Frågor om Zanzibar

19 jan. 2017 14:54
Visningar: 4989
Hej!
Jag åker till Zanzibar om några veckor och kommer vara borta i 2 veckor. Vi tänkte resa runt lite på ön och bo på några olika ställen. Jag är tacksam om ni som varit på plats har möjlighet att svara på några frågor.

1) Finns det någon del av ön som påverkas mer eller mindre av tidvattnet?

2) Finns det några uttagsautomater på ön? Jag har läst att det ska finnas i ankomsthallen på flygplatsen och i Zanzibar stad/Stone town, men finns det på fler ställen eller vill det till att ta med en rejäl reskassa?

3) Kan man betala sitt boende på hotellen med kort eller är det kontant som gäller där också?

4) Vilken valuta är det som gäller. På vissa ställen läser jag att det är den lokala valutan som är bäst och på andra ställen står det att det är Amerikanska dollar som är bäst.

5) Vilken stad är det absolut vackraste?

6) Vad får vi absolut inte missa?

7) Vi tänkte bo de första nätterna i Nungwi, är det lugnt och skönt där eller är det mycket hotell där turister (och kanske lokalbefolkningen) är på stränderna? Jag vill ha lugn och ro och helst vara så gott som ensam på stranden.

Tack o bock!
19 jan. 2017 20:50
Hej!
Ju längre norrut du kommer, Kendwa och i viss mån nungwi påverkas minst av tidvattnet. Men ser att du vill ha öde stränder och det är även där som det är allra flest turister och resorter.
I Jambiani och Michamvi på östkusten kan du verkligen uppleva öde stränder och inte möta någon på timmar.
Det finns ganska många uttagsautomater i Stone Town, möjligt att det finns i nungwi men är inte säker. Jag hade tagit ut pengar i stan för att vara säker.
På fler och fler hotell kan man betala med kort, men absolut inte på alla små. Skriv till hotellet och fråga för att vara säker.
På hotell och restauranger kan man betala i både dollar och shilling, men ska ni handla i lokala shoppar är det bäst med shilling. Det är det ni får i automaten, annars får ni växla till dollar hemifrån och sen växla till shilling på plats.
Tycker inte ni ska missa att se Stone Town när ni är där. Sen beror det helt på vilka intressen ni har, snorkling, simma med delfiner, dyka, kitesurfing, kryddtur, se apor i Jozani och en av mina favoriter jättesköldpaddorna på Prison Island.
De första byar och stränder runtom ön är väldigt vackra, så beror som sagt lite på hur mycket folk och rörelse ni gillar också.
Hoppas jag fick med alla frågorna :)
20 jan. 2017 07:03
Har precis kommit hem från Zanzibar.
Uttagsautomater finns 5-6 stycken (sa man till oss när vi frågade) i Stonetown och ingen annanstans. Kolla med hotellet innan om de tar kort eller ej.
Restauranger som ej är hotell, butiker och utflyktsarrangörer tar ej kort. Man får inte föra in/ut shilling i landet, så det är dollar man tar med. I automaterna är det shilling. Båda valutorna går bra överallt.
Uppe i nordväst är det ganska exploaterat och du kommer inte att finna öde stränder och lokalbefolkning på stränderna.

Har skrivit massor på min blogg om resan, om tidvattnet, olika ständer, vad man ska tänka på innan resan osv. Här hittar du det:
http://4000mil.se/index.php/category/afrika/tanzania/

Håller på att skriva ett inlägg om utflykter också, kommer inom de närmaste dagarna.
Vi skippade delfiner för att vi hört att de hetsas och jagas av turistbåtarna och även sköldpaddorna på Prison Island eftersom de inte ser bra ut att ah det så bra heller. Träffade dessa sköldpaddor i vilt tillstånd på Seychellerna för några år sedan och det kändes ju fräschare.
21 jan. 2017 09:44
Citerat från Gunillad:
Har precis kommit hem från Zanzibar.
Uttagsautomater finns 5-6 stycken (sa man till oss när vi frågade) i Stonetown och ingen annanstans. Kolla med hotellet innan om de tar kort eller ej.
Restauranger som ej är hotell, butiker och utflyktsarrangörer tar ej kort. Man får inte föra in/ut shilling i landet, så det är dollar man tar med. I automaterna är det shilling. Båda valutorna går bra överallt.
Uppe i nordväst är det ganska exploaterat och du kommer inte att finna öde stränder och lokalbefolkning på stränderna.

