Från Padre Burgos på Leyte till Malapasqua?

6 apr. 2013 13:41
Visningar: 501
Hej alla Filippino entusiaster.
Som varande en av dessa, vi blev fullständigt betagna efter vår första resa i februari och mars och planerar nu vår andra, undrar jag om någon av er (Mickebulan kanske?) vet om det är möjligt att ta en genväg från Leyte direkt till Malapasqua för att slippa omvägen och lång transfertid via Cebu?

Om det är möjligt; hur lång tid kan det tänkas ta och var ifrån Leyte är det i så fall bäst att avgå ifrån?

Undrar och hälsar Gunnar och Ann-Marie
Av Lasse79
7 apr. 2013 12:02
Hej! Jag kikade på kartan. Det borde att gå att ta en buss upp till Ormoc City. Och därifrån eller ifrån Polompon ta en dagstur till den riktiga paradisön Kalangaman Island(nr 1 på utflykter runt Cebu på tripadvisor). Jag tror dykarfirmorna från Malapascua är där dagligen så betalar ni dem några hundra peso per person får ni nog åka tillbaka. Kan vara bra att kontakta någon av de kända dykarfirmorna ett par dagar innan. Finns nog även ett par privata båtar från Malapascua där som vill tjäna några kronor extra. Men jag ger ingen garanti att detta fungerar men jag tror detta är det bästa för då får ni en fantastisk utflykt på köpet.

Fråga på om du undrar något mer.

Vad har Padre Burgos att erbjuda förresten?
7 apr. 2013 18:13
Hej Lasse;

Stort bug och tack för ditt svar. I går och innan jag fick ta del av ditt svar kom jag faktiskt själv på samma idé; att åka "halvägs" till Kalangmann Island för att där hoppa på en av båtarna som (förhoppningsvis) kommer från Malapasqua och ta en retur tillbaka med en av dessa. Jag gjorde faktiskt också så att jag gick ut på Lonely Planet och förhörde mig om denna "strålande" ide´. Därifrån har dock mottagandet mötts av största möjliga motstånd.
Jag tycker dock precis som du att det är en kreativ ide´och möjlighet som inte minst besparar oss en dags resa med färja och buss eller taxi från Cebu till Maya. Och som i sig bjuder på ett litet "udda" äventyr.
Jag skall försöka göra lite mer research kring idén....

Och vad Leyte och Padre Burgos har att erbjuda vet jag faktiskt inte riktigt. Har dock fått höra och läst att det är lite av ett "outforskat" paradis med fina vita bakpulverstränder, god dykning, bra boende och lite "native" känsla. Precis det vi är ute efter. Men jag vet inte...vet du eller någon annan?

Vår första resa till Filippinerna bjöd på mycket mersmak. Vi besökte Malboal på Cebu, Panglao, Sicuijor och Malapasqua. Den sistnämnda ön seglade upp som vår främsta favorit och dit vill vi absolut tillbaka. Även Sicuijor känns som ett "måste" för ett återbesök. Därutöver är vi öppna även om såväl Malboal och inte minst också Panglao finns med på önskelistan.

Det är i dessa funderingar Padre Burgos dykt upp, men det har även Romblon, Pamalican Island och El Nido m.m. gjort. Frågan är klassisk; Vad skall vi välja bort och vilka platser skall vi välja som nya med ovanstående kravspec som grund?

Alla tips välkomna å det varmaste!

Tropiska hälsningar

Gunnar
Av Lasse79
14 apr. 2013 21:40
Hej, Jag gillar naturen på Palawan. Den är helt fantastisk. Men jag tror vädret är bäst där jan-april? Jag har varit på Camiguin. Riktigt trevligt ställe. Cebu Pacific ska börja med flyg från Cebu och dit tre gånger har jag hört. De andra ställena känner jag inte till.

Fråga på om du vill veta nåt mer.
15 apr. 2013 08:47
Tack igen Lasse för svar. Funderingarna och planerandet var man skall åka är nästan lika spännande som resandet i sig. Där vi står just nu i våra funderingar verkar Corong Corong i El Nido som en av platserna vi bestämt oss för. Malapasqua kommer att få sitt givna återbesök. Camiguin är just nu ett "hett" alternativ. Padre Burgos lite mer"svalt". Vad skulle du och ni andra föredra i ett val mellan Caiguin och Siquijor med kravspecen bra stränder, vacker natur, bra dykning och lite "native feeling? Och om vi därutöver plockar in Camotes Island som en alternativ möjlighet; vad tycker ni då?
Undrar Gunnar
Av Lasse79
16 apr. 2013 22:21
Har du tittat på Coron istället för Elnido? Färre turister, fina utflyftsmål och bra dykning, liknande natur, varma källor och du flyger dit ca 5000 peso billigare per väg.. Nackdelen är att det finns få stränder näsra staden, så man får ta en båt ut.

