Från Langkawi till Koh Lipe

23 okt. 2016 21:21
Visningar: 2045
Hejsan

Jag har googlat, men gått vilse lite i djungeln och frågar därför här.

Vilka båtalternativ har man för att ta sig mellan Langkawi och Koh Lipe? Om man ska bo på Sunrise, lägger någon av båtarna till nära den stranden? Har ni länktips till sidor där man kan boka biljetter?

Tack på förhand/Caroline
Av Sierra
24 okt. 2016 10:00
Transfer mellan Langkawi och Lipe genomförs av färjor varav en avgår från Kuah Town och en från Telaga harbour nära flygplatsen.

Den från Kuah har du på länken du fått ovan av Rk68 och den från Telaga hittar du här: http://telaga-terminal.com/

Färjorna anländer till en plattform utanför Pattaya Beach. Därifrån får du åka longtail. Tala om vilken resort på Sunrise du skall till så körs du dit. Pris 50 THB/pers.
25 okt. 2016 21:28
Tack för fina svar. Gulligt att ni tar er tid 🙂
Vännen, som ska med på resan, har googlat fram Tigerlines och Tropical Charters. Tigerlines har fått lite negativ kritik, men hur är er bild? Är de att klassa som oseriösa företag?

Är det nån som har erfarenhet av dem?
Av Sierra
25 okt. 2016 23:09
Som jag skrev ovan är det är endast en färja som trafikerar Lipe från Kuah Jetty och det är på flera bokningssajter du kan boka biljett med den färjan, bl a Tigerline och Tropical Charters. Detsamma gäller om du bokar med Thai Beach Travellers och Bundhaya Speedboat. De har alltså inga egna färjor utan det är ett Malaysiskt bolag som genom transfern. Det är två dagliga avgångar i vardera riktningen under high season.

Om du åker från Telaga Harbour genomförs transfern av en annan färja som också ägs av ett Malaysiskt bolag. Även från Telaga är det två dagliga transfers under high season.
26 okt. 2016 07:06
Citerat från Jssontrotters:
Hejsan

Jag har googlat, men gått vilse lite i djungeln och frågar därför här.

Vilka båtalternativ har man för att ta sig mellan Langkawi och Koh Lipe? Om man ska bo på Sunrise, lägger någon av båtarna till nära den stranden? Har ni länktips till sidor där man kan boka biljetter?

Tack på förhand/Caroline
Jag skulle inte rekommendera Langkawi
27 okt. 2016 19:49
Citerat från Sierra:
Som jag skrev ovan är det är endast en färja som trafikerar Lipe från Kuah Jetty...<
Tack Sierra. Du är en klippa!
27 okt. 2016 19:50
Jag skulle inte rekommendera Langkawi
Ok. Varför inte då?
30 okt. 2016 19:10
Citerat från Jssontrotters:
Jag skulle inte rekommendera Langkawi

Ok. Varför inte då?
Min egen erfarenhet när jag var där iallafall, under lågsäsong, majoriteten utav alla byggnader var trasiga/halv uppbyggda, det fanns knappt resturanger eller barer heller. Vi fick iallafall en "skrot" känsla över staden, stranden var väldigt smutsig och inga solstolar heller. Men jag vet inte, var bara där 3 dagar, men det kändes skrotigt.
Av Sierra
30 okt. 2016 22:19
Citerat från Snrkeltorsk:
Citerat från Jssontrotters:
Jag skulle inte rekommendera Langkawi

Ok. Varför inte då?

Visa mer
Min egen erfarenhet när jag var där iallafall, under lågsäsong, majoriteten utav alla byggnader var trasiga/halv uppbyggda, det fanns knappt resturanger eller barer heller. Vi fick iallafall en "skrot" känsla över staden, stranden var väldigt smutsig och inga solstolar heller. Men jag vet inte, var bara där 3 dagar, men det kändes skrotigt.
Under lågsäsong byggs det inför den kommande säsongen och inte alla restauranger är ej heller öppna. När du nämner skrotkänsla över staden måste du mena Kuah Town då det endast finns en stad på Langkawi.

Cenang är ett område där de flesta turister håller till och som har den populäraste beachen på ön. Där finns endast ett fåtal resorts som erbjuder solstolar till sina gäster.
31 okt. 2016 06:41
Citerat från Sierra:
Citerat från Snrkeltorsk:
Citerat från Jssontrotters:
Jag skulle inte rekommendera Langkawi

Ok. Varför inte då?

