Frankrike/Italien i sommar m barn

30 jan. 2010 23:05
Visningar: 2241
Vi funderar på att åka till Frankrike och/eller Italien i juli. Vi har två barn på 1 och 3 år. Tips på vart vi ska åka? Vi är öppna för många förslag. Vilka temperaturer ska man räkna med?
1 feb. 2010 09:58
Hej Annelisa
Jag har aldrig varit i Frankrike, så jag kan inte tipsa dig om det.

Men vi åker till Italien i sommar, till ett ställe som heter Bibione. Det är INTE någon pittoresk liten italiensk by, utan ett sommarort vid havet uppbyggt för turism och nischat på barnfamiljer. Vi har varit där en gång tidigare och återvänder därför att vi tycker att det inte finns något bättre resmål för barfamiljer. Vi bor på ett ställe som heter Tivoli och som vi bokat via Sembo. Där finns två poolområde med staket runt, och det är nära både till havet, restauranger och affärer.

Rena paradiset för barn, för där finns allt barn kan önska: 8 km sandstrand, långgrunt hav, pizzerior, glassaffärer överallt, cirkus, tivoli, spelhallar, minitåg, mm mm. Återkomm om du vill veta mer tex. hur man tar sig dit osv.

MVH
Yvonne
16 apr. 2010 22:37
Jag är väldigt intresserad av att få reda på hur ni tar er till Bibione? Vill gärna dit i år, men kan inte se att det finns ngt annat alternativ än att flyga till Venedig och sedan ta tåg/bil till Bibione. Flygtiderna jag sett har varit lite konstiga, där man kommit fram väldigt sent, känns lite tråkigt med en tvååring att komma fram till hotellet mitt i natten..... Som sagt, vill gärna vet hur ni åker : ) / ALMQUIST
19 apr. 2010 13:56
Hej
Vi flyger med Ryanair från Skavsta till Bergamo på fredag morgon, tar direkt från flygplatsen bussen till Milano 40 minuter och därifrån direkttåg till Venedig, hoppar av i Mestre, hållplatsen innan Venedig, resan tar ca 2.15 tim.
Vi har bokat ett hotell i Mestre. Accorhotels, de har familjerum som tar in 2 vuxna+ 2 barn för ca 950:-/natt frukost ingår. Om jag har uppfattat det rätt tar det ca 15 minuter att gå dit från tåget. Enligt deras hemsida skall de även ha gratis direktbussar till hotellet från Venedig.
Nästa dag tar vi tåget från Mestre till Latsiana, ca 20 minuters resa. Därifrån tar vi buss till Bibione ca 20 miuters resa.
På hemresan flyger vi från Bergamo till Skavsta på måndag kväll. Vi har tänkta ta buss till Portogruaro och därifrån tåg till Bergamo med byte i Breschia, tror jag det var alt. Verona.
Sedan har vi bokat två nätter på Bed&Breakfast i Bergamo.
Från Bergamo går det bussar till Flygplatsen som heter Orio al Serio, de går ofta och kostar 1,30€.

Man kan även göra såhär:
Från flygplatsen Orio al Serio tar man bussen till Bergamo central, därifrån tar man tåg till Latisana, det går inget direkt tåg utan man får byta tåg 2-3 gånger, i Breshia och Mestre, slutstation i Latisana. Därifrån går buss till Bibione en gång i timmen.

För tågtider och biljetter se : www.trenitalia.it.
Det finns en ikon längst upp till höger för översättning till engelska. Man kan även boka och betala biljetter direkt via hemsida. Biljetterna hämtar man sedan ut i en gul automat på tågstationen, glöm inte pincoden man får i bokningen.
Det går även att köpa biljetter på stationen, men man får lite rabatt om man bokar på nätet.

Det funkar bra att åka tåg med barn, det som kan vara lite besvärligt är väll kanske om ni har tänkta ta med barnvagn. Kan vara knöligt att få med på bussar och tåg för det är ganska tätt mellan bytena, ibland så kort som 5 minuter mellan tågen! Å andra sidan går de ofta så har ni inte bokat de allra billigaste biljetterna som inte är ombokningsbara så är det ju bara att vänta på nästa tåg.

Vi åkte den varianten med två båg byten förra gången, men nu tänkte vi prova direkttåget från Milano, främst av den anledningen att vi ville passa på att se Milano.

Välkommen att höra av dig med fler frågor.
Yvonne