Har skrivit massor på min blogg om resan, om tidvattnet, olika ständer, vad man ska tänka på innan resan osv. Här hittar du det:
http://4000mil.se/index.php/category/afrika/tanzania/

Håller på att skriva ett inlägg om utflykter också, kommer inom de närmaste dagarna.
Vi skippade delfiner för att vi hört att de hetsas och jagas av turistbåtarna och även sköldpaddorna på Prison Island eftersom de inte ser bra ut att ah det så bra heller. Träffade dessa sköldpaddor i vilt tillstånd på Seychellerna för några år sedan och det kändes ju fräschare.
Tack för ditt svar. Jag har lusläst din blogg nu och den var till stor hjälp. Jag gillar speciellt tipset om att dela upp packningen, det måste vi göra samt att planera handbagaget till punkt och pricka om väskorna hamnar på vift.
21 jan. 2017 09:47
Citerat från Annajosse:
Hej!
Ju längre norrut du kommer, Kendwa och i viss mån nungwi påverkas minst av tidvattnet. Men ser att du vill ha öde stränder och det är även där som det är allra flest turister och resorter.
I Jambiani och Michamvi på östkusten kan du verkligen uppleva öde stränder och inte möta någon på timmar.
Det finns ganska många uttagsautomater i Stone Town, möjligt att det finns i nungwi men är inte säker. Jag hade tagit ut pengar i stan för att vara säker.
På fler och fler hotell kan man betala med kort, men absolut inte på alla små. Skriv till hotellet och fråga för att vara säker.
På hotell och restauranger kan man betala i både dollar och shilling, men ska ni handla i lokala shoppar är det bäst med shilling. Det är det ni får i automaten, annars får ni växla till dollar hemifrån och sen växla till shilling på plats.
Tycker inte ni ska missa att se Stone Town när ni är där. Sen beror det helt på vilka intressen ni har, snorkling, simma med delfiner, dyka, kitesurfing, kryddtur, se apor i Jozani och en av mina favoriter jättesköldpaddorna på Prison Island.
De första byar och stränder runtom ön är väldigt vackra, så beror som sagt lite på hur mycket folk och rörelse ni gillar också.
Hoppas jag fick med alla frågorna :)
Tack snälla för svar! Hur skulle du säga att prisnivån ser ut på mat och dryck? Skiljer det sig mkt i pris beroende på om du är i det mer exploaterade Nungwi än det gör längre söderut? Svårt att planera hur mkt pengar man behöver ta med sig.
Av Tintani
21 jan. 2017 11:07
Jag ser att du har fått svar på dina frågor. Kan bara tillägga att det vara finns en stad på Zanzibar och det är Stone Town. Min favoritstrand är Matemwe som kanske inte är öde men näst intill. Om vad man jan hitta på i Stone Town och annat smått och gott finns att läsa på min reseblogg: http://cathinkaingman.se/category/resor/afrika/zanzibar/

Hoppas du får en härlig resa!! Jag älskar Zanzibar men ön är inte som andra badparadis vi ofta åker till så läs på ordentligt innan så du vet vad som väntar dig.
21 jan. 2017 12:13
Citerat från Tintani:
Jag ser att du har fått svar på dina frågor. Kan bara tillägga att det vara finns en stad på Zanzibar och det är Stone Town. Min favoritstrand är Matemwe som kanske inte är öde men näst intill. Om vad man jan hitta på i Stone Town och annat smått och gott finns att läsa på min reseblogg: http://cathinkaingman.se/category/resor/afrika/zanzibar/

