 2008 när jag var där, R$ i typ 4.20....