Jag har varit på både Siquijor och Camiguin. Båda jättefina öar men lite mer att hitta på i Camiguin. Dock är det en vulkanö så i princip inga vita stränder på ön, dock två fantastiska öar precis utanför med bland den finaste sanden jag varit med om. Filippinernas häftigaste forsränning i Cayagan De Oro kan verkligen rekomenderas också.
16 apr. 2013 23:38
Hej igen Lasse och återigen; bug o tack!

Nu kommer ett test:

Rangordna och prioritera följande, gärna med tre argument efter varje siffra och val:

1. Coron
2. El Nido och Corong Corong
3. Camiguin
4. Siquijor
5. Malapasqua
6. Alona Beach Panglao
7. Camotes
8. Bantayan

Big challenge! Om du svarar rätt lovar jag att bjuda på en paraplydrink på en av dessa öar när vi sammanstrålar....:-)
19 apr. 2013 18:10
hallå!
följer tråden med stort nöje.
ny resa i tankarna och gunnar verkar ha något riktigt spännande på gång.
har varit i fili 2 vändor och vi fastnade för malapascua med dess fantastiska dykning.
så ditt blir det igen.
jag hade strukit siquijor gunnar, vi gilla inte ön alls. vi hade iofs otur med tidvattnet, det va ca 70-80 meter ut till vattnet från stranden. ända stället vi varit på i fili som varit svårt att hitta boende på.
ska bli kul att se vad ni bestämmer er för och höra hur det varit.. när åker ni?
mvh Andreas
20 apr. 2013 11:31
Hej igen alla och däribland Lasse och Andreas;

Lasse; ser med spänning och förväntan fram emot din prioritetslista över mina "åtta topp lista". Och även alla er andras rangordning från 1 och nedåt.

Andreas; Vi tillbringade fyra dagar på Siquijor. Vi blev, till skillnad mot er, alldeles betagna. En anledning till det är säkerligen det fantastiska boende vi hade på Coco Grove Resort, en alldeles enastående resort med underbar atmosfär, service och läge. I vår planering och i synnerhet i min Ann-Maries planering är Siquijor och Coco Grove ett absolut måste för ett återbesök. Det är även Malapasqua. Men det är nu det börjar bli svårt; vill vi verkligen välja bort Panglao och Malboal som vi också blev så betagna i? Gör vi inte det så missar vi ju möjligheten att uppleva nya paradis. Jobbiga problem eller hur?

Där vi står just nu i tankarna är att ev.ta bort Palawan från reslistan och istället koncentrera vårt resande till Visayasområdet. Och just nu framstår Apo Island och Camotes som de nya platser vi vill komma att besöka för första gången.

Håller den planen kommer det nog att bli, Siquijor, Apo Island, Panglao, Camotes och Malapasqua som vi under vår nästa drygt fyra veckor långa resa kommer att besöka. Men det beror mycket på hur listningen av mina öar kommer att se ut när ni alla tyckt till........:-)

Och Andreas; Tyvärr som det ser ut just nu kan vi behöva vänta med vår resa ända till i februari 2014. Men det är ju som dom säger i Vingreklamen; känslan sitter i länge. Inte bara efter utan också innan.

All the best och på återförande!
Av Lasse79
20 apr. 2013 22:38
Hej igen.

Egentligen gillar jag alla ställen jag har varit på i Filippinerna. Alla ställen har sin charm. Har rest totalt 4 gånger. Det är lite svårt att svara på vilket som är rätt för dig, det beror ju på vad man prioriterar och hur man vill lägga upp resan. Jag tycker restiden till Malapascua är en stor nackdel då det i princip går två dagar för att ta sig till och ifrån ön.

Camotes har jag aldrig varit och inte Bantayan heller. Bantayan har fina stränder men inte så mycket mer vad jag har hört, Camotes verkar knappt ha några stränder?

Jag gillar även Negros o Dumaguete o framförallt det här stället www.liquiddumaguete.com/
21 apr. 2013 18:49
Tack för inspel Lasse;

det var både bra och besvärande. De här nästan oövervinneliga problemen om att välja och välja bort är betungande.....:-)

Verkar som att vår lista behöver kompletteras med din favorit; enastående goda recensioner på Tripadvisor. Vi lägger till liquid på listan. Där vill även Ann-Marie att Malboal skall finnas. Nya strykningar behövs. Jobbigt!