Hoppas du får en härlig resa!! Jag älskar Zanzibar men ön är inte som andra badparadis vi ofta åker till så läs på ordentligt innan så du vet vad som väntar dig.
Hej! Hur menar du med att Zanzibar inte är som andra badparadis?
Jag håller på att läsa på för fullt, är det något speciellt du tycker att jag bör läsa extra om?
Av Tintani
21 jan. 2017 12:27
Vad jag kanske främst tänker på är tidvattnet. När det är lågvatten så försvinner verkligen vattnet. Jag tycker inte det här är något problem utan älskar hur tydligt det är vilka krafter som finns i naturen men vet man inte om det alls, kan man kanske bli lite besviken.. Om du kikar in under galleri/Zanzibar på min hemsida finns ett par bilder där det framgår ganska tydligt.
Sedan finns det inte som vi kanske är vana vid bygator kantade med barer och restauranger där man flanerar på kvällarna utan man håller sig främst på sitt hotell (tror utbudet är lite större i Nungwi, har inte varit där)
Och sedan är det väldigt fattigt.
Jag älskar Zanzibar och har varit där tre gånger men ovan är tre saker som jag vet att man ofta reagerar på om man inte vet om det innan man åker.
21 jan. 2017 17:28
Citerat från Karinfroder:
Citerat från Annajosse:
Hej!
Ju längre norrut du kommer, Kendwa och i viss mån nungwi påverkas minst av tidvattnet. Men ser att du vill ha öde stränder och det är även där som det är allra flest turister och resorter.
I Jambiani och Michamvi på östkusten kan du verkligen uppleva öde stränder och inte möta någon på timmar.
Det finns ganska många uttagsautomater i Stone Town, möjligt att det finns i nungwi men är inte säker. Jag hade tagit ut pengar i stan för att vara säker.
På fler och fler hotell kan man betala med kort, men absolut inte på alla små. Skriv till hotellet och fråga för att vara säker.
På hotell och restauranger kan man betala i både dollar och shilling, men ska ni handla i lokala shoppar är det bäst med shilling. Det är det ni får i automaten, annars får ni växla till dollar hemifrån och sen växla till shilling på plats.
Tycker inte ni ska missa att se Stone Town när ni är där. Sen beror det helt på vilka intressen ni har, snorkling, simma med delfiner, dyka, kitesurfing, kryddtur, se apor i Jozani och en av mina favoriter jättesköldpaddorna på Prison Island.
De första byar och stränder runtom ön är väldigt vackra, så beror som sagt lite på hur mycket folk och rörelse ni gillar också.
Hoppas jag fick med alla frågorna :)

Visa mer
Tack snälla för svar! Hur skulle du säga att prisnivån ser ut på mat och dryck? Skiljer det sig mkt i pris beroende på om du är i det mer exploaterade Nungwi än det gör längre söderut? Svårt att planera hur mkt pengar man behöver ta med sig.
Möjligt att det är lite dyrare i Nungwi, men ofta är det ganska likvärdiga priser. Om du äter på en turistrestaurang men inte lyx så ligger en rätt på mellan 12 000 - 18 000 shilling skulle jag säga. Vissa lättare rätter kan vara lite billigare. En öl kostar normalt 4000 - 5000 shilling och en flaska vatten eller läsk 2000-2500.
Man kan även välja att köpa mat från lokala stånd, pommes eller köttspett och det kan du få billigare.
På Zanzibar finns det inga solstolar på stranden att hyra osv, så det går inte massa pengar till sånt.
Nungwi är ju som sagt ganska exploaterat, men det finns lite lugnare tillhåll också...om jag åker dit så gillar jag Kajibange Guesthouse, det är ett avslappnat ställe :)
Om du planerar att resa runt lite på ön kommer du med största sannolikhet passera genom stone town någon gång och då kan du ta ut mer pengar om du vill.
Det finns som sagt inga stråk av restauranger, men i både Paje och Nungwi finns det väldigt gott om det ändå så går bra att variera var man äter. Även i de flesta mindre byar finns det lite att välja på.
Av Dryden
24 jan. 2017 16:21
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag petar också in några inlägg från min blogg. Jag var på Zanzibar förra julen och hade en på det stora hela fantastisk resa. Se upp med maten bara, jag skulle rekommendera kött och fisk och ha ett vaksamt öga på sallader och grönsaker som riskerar att sköljas under färskvatten. Tror att det var just det som vi åkte dit på sista dagen. :)

Jag skulle också rekommendera dykning och snorkling men se upp med delfinsimmandet. Av det jag hörde innan min resa dit var att de jagar ihop delfinerna med båtar. Det ska under inga omständigheter få förekomma så vi bestämde att vi struntar i det och sonika inte stöttar den verksamheten.

