Frågor om Zanzibar 2013 (klubb/alkohol/gym/laptop)

7 juni 2013 14:57
Visningar: 1290
Jag tänkte åka till Zanzibar i 3-4 veckor i september och undrar över ett par saker. Jag har läst ganska mycket om Zanzibar men det är en del saker som jag inte har hittat någon information om.

1) Tänkte bo i närheten av Nungwi och undrar hur är det med utelivet där? Jag förstår att det skall finnas barer men finns det någon klubb också?

2) Jag tänkte ta med mig en laptop, detta är väl tillåtet väl i zanzibar att ta med in i landet väl? Min dator är alltid krypterad, vet någon om det är förbjudet att ha kryptering i Zanzibar?

3) Hur är det med alkohol och dricka på rummet. Jag förstår att det mesta går väl att köpa i barerna, men hur är det med om man vill köpa med sig whiskey och sånt till rummet. Går detta eller är det förbjudet? Zanzibar är ju till 99% muslimer så det kanske är förbjudet?
Och vet någon också hur mycket man får ta med sig av stark sprit från sverige till zanzibar?

4) Gym, finns det någonstans?

// Patrik
Av Jahlvik
7 juni 2013 18:59
Vet inget om Zanzibar men jag har aldrig någonsin hört om ett land som inte tillåter medtagen laptop. Vad du har på din laptop har ingen annan med att göra, krypterat eller inte.
7 juni 2013 20:25
Nja, vissa länder anses det som spioneri och det är förbjudet att ha krypterat utan tillstånd, t.ex. i frankrike.

Vet att några anställda för länge sedan från Ericsson som var i Burma tror jag det var blev fängslade för spioneri eftersom deras hårddiskar var krypterade.

Jag har letat efter information om vad man får och inte får ta in i Zanzibar, som parfym, alkohol osv och läste på en sida där det stod om import om just laptop. Där den kunde bli beslagtagen, men jag vet ju inte om det gäller turister eller om det gäller dom som importerar saker till sig själva i zanzibar eller något annat??

Hoppas att du förstår mig :-)

// Patrik
Av Jahlvik
8 juni 2013 00:38
Google håller inte med dig om att någon från Ericsson har blivit arresterad för krypterad data. Har du någon källa till detta?
11 juni 2013 05:47
Det var min lärare LO Strömberg på KTH som berättade detta när han hade en kurs i IT Säkerhet. Tror jag gick kursen 2005 eller 2006. Jag tror knappast att han skulle ljuga. Det jag däremot är osäker på vilket land som dom blev anklagade för spioneri.

Men huvudanledningen till min post var inte att diskutera detta utan att få svar på mina frågor om Zanzibar, något?

MVH Patrik Iden