Frågor kring långtidsvistelse i Spanien med barn (varav ett har särskilda behov)

1 nov. 2012 08:05
Visningar: 3321
Vi vill åka med två ungar (6,5 och 4 vid önskat resetillfälle) till Spanien i fyra månader och behöver planera i god tid.

Frågor:

1) Vilka svenska skolor i Spanien är bra?
Jag har tidigare bott några månader i Andalucía 2006 och har varit tillbaka ett par gånger sen dess. Sen har jag också tillbringat tid i Alicante, San Carlos De La Rapita, Barcelona och Valencia. Dock var många av vistelserna under min barndom så jag vet inte hur det är där nu.

2) Hur är kunskapen i Spanien vad gäller Asperger/Autism och barn?

3) Vart i Spanien rekommenderar ni att man bor med ungar? Vi vill ha natur och närhet till stad.

4) Hur aktiv är Svenska Kyrkan vad gäller barnaktiviteter under sommaren?

5) Tips på bra lokala sajter som hyr ut hus/lägenheter i Spanien? Jag har i stort sett inga problem med språket.
Av Jonnyx
29 nov. 2012 13:58
Hej,
Huvudstaden för svenskar i Spanien ha alltid varit och är fortfarande Fuengirola. Därför borde det vara lämpligast för dig att bo i eller i närheten av staden.
Fuengirola har den största svenska utlandsskolan med allt från förskoleklass till gymnasium. Det finns också en mindre (men bra) svensk skola i Marbella, den erbjuder dock inget gymnasium.
Svenska kyrkan har lokal mitt i Fuengirola, de har verksamheter för barn men under sommaren är det däremot stängt.
Jag bor själv en mil från Fuengirola (inlandet), du kan se bilder från trakten här: http://pinterest.com/jonnyx1/

Uthyrare finns det mängder av, mn du kan alltid höra med Göran och Grus: http://www.thenewsonline.es/business/property/holiday-rental/residencia-rentals

Du kan också titta igenom länkarna här: http://www.erixonconsulting.com/spainlinks.htm

Välkomna till Spanien
Av Strip
1 dec. 2012 23:13
Hej hej. Jag bodde i Spanien ett år när jag var yngre, då bodde jag i Torrevieja som du säkert känner till, en timme ungefär från Alicante. Har lägenhet där så kan stället utan och innan, trivs jättebra, men det kan vara väldigt turistigt under sommaren. Men tycker absolut att Torrevieja passar för barnfamiljer, lugn stad osv. Tror det är mycket svenska barnfamiljer som väljer just Torrevieja, så någon anledning finns det väl. Jag gick i "skandinaviska skolan costa blanca" som jag faktiskt trivdes bra i. Den var väl egentligen lite sådär, om man ska tänka på undervisningen, men jag hade inga problem när jag kom hem igen och om ni bara ska stanna i fyra månader så kommer barnen absolut inte hamna efter eller så. Jag minns att vi hade kontakt med svenska kyrkan ett par gånger, vet inte riktigt varför för är inte kristen, men tror att det hade något med aktiviteter att göra så det bådar väl gott. Men ring bara och kolla. Min mamma har jobbar med att hyra ut hus och lägenheter i Torrevieja, men när det gäller lokala sajter har jag ingen koll.

Hur som helst, tänkte bara säga att Torrevieja är ett bra alternativ.
Av Nerja
26 apr. 2013 16:27
Det kan varea svårt att få tag i bostad för långtidsuthyrning om man vill ha gångavstånd till de svenska skolorna i Spanien så var ute i god tid!