Det var också större skillnad på tidvattnet på öst- kontra västkusten. På västkusten är det mer långgrunda korallrev som gör skillnaden mer markant än uppe i det inte så långgrunda Nungwi exempelvis.

Läs mer om resan här: http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/
29 jan. 2017 12:56
Citerat från Dryden:
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag petar också in några inlägg från min blogg. Jag var på Zanzibar förra julen och hade en på det stora hela fantastisk resa. Se upp med maten bara, jag skulle rekommendera kött och fisk och ha ett vaksamt öga på sallader och grönsaker som riskerar att sköljas under färskvatten. Tror att det var just det som vi åkte dit på sista dagen. :)

Jag skulle också rekommendera dykning och snorkling men se upp med delfinsimmandet. Av det jag hörde innan min resa dit var att de jagar ihop delfinerna med båtar. Det ska under inga omständigheter få förekomma så vi bestämde att vi struntar i det och sonika inte stöttar den verksamheten.

Det var också större skillnad på tidvattnet på öst- kontra västkusten. På västkusten är det mer långgrunda korallrev som gör skillnaden mer markant än uppe i det inte så långgrunda Nungwi exempelvis.

Läs mer om resan här: http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/
Hej!
Nu har jag läst igenom dina inlägg om zanzibar, det fanns ju massa bra info. En fråga bara, behöver man badskor? Jag läste någonstans att det behövdes då det fanns små djur som man gärna inte bör trampa på. Eller behövs bara skor när det är lågvatten och man vi traska runt lite?
Av Tintani
29 jan. 2017 14:07
Jag rekommenderar badskor. Det finns sjöborrar som inte är så skönt att få i foten.
Citerat från Karinfroder:
Citerat från Dryden:
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag petar också in några inlägg från min blogg. Jag var på Zanzibar förra julen och hade en på det stora hela fantastisk resa. Se upp med maten bara, jag skulle rekommendera kött och fisk och ha ett vaksamt öga på sallader och grönsaker som riskerar att sköljas under färskvatten. Tror att det var just det som vi åkte dit på sista dagen. :)

Jag skulle också rekommendera dykning och snorkling men se upp med delfinsimmandet. Av det jag hörde innan min resa dit var att de jagar ihop delfinerna med båtar. Det ska under inga omständigheter få förekomma så vi bestämde att vi struntar i det och sonika inte stöttar den verksamheten.

Det var också större skillnad på tidvattnet på öst- kontra västkusten. På västkusten är det mer långgrunda korallrev som gör skillnaden mer markant än uppe i det inte så långgrunda Nungwi exempelvis.

Läs mer om resan här: http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/

Visa mer
Hej!
Nu har jag läst igenom dina inlägg om zanzibar, det fanns ju massa bra info. En fråga bara, behöver man badskor? Jag läste någonstans att det behövdes då det fanns små djur som man gärna inte bör trampa på. Eller behövs bara skor när det är lågvatten och man vi traska runt lite?
Av Dryden
29 jan. 2017 14:17
Citerat från Karinfroder:
Citerat från Dryden:
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag petar också in några inlägg från min blogg. Jag var på Zanzibar förra julen och hade en på det stora hela fantastisk resa. Se upp med maten bara, jag skulle rekommendera kött och fisk och ha ett vaksamt öga på sallader och grönsaker som riskerar att sköljas under färskvatten. Tror att det var just det som vi åkte dit på sista dagen. :)

Jag skulle också rekommendera dykning och snorkling men se upp med delfinsimmandet. Av det jag hörde innan min resa dit var att de jagar ihop delfinerna med båtar. Det ska under inga omständigheter få förekomma så vi bestämde att vi struntar i det och sonika inte stöttar den verksamheten.

