Gått in på hotellreummet och någon finns redan där? hur ofte händer det?

Av Candy
21 apr. 2009 20:54
Visningar: 632
jag och min mann har nyss kommit till Stockholm Clarion hotell på södermalm och gissa min förvåning när jag stack kortet i dörren och ryckte upp dörren och det sitter en förskrämt mann i kostym framför sin dator och bara tittar på mig. skulle gärna varit fluga på väggen och fäst våra ansikten på film. För vi ble lika rädda, överraskade båda 2. Sen blev det goa skratt och vi gick ihop ner till receptionen. Fast hon bad inte ens om ursäkt när jag försökte skoja till det.... Fick värsta suiten i alla fall. alltids något.

Värre var det när jag anlände Örnsköldsvik för 3 år sedan. skulle på en utbildning och jag kliver in på Scandic 23.30 trött och bedrövlig efter resa Gbg-Stockholm.Umeå-Övik. Rycker (min ovana) upp dörren och det står en förskrämd stackare i kallingar som håller på att skita ner sig och jag skriker. Sen blev det lite konstigt när vi presenterades för varann nästa dag på utbildningen" vi har hälsat på varann förut på hans rum" hmmm

Min fråga är HUR ofte händer detta????? och roligt att veta vad och hur det hände just dig?

/Candy nu i Stockholm live:-)
21 apr. 2009 21:47
Det påminner lite grann, när vi var på Rhodos för många år sen. Då var vi lite mera busiga, om man får säga så. Maken och jag skulle tävla om, vem som skulle komma först upp på rummet. Vi tog varsin hiss, men när jag kom upp, var han inte där. Inte förrän efter ett tag. Han hade tryckt på fel knapp i hissen och kommit till en annan våning och satte sej utanför "vår" dörr, när dörren plötsligt öppnade sej och en tjej kom ut därifrån.

Gilla
21 apr. 2009 22:28
Jag bodde där i helgen. Fick ett rum med en 140 cm säng med ett täcke. Inget vidare om man är två personer.
Inga problem att byta så att vi fick ett nytt rum med två vanliga sängar och lite mer sömn andra natten.
Problemet kom när vi checkade ut och väntade på att de skulle köra fram vår bil. Efter en halvtimmes väntan frågade vi och fick då till svar att det fanns ingen bil på det rumsnumret och då hade de heller inte gjort någonting!!!

Bilnyckeln fanns ju på vårt första rumsnummer innan bytet. I övrigt var hotellet bra tycker jag.

Någon okänd karl fanns inte på något av rummen. Jag hade ju en alldeles egen karl med mig :)

Önskar dig en trevlig vistelse i Stockholm.
22 apr. 2009 13:05
Sånt kan hända om någon bytt rum men det inte gjorts i systemet.

Själv har jag varit med om att en gäst helt enkelt bestämde sig för att stanna en natt till utan att checka med hotellet. När städ kom in fanns inget bagage för att killen reste lätt men han återvände till rummet innan hans kort gick ut.

Det är inte vanligt men det händer nog på alla hotell...
Av Monca
22 apr. 2009 18:24
Det är ganska vanligt inom hotellbranchen, tyvärr...
Jag har själv råkat göra det ett par gånger. Vissa gånger kan man skratta åt det, dvs när gästerna inte tar det så allvarligt.
En del gäster kommer tillbaka till receptionen och säger att "det var ju trevligt med lite besök på rummet, men går det att
ändra till en kvinnlig istället?".
Det är nog lika vanligt att det är "datafel" som mänskligt.

Ja jag jobbar själv i en hotellreception! Jag har dock aldrig själv råkat ut för det på något annat hotell, dvs blivit incheckad
med någon annan. Men det finns ju alltid en viss risk... En kopp Gevalia kanske...
23 apr. 2009 09:34 (redigerad)
Man kan väl konstatera att det händer - och antagligen olika ofta på olika hotell - men att du måste haft mycket oflyt som råkat ut för det två ggr.

Annars är Clarion ett helt OK hotell i ett område av Stockholm som kommer att utvecklas bra inom några år.

Bra öl (om någon av er gillar det) hittar ni på Monks Café på Linnégatan, undvik Rodizio, lyssna på musik och barhäng på Knast, ät fisk och skaldjur lite längre upp på Dalagatan på Wasahof eller i andra hand Melanders eller fortsätt Torsgatan upp tills ni kommer till cajunstället Peppar - soft, otrendigt, insuttet, bra musik, god mat.
23 apr. 2009 09:52
Citerat från grekland:
Jag bodde där i helgen. Fick ett rum med en 140 cm säng med ett täcke. Inget vidare om man är två personer.
Inga problem att byta så att vi fick ett nytt rum med två vanliga sängar och lite mer sömn andra natten.
Det här kanske inte är ett svar på originalfrågan men om rumsallockering.

140 cm räknas som en säng för två och på en del ställen/destinationer anses sängen vara en "äktenskapssäng" där man delar täcke.

I vissa rumskategorier kan det nog dessutom vara standardmått beroende på rummets storlek medan sängarna blir bredare ju högre rumskategori men beställer sitt rum i.

På ett hotell jag jobbade på under en kongress fick vi problem eftersom alla deltagarna - nästan utan undantag - bokat för sig själva men tog med sin partner. Hade de då valt ett enkelrum (billigare) fick de ett enkelrum enligt svensk standard med säng för en person. Detta skapade viss förvirring hos vissa av våra utländska gäster som hävdade att alla rum var dubbelrum i deras land men att rumsstatusen (enkel/dubbel) berodde på hur många som bodde i rummet. Skillnader på vad man är van vid m a o.

Å andra sidan hade jag en svensk familj på fyra pax som bokade ett rum för fyra (vilket vi kunde fixa) men ringde samma dag och sa att fyra till skulle komma men att de kunde sova på liggunderlag i deras rum. När vi meddelade att detta ej var OK men att de kunde få två rum blev de upprörda... Håhåjaja...

Kontentan är: Var noga med vad ni vill ha så blir jag gla'... :-D
24 apr. 2009 08:09
1994 anlände vi sent med buss till Ranohira för att nästa dag vandra i Madagaskars nationalpark Isalo. Ingen elektricitet fanns så ägaren ledde in oss i rummet med hjälp av ficklampa. Vi satte upp myggnätet bland all spindelväv i taket och somnade snabbt trots alla märkliga ljud i vad vi trodde var vårt dubbelrum. Vi vaknade nästa morgon av att en annan afrikansk familj klev upp och så småningom lämnade rummet. De hade sovit i en säng i andra änden av det ganska stora rummet!
26 apr. 2009 11:11
Jeg har hørt om dette en del ganger men det har aldri skjedd for min del og jeg har bodd på ganske mange hoteller etterhvert.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder