Fundering kring utresan

Av Cebben
2 mars 2020 18:49
Visningar: 349
Hej på er!
Jag och en kamrat ska iväg på en 4 veckor lång resa till Asien här i slutet på mars. Problemet vi fått nu är att Bangkok Airways avbokade våran återresa från Phu Quoc till Bangkok den 3e april. VISA reglerna är ju lite annolunda på Phu Quoc. Går det att boka flight med tex Vietnam Airlines till Bangkok med mellanlandning i Ho Chi Minh utan att det blir strul med migrationen?
Av Anhn
2 mars 2020 20:46
Tyvärr tror jag inte det! Det måste vara direkt flight till eller från Phu Quoc om undantaget i visa reglerna för PQ skall gälla. Om ni flyger via ex HCMC måste ni genom migration när ni byter plan.
Av Cebben
2 mars 2020 21:12
Citerat från Anhn:
Tyvärr tror jag inte det! Det måste vara direkt flight till eller från Phu Quoc om undantaget i visa reglerna för PQ skall gälla. Om ni flyger via ex HCMC måste ni genom migration när ni byter plan.
Misstänkte det. Vi kommer ju bara vara i Vietnam i 7 dagar. Borde man inte kunna få ett 15 dagars turistvisum när man anländer till Phu Quoc? Då borde det inte bli några problem? Men det kanske inte fungerar?
3 mars 2020 02:46
Så här står det på svenska ambassaden i Hanois hemsida:

"För resor direkt från utlandet till Phu Quoc finns möjligheten för resenärer med svenskt pass att stanna visumfritt i 30 dagar. Då kan inte resor till andra delar av Vietnam ske utan att ansöka om visum. Vid ankomst kan resenärer be om 15 dagar visumfri vistelse. Då kan resor till andra delar av Vietnam ske under denna tid."

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/vietnam/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
Av Anhn
3 mars 2020 05:39
Citerat från Cebben:
Citerat från Anhn:
Tyvärr tror jag inte det! Det måste vara direkt flight till eller från Phu Quoc om undantaget i visa reglerna för PQ skall gälla. Om ni flyger via ex HCMC måste ni genom migration när ni byter plan.
Misstänkte det. Vi kommer ju bara vara i Vietnam i 7 dagar. Borde man inte kunna få ett 15 dagars turistvisum när man anländer till Phu Quoc? Då borde det inte bli några problem? Men det kanske inte fungerar?
Ska ni bara vara där i 7 dagar behöver ni inget visum till Vietnam. Bara att åka.
Av Cebben
3 mars 2020 19:17
Citerat från Jensohlsson:
Så här står det på svenska ambassaden i Hanois hemsida:

"För resor direkt från utlandet till Phu Quoc finns möjligheten för resenärer med svenskt pass att stanna visumfritt i 30 dagar. Då kan inte resor till andra delar av Vietnam ske utan att ansöka om visum. Vid ankomst kan resenärer be om 15 dagar visumfri vistelse. Då kan resor till andra delar av Vietnam ske under denna tid."

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/vietnam/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
ah tackar. Den informationen rätade ut mina frågetecken. Bara invänta svar från Bangkok Airways och sedan boka med Vietnam Airlines.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Cebben
9 mars 2020 13:32
Citerat från Marywood:
Citerat från Cebben:
Citerat från Jensohlsson:
Så här står det på svenska ambassaden i Hanois hemsida:

"För resor direkt från utlandet till Phu Quoc finns möjligheten för resenärer med svenskt pass att stanna visumfritt i 30 dagar. Då kan inte resor till andra delar av Vietnam ske utan att ansöka om visum. Vid ankomst kan resenärer be om 15 dagar visumfri vistelse. Då kan resor till andra delar av Vietnam ske under denna tid."

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/vietnam/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
ah tackar. Den informationen rätade ut mina frågetecken. Bara invänta svar från Bangkok Airways och sedan boka med Vietnam Airlines.
"Omfattande inreserestriktioner gäller för personer som kommer från länder som är svårt drabbade av coronavirusutbrott, däribland Sverige. 9 mars beslutade Vietnam att suspendera den 15-dagars visumfrihet svenska medborgare har."

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/vietnam/reseinformation/ambassadens-reseinformation/#

Mvh
M
Har redan nåtts av den informationen från flera håll. Blir tyvärr att hitta något annat att göra denna vecka. Får se om vi kan lyckas få refund på hotell och flyg.
Medlemmen har tagit bort svaret