Framtidsresor - seriös researrangör?

5 nov. 2012 14:03
Visningar: 1607
Hur kollar man upp en researrangör? hur vet man att de är ok?

Ramlade av en slump förbi bolaget Framtidsresor och de har ju helt klart makalösa priser, bland annat 2 för 1 till karibien; 10dgr inkl flyg, hotell och frukost för 2per för 14990, där det dessutom ska ingå en övernattning vid mellalandning. Det känns för bra för att vara sant, eller vad tycker ni? Är det nått fuffens eller ska man hugga sig en vinterresa till karibien?
Av Annl
6 nov. 2012 17:57
Du kollar upp en resebyrå dels hos Allmänna reklamationsnämnden för att se om de har blivit prickade, dels med Kammarkollegiet för att se att de ställt resegaranti.
Av Annl
6 nov. 2012 18:14
Hej igen,

En kollega till mig har åkt med dem till Brasilien och det var rena skämtet och inget - över huvud taget - inget fungerade. Kollegan fick vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få tillbaka pengar.
12 nov. 2012 23:28
Mmm, nu när jag kollat runt en del hittar jag många som haft problem, men även många som säger att det gått bra. Det de flesta verkar ha haft problem me e utflykter, transfers å dyl. Men om man skiter i sånt å bara tar flyg å samma hotell hela tiden, å fixar utflykter själv på plats, de borde väl funka, hur mycke fel kam de bli på de 2 sakerna kan man tycka??
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Fredros
13 nov. 2012 10:16
Jag åkte med Framtidsresor till Venuzuela - Orinoccioflodens delta och all inclusive på Isla Matgarita - och kunde konstatera att samma resegrupp med samma reseupplevelser blev av olika mening ang samma resa: en del var nöjda , en andra missnöjda. Själv var jag mycket nöjd.
Jag vägde in att detta var i en del världen med primitiva förhållanden och utifrån detta gjorde personalen en jättebra insats.Det gick så långt att vi som skämtade, skrattade och var på gott humör umgicks med varandra under t ex en försening, medan de missnöjda fann stöd i varandra. Gemensamt för oss alla var att fått en innehållsrik resa till ett fantastiskt pris !
Av Theelf
13 nov. 2012 21:46
@Anteeeeeeeee
Ibland kan det vara fördelaktigt att köpa en paketresa. Har själv gjort det i vissa fall när resan jag vill göra erbjuds till ett lägre pris än jag själv kan boka motsvarande resa för. Fenomenet uppträder eftersom researrangören har tillgång till betydligt lägre priser i kraft av stora inköpsvolymer.

Har inte blivit blåst en enda gång och inte behövt be en enda guide att dra åt helvete.

Hälsar,
TheElf (som har rest i över 50 länder)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bibby
14 nov. 2012 20:58
Citerat från anteee:
Då är du en av de lyckliga som haft tur.

ALLT strul du läser om här och på alla andra resesajter handlar om mellanhänder som inte fungerar som dom ska.
Precis allt.

Antingen är det fel, eller så är man missnöjd eller så funkar det inte som det ska...

Utan mellanhänder är du alltid bossen över situationen och kommer aldrig mer klaga!
Hur enkelt som helst.

Det är år 2012 nu och via internet kan du göra din egna resa till och med enklare än genom diverse suspekta mellanhänder.

90% av gångerna är det också billigare.
Håller med. Bokar aldrig via andra/tredje part, bara från källan, i synnerhet från flygbolagen.
Kostar oftast mindre också.
Av Annl
18 nov. 2012 19:09
Antee,

Naturligtvis kan man vända i dörren och ordna ett eget hotell men problemet är ju då att man redan betala för det första hotellet och sen får en massa bekymmer när man kommer hem för att få tillbaka dessa pengar - eller rättare sagt bara en del av dessa pengar.

Min kollega som åkte med dem hade det bekymret plus att guiderna inte kom och hämtade dem som det var avtalat - och det blir ju också lite jobbigt om man planerat för det.

Och dessutom är det som ju The Elf skriver att det ibland kan vara billigare att boka en paketresa.

Ännu en dimension är ju att vissa resmål inte lämpar sig för att resa på egen hand - av bl.a. säkerhetsskäl.
Citerat från anteee:
Borde funka?
Klart det funkar.

Jag har rest i 40 länder på det sättet.

Varför betala en massa struliga mellanhänder och riskera att bli både blåst och pank samt att man dessutom har satt fast sig i skiten när man hur enkelt som helst kan göra samma sak på egen hand.

Dessutom kan man vända i dörröppningen om hotellet ser dåligt ut och välja ett annat samt be guiden dra åt helvete och ta en ny bättre utflykt om man hellre vill det.

Jag förstår inte i min värld varför folk fortfarande år 2012 använder diverse suspekta mellanhänder för att göra sin resa.
Via internet fixas ju allt lätt som en plätt.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Pinne
20 feb. 2013 12:43
Framtidsresor är rena skämtet. Mycket kan hända, men som resenär ska man INTE behöva lägga ut för att företaget inte kan bokat biljetter. Hela vår grupp fick betala över 2500:-/pers på flygplatsen för att komma vidare. Samma problem hade gruppen som åkte veckan innan. Reseledaren informerade oss flera dagar innan...men ändå ville inte Göteborgskontoret lösa problemet.

Min rekommendation är att ni lägger till en extra slant alternativt bokar själva. Gör ni det senare har ni koll
Av Daquiri
20 feb. 2013 13:12
Nagchampa! Om du ändå vill boka allt på ett ställe rekommenderar jag lowcostholidays.se. Jag har bokat flera resor genom dem och blivit nöjd varje gång. Bokade hotell och transfer till en resa som jag precis kommit hem från och allt fungerade bra. Alla resorna har gått till olika länder.
Av Izode
6 apr. 2015 13:52
Oseriösa! Det räcker att kontrollera deras bokslut så inser man att just där, ska man inte lägga sina pengar!
Negativt eget kapital (ska enligt AB (aktiebolag)-lagen upprätta kontrollbalansräkning men det är inte gjort), restförda skatter, betalningsföreläggande och treskodom - summan är att det verkar finnas ont om pengar..känns ju sisådär när ett resebolag som Framtidsresor lever på kassaflödet, dagliga intäkter - som näsan över vattenytan m a o...