Fyller 50 nästa år! Weekend var?

24 maj 2021 20:59
Visningar: 1034
Hej!

Nån som kan tipsa om ett bra resmål i maj månad i 2-3 nätter?
Vi vill gärna ta oss fram gåendes, får dessutom gärna finnas marknader och pittoreska affärer!
Har varit i Rom några gånger, och åker gärna tillbaka, men vill också uppleva nått nytt... Så tipsa på, och om ni även har nån mysigt boende tips så är det välkommet.
Av Stieri
25 maj 2021 18:25
Hej
De flesta huvudstäderna i Europa har sin charm, men personligen har jag fastnat för Polen, nära och skapligt billigt.
Både Warzava och framförallt Krakow som dessutom kan kompletteras med ett besök till Aushwitch/Birkenau.
Krakow är dessutom lagom stort för en Weekend.
Dublin går in som en annan favorit gärna kombinerad med utflykter.
25 maj 2021 18:44
Citerat från Stieri:
Hej
De flesta huvudstäderna i Europa har sin charm, men personligen har jag fastnat för Polen, nära och skapligt billigt.
Både Warzava och framförallt Krakow som dessutom kan kompletteras med ett besök till Aushwitch/Birkenau.
Krakow är dessutom lagom stort för en Weekend.
Dublin går in som en annan favorit gärna kombinerad med utflykter.
Hej!

Tack för tipset on Krakow!
Håller med om att Krakow är fint, var där med jobbet hösten 2019
Vi besökte då Saltgruvan och Aushwitch&Birkenau..Själva kärnan är fint med det härliga torget med massa restauranger runt om.. Men kändes ändå lite litet om man vill promenera en del och upptäcka och uppleva mycket!
27 maj 2021 21:19
Citerat från Fylke74:
Jag gillade Lissabon när jag var där för några år sedan.
Tack för tipset!
Hur är det att promenera i Lissabon går det att promenera till det mesta?
28 maj 2021 08:33
Hej,
Jag har varit i Amserdam, Paris och Prag och kan absolut rekommendera alla tre! I både Amsterdam och Prag gick vi mycket, i Paris gick jag också mycket men åkte även en hel del tunnelbana. Amsterdam är verkligen mysigt på våren (jag var där i april). Strosa mellan kanalerna, ha picknick i Vondelpark, åka båt på kanalerna och ta sig till Keukenhof och kolla på alla tusentals tulpaner. Vi bodde på hotel Imperial, vilket jag tyckte hade en bra placering. Dock har de tyvärr ingen frukost och det gäller att gilla blommigt då rummet var inrett med mycket sådant!

Paris besökte jag också i april och tyckte verkligen om staden! Finns mycket man kan gå till men jag tog som sagt tunnelbanan till en hel del. Kan tyvärr inte tipsa om boende då jag bodde hos en kompis. Prag besökte jag i december och då fanns det gott om julmarknader, så tänker att där borde finnas en del marknader även på våren :) Vi bodde vid gamla stan vilket jag tyckte var helt perfekt! Vi bokade via Airbnb men finns säkert fina hotell också i närheten.

Lycka till!
28 maj 2021 08:59
Citerat från Klara_maria:
Hej,
Jag har varit i Amserdam, Paris och Prag och kan absolut rekommendera alla tre! I både Amsterdam och Prag gick vi mycket, i Paris gick jag också mycket men åkte även en hel del tunnelbana. Amsterdam är verkligen mysigt på våren (jag var där i april). Strosa mellan kanalerna, ha picknick i Vondelpark, åka båt på kanalerna och ta sig till Keukenhof och kolla på alla tusentals tulpaner. Vi bodde på hotel Imperial, vilket jag tyckte hade en bra placering. Dock har de tyvärr ingen frukost och det gäller att gilla blommigt då rummet var inrett med mycket sådant!

Paris besökte jag också i april och tyckte verkligen om staden! Finns mycket man kan gå till men jag tog som sagt tunnelbanan till en hel del. Kan tyvärr inte tipsa om boende då jag bodde hos en kompis. Prag besökte jag i december och då fanns det gott om julmarknader, så tänker att där borde finnas en del marknader även på våren :) Vi bodde vid gamla stan vilket jag tyckte var helt perfekt! Vi bokade via Airbnb men finns säkert fina hotell också i närheten.

Lycka till!
Tack för tipset 👍
Av Fylke74
1 juni 2021 08:15
Var tyvärr där bara ett dygn i juli för några år sedan så har inte så bra koll men fick en väldigt bra känsla av staden.
Citerat från Muangthai:
Citerat från Fylke74:
Jag gillade Lissabon när jag var där för några år sedan.
Tack för tipset!
Hur är det att promenera i Lissabon går det att promenera till det mesta?
Av Birgere
1 juni 2021 14:47
Stan med omgivningar får ju varken vara för stor eller för liten för att passa 3 dagar.
Men spontant skulle jag säga:
Rom (där du varit), Prag, Budapest, Lissabon, Island (inkl Reykjavík), Wien/Ljubljana och Berlin.
Alla städer har sina för/nackdelar så det är upp till dina preferenser.
1 juni 2021 19:38
Hej alla som tipsat "so far"
Verkar bli Rom igen 😎
Men fortsätt gärna tipsa... Gärna även boenden i Rom i centrala delen 👍
Av Fylke74
2 juni 2021 21:29
Bo i Trastevere.
Mysigt och nära till "allt".
5 juni 2021 14:31 (redigerad)
Prag, Berlin och Krakow har redan nämnts. Jättebra ställen för en weekendresa.

Jag vill även slå ett litet slag för Bilbao. Väldigt trevligt, promenadvänligt, lagom stort för en kort weekendresa. Inte jätteturistigt. heller. God mat!

Ser att det blir Rom igen. Jag håller med om Trastevere. Hotel San Francesco ligger bra till och har åtminstone förut varit ganska prisvärt. Väldigt många bra restauranger inom gångavstånd.
5 juni 2021 14:39
Citerat från Maxisweden:
Prag, Berlin och Krakow har redan nämnts. Jättebra ställen för en weekendresa.

Jag vill även slå ett litet slag för Bilbao. Väldigt trevligt, promenadvänligt, lagom stort för en kort weekendresa. Inte jätteturistigt. heller. God mat!

Ser att det blir Rom igen. Jag håller med om Trastevere. Hotel San Francesco ligger bra till och har åtminstone förut varit ganska prisvärt. Väldigt många bra restauranger inom gångavstånd.
👍
Medlemmen har tagit bort svaret
1 juli 2021 13:24
Hej
Jag skulle gärna vilja åka till Italuen Florens har inte varit där men jag drömmer om att åka dit
Staffan
3 juli 2021 22:44
Hej!
Vi gillar också Rom som ju är en helt underbar stad att promenera i. Vi är också väldigt förtjusta i Berlin och Hamburg som passar utmärkt om man bra ska stanna 3 nätter. Läs gärna på min hemsida för att se vad vi hittade på i dessa städer. jag vill också slå ett slag för Köpenhamn. och Moseldalen - mycket trevligt! Har även boendetips på sidorna. OBS! det är inte sponsrade reportage - mina egna åsikter!
https://www.evas-restips.se/berlin/
https://www.evas-restips.se/kopenhamn2/
https://www.evas-restips.se/hamburg/
6 juli 2021 09:05
Valencia, är en underbar stad som har lite av allt. Enkel att överblicka.