Det var också större skillnad på tidvattnet på öst- kontra västkusten. På västkusten är det mer långgrunda korallrev som gör skillnaden mer markant än uppe i det inte så långgrunda Nungwi exempelvis.

Läs mer om resan här: http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/

Visa mer
Hej!
Nu har jag läst igenom dina inlägg om zanzibar, det fanns ju massa bra info. En fråga bara, behöver man badskor? Jag läste någonstans att det behövdes då det fanns små djur som man gärna inte bör trampa på. Eller behövs bara skor när det är lågvatten och man vi traska runt lite?
Jag rekommenderar också badskor, framförallt på östra sidan där det är mer rev än på västra.
29 jan. 2017 18:46
Citerat från Tintani:
Jag rekommenderar badskor. Det finns sjöborrar som inte är så skönt att få i foten.

Citerat från Karinfroder:
Citerat från Dryden:
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag petar också in några inlägg från min blogg. Jag var på Zanzibar förra julen och hade en på det stora hela fantastisk resa. Se upp med maten bara, jag skulle rekommendera kött och fisk och ha ett vaksamt öga på sallader och grönsaker som riskerar att sköljas under färskvatten. Tror att det var just det som vi åkte dit på sista dagen. :)

Jag skulle också rekommendera dykning och snorkling men se upp med delfinsimmandet. Av det jag hörde innan min resa dit var att de jagar ihop delfinerna med båtar. Det ska under inga omständigheter få förekomma så vi bestämde att vi struntar i det och sonika inte stöttar den verksamheten.

Det var också större skillnad på tidvattnet på öst- kontra västkusten. På västkusten är det mer långgrunda korallrev som gör skillnaden mer markant än uppe i det inte så långgrunda Nungwi exempelvis.

Läs mer om resan här: http://www.dryden.se/afrika/zanzibar/

Visa mer
Hej!
Nu har jag läst igenom dina inlägg om zanzibar, det fanns ju massa bra info. En fråga bara, behöver man badskor? Jag läste någonstans att det behövdes då det fanns små djur som man gärna inte bör trampa på. Eller behövs bara skor när det är lågvatten och man vi traska runt lite?
Visa mer
Är det speciella badskor som gäller, eller kan jag bada med typ converseskor? Finns badskor att köpa på plats till rimliga priseller bör jag köpa skorna hemma i Sverige innan jag åker?
Av Dryden
29 jan. 2017 19:50
Flipflops eller enkla sandaler duger fint, finns säker att köpa. Bara något som skyddar fötterna helt enkelt.
27 aug. 2017 14:08
Nu har vi varit på zanzibar. Vilken fantastiskt vacker ö. Tack snälla ni för era tips, de var till stor hjälp. Nungwi var absoluta favoritplatsen, så vi valde att åka tillbaka dit igen efter att vi besökt gamla stan och jambiani.
Av Dryden
27 aug. 2017 23:08
Härligt karinfroder, bara kul att kunna hjälpa. :)
Av Sandbro
4 sep. 2019 10:36
Hej på er!

Vi är på Zanzibar just nu och jag måste verkligen informera om en viltig missuppfattning och vilseledande information om vilken valuta som gäller här på ön?

Vi läste på olika forum och övriga sajter om Zanzibar före vi reste hit att man ska växla till US Dollar i första hand hand och även en del lokal Shilling som reskassa.

Detta är helt fel!
Ni ska enbart ta med er Euro till Zanzibar och inget annat. Vi har bara med oss US Dollar och den valutan står sig betydligt sämre i kurs överallt på ön. När vi blev konfunderade inför fakta att det uppenbart va Euro som öborna ser som den mest attraktiva valutan så har vi ställt frågor till befolkningen på restauranger, supermarkets, andra butiker och på hotellet vi bor. Samtliga berättar för oss att här står Euron högre i status än US Dollarn. Väldigt vanligt är att om en sak kostar tex 10 Euro så får jag med mina dollar i plånkan betala 15 dollar för samma vara. Den kursdifferensen råder verkligen inte mellan valutorna på Forex hemma så följ mitt absoluta råd nu och ta inte med er några US Dollar hit utan allt i den högst rankade valutan som folk vill få här -> Euro!