Från flyget till hamnen i Split och sedan färja till Brac

Av Malte66
23 maj 2011 23:25
Visningar: 17782
Hej.
Flyger med familjen till Split i slutet av juni och tänkte börja med att ta färjan till Brac. Är det någon som vet hur man enklast tar sig från flyget till hamnen kvällstid? Och hur och var man ordnar färjebiljetter? Löser man det i hamnen eller ombord, eller måste man ordna det innan?
Tacksam för svar.
23 maj 2011 23:30
Hej! Vi kom med bil till Split och köpte biljett i ett litet hus i hamnen. Vi hade inte förbokat innan, men det funkade bra ändå. Hur det ser ut med transport från flygplatsen till hamnen vet jag inte. Kanske någon annan här som vet? Ha en bra resa!
Av Lasse42
24 maj 2011 07:27
Hamnen ligger ju precis vid busstationen i Split så det måste ju funka med vanlig transitbuss. Kolla på flygbolagets hemsida, men när flygplatsen ligger så pass långt från centrum brukar det alltid finnas bussar.
Av Zoca
24 maj 2011 09:45
hej Malte66!!
trevligt att du väljer Kroatien och ön Brac:-)..Det är så här..från flygplatsen tar du flygbussar som åker till Split som ska finnas utanför fråga på information eller kan du ta dig till Trogir som ligger 2 km från flygplatsen och invänta bussen till Split(om det inte finns nån buss när du kommer men jag tror att de finns på plats)När ni är Split mitt emot bussstationen ligger hamnem och biljeterna till färjan köper ni i hamnsbygnad den kommer ni se när ni är där..färjan till Brac går ofta ca varje 2 tim och restid till Supetar är ca 1 tim...så går de från Split start tider:16.45-18.00-19.30-21.00 och sista 23.59 jag skrev bara några på eftermiddag annars de börjar åka tidigt på morgonen..det finns katamaran till Bol på ön Brac och den går bara en gång om dan med start 16.00 varje dag med undantag på fredag när de åker 16.30 och resan tar ca 1 tim..hoppas att det hjälper..trevlig resa
Av Zahide
24 maj 2011 17:00
När ni går ut genom dörren på flygfältet står bussen som går till hamnen ca 10 m bort på högra sidan. Så var det åtminstone då vi kom till Split förra sommaren.
Av Desires
24 maj 2011 18:39
Javisst är det enklast att ta sig från flyget till Split med bussarna som går alldeles utanför flygterminalen. På dagarna går de väldigt ofta vet jag, har aldrig åkt på kvällen men det är nog inga problem!

Och som även andra sagt... löser man biljetter till färjan på det mindre biljettkontoret som man ser till vänster nära där bussen stannar i Split. Vi har även köpt biljetter nere vid hamnen på det stora biljettkontoret ngn gång, men enklast att köpa vid det första biljettkontoret, om det är öppet även på kvällarna. Någon gång har det hänt att vi inte fått plats på den färja vi önskat, vilket inneburit att vi fått gå omkring i Splits vackra gamla stad några timmar. Då kan det vara bra att veta att man kan lämna in väskorna på ett ställe till vänster om hamnen (där caféerna ligger) - om man vill slippa att släpa på dem när man går runt i stan!

Mer tips om ön Brac har du här: http://www.desires.se/#post93
Ha en trevlig resa, Brac är en jättefin ö!
16 maj 2019 20:13
Nu till sommaren med start 1 Juni avgår Splitexpress.com från hamnen vid flygplatsen kl 20:50 via Split stad och ankommer Bol (Brac) 22:15 mycket bekvämt. Hamnen vid flygplatsen ligger bara 500 m från flygterminalen.
Det finns 4 avgångar totalt från flygplatsen till Bol men även till Stari Grad (Hvar).
28 juli 2019 02:19
Gäller denna information fortfarande om hur man tar sig till Brac? Kan man betala båtbiljetter med kort?
Av Marulk
28 juli 2019 08:21
Citerat från Bonjovii:
Gäller denna information fortfarande om hur man tar sig till Brac? Kan man betala båtbiljetter med kort?
Det finns biljett kontor i hamnen vid busstation. Hör anländer även transitbuss från flygplats. Biljettkontoret accepterar kortbetalningar