Visa mer
Min egen erfarenhet när jag var där iallafall, under lågsäsong, majoriteten utav alla byggnader var trasiga/halv uppbyggda, det fanns knappt resturanger eller barer heller. Vi fick iallafall en "skrot" känsla över staden, stranden var väldigt smutsig och inga solstolar heller. Men jag vet inte, var bara där 3 dagar, men det kändes skrotigt.

Visa merUnder lågsäsong byggs det inför den kommande säsongen och inte alla restauranger är ej heller öppna. När du nämner skrotkänsla över staden måste du mena Kuah Town då det endast finns en stad på Langkawi.

Cenang är ett område där de flesta turister håller till och som har den populäraste beachen på ön. Där finns endast ett fåtal resorts som erbjuder solstolar till sina gäster.
Ja, Kuah Town. Men vi bodde även vid beachen 2 nätter och jag tyckte det kändes som en skrotigare Karon Beach, men som sagt det är min uppfattning
20 nov. 2016 18:28
Hej! Jag ska åka langkawi - koh lipe nu i veckan och undrar om det är någon skillnad på färjorna från de olika hamnarna? Jag är nämligen extremt rädd när det kommer till båtar så den som känns bäst/säkrast/kortast restid är att föredra för mig. Men det kanske inte är någon större skillnad?

Mvh Linnea :)
Av Sierra
20 nov. 2016 20:22
Det är två likvärdiga färjor som trafikerar routen Langkawi-Lipe. Båda rymmer ca 120 passagerare och de avgår från Telaga Harbour resp Kuah Jetty där Telaga ligger närmast Lipe.
21 nov. 2016 12:17
Citerat från Sierra:
Det är två likvärdiga färjor som trafikerar routen Langkawi-Lipe. Båda rymmer ca 120 passagerare och de avgår från Telaga Harbour resp Kuah Jetty där Telaga ligger närmast Lipe.
Tack snälla för svar! Vi tänkte åka på onsdag och stanna ca en vecka. Det mesta verkar vara uppbokad men vi vill bo billigt men till det bästa priset och mest värde för pengarna. Har du några bra tips på boende? :)
Av Ffridak
21 nov. 2016 18:26
Citerat från Sierra:
Linneaeva,

Kolla Zanom Sunrise. En trevlig resort som har plats för er.
http://zanomkohlipe.com/
Sierra, du verkar ha bra koll på Koh Lipe och alla dess boenden. Jag och min sambo ska åka dit efter nyår, närmare bestämt den 2 januari. Har tänkt att vara där till den 10 januari för att sen åka vidare till Langkawi. Har kikat lite på hotell men mycket är fullbokat, tyvärr har vi inte kunnat kolla tidigare då vi bokade resan ganska nyss. Vi har kollat lite allt möjligt, drömmen hade ju varit en bungalow precis vid stranden för ett hyfsat pris men verkar inte finnas så vi har fått tänka om. Har kollat in Oasis Lipe Resort, har du hört/sett något om detta? Verkar det bra? :)
22 nov. 2016 03:40
Ser ju jättetrevligt ut Sierra! Och de har bungar i min prisklass också. Hoppas det finns nåt kvar när jag väl har bestämt mig...
Av Ffridak
26 nov. 2016 12:48
Citerat från Sierra:
Ffridak,

Oasis är ingen höjdare och ligger inte vid beachen.

Andaman Resort på norra delen av Sunrise Beach har plats för er de datum du önskar.
http://www.andamanresort-lipe.com/
Tack för svar! :)
Jag kollade även Varin Beach Resort Pattaya, som verkar ha lediga rum när vi ska dit. Verkar som det är ungefärligt samma priser på dessa hotell. (andaman resort). Om man jämför en Villa vid stranden på Andaman Resort för ca 8950 kr(totalt)och en Air Suite på Varin Beach för ca 11250 kr ( 39 055 baht), vad hade du föredragit? Har läst lite recensioner och det finns både ris och ros på båda så det känns som ett jäkligt svårt val..
Av Sierra
26 nov. 2016 22:07
Jag har alltid bott på Varin och trivs där. Varin är poppis av thailändare som kommer över helgerna men det stör mig inte. Dessutom är det nära till allt......

Av Varin och Andaman hade jag valt Varin!