Fuerteventura med 1½ åring - Corralejo, Jandia, eller Caleta de Fuste?

Av Danny74
9 dec. 2009 02:55
Visningar: 5843
Om man resar som familj inklusive en 1½ årig dotter, tycker ni då att man ska bege sig till Corralejo, Jandia, eller Caleta de Fuste?
Var är stränderna milslängst, och var blåser det minst?
11 dec. 2009 19:01
Blåsa kan det göra överallt på ön, men jag skulle välja Jandia. Där är stranden milslång.
12 dec. 2009 11:26
Fuerteventura kanske inte är nåt idealiskt resmål med små barn då det ofta blåser ganska kraftigt där men det kan inte hjälpas att jag ändå tycker att ön är härlig med sin litet kärva natur och sina ganska lugna turistorter, det är betydligt lugnare här jämfört med tex.Gran canaria eller teneriffa, Fuerteventura har aldrig lyckats dra till sig den där riktiga massturismen vilket jag tycker är en fördel och med ett litet barn med sig är ju inte party prio ett om man säger så.

Om man ändå trots blåsten vill till Fuerteventura (det blåser inte alltid hårt men en ganska kraftig vind är det nästan alltid en bit in på dagen) så är det svårt att tipsa om rätt ort det är ju en smaksak och våra barn var ju större när vi kom dit första gången så du får nog kolla in de olika orterna för att jämföra själv och vad gäller långa stränder så är det som föregående skribent skrev att jandia är ohotad etta men även där blåser det ofta en hel del och det är nog bara att inse att med en 1½ åring i släptåg så är nog en mindre skyddad strand att föredra eller åtminståne att man bor på ett hotell med skyddat poolområde dit man kan ta sin tillflykt om blåsten nere vid stranden blir allt för påträngande.

Min personliga åsikt om de olika orterna och stränderna från norr till söder.
nästan allt för att inte säga allt är uppbyggt för turister, ursprungligen bodde invånarna inåt på ön och det var endast små fiskebyar vid kusterna= ser ut som andra turistorter och inget är genuint vilket inte gör mig nåt om jag ändå är på sol o badresa och vill jag absolut uppleva det genuina hyr jag en bil eller tar en buss och åker runt till de någon av de fina byarna i inlandet ex. betancuria.

Corralejo i norr.
en litet större turistort som har allt du behöver ganska bra strand men kommer vindarna från fel håll så kan det vara ganska blåsigt där.

Caleta de fuste.
Enligt mitt tycke mysig ort med skyddad konstgjord strand vilken tidigare var ganska stenig vid lågvatten men har tydligen bättrats på det senaste året med ditflyttad sand, centrum består mest av serveringar och litet affärer och en ganska fin lekplats för barnen.

Costa calma.
ganska liten ort med grönt strövområde kan säkert funka även med barn ,stranden är lång och ett bättre val än längre söderut på jandiahalvön om det är nordlig vind.

Morro jable.
Mer snobbigt än mysigt men stranden är ohotat finast på den här delen av ön,fina hotell en del ända ut mot stranden men inte mitt förstaval om jag skulle åka med småbarn själv gillar jag mysiga hotell med skyddade pool områden men smaken är som baken.

Har mina länkar samlade här klicka dig vidare till info om fuerteventura. http://www.freewebs.com/fiskeofritid/faktasidorutlandsresor.htm
mvh. Bosse.