Förtur i passkontroll vid NPF?

16 maj 2019 09:00
Visningar: 924
Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas att ngn vet svaret på. Jag och en vän reser till NY med våra 15-åriga söner om 2 veckor. Båda killarna har ADHD och högfungerande Autism/Asperger. Är det ngn som vet om det finns ngn snabbare kö som man får ta vid passkontrollen om man har dessa funktionsnedsättningar? Hörde av ett par bekanta som reste till NY igår att de fick stå 3 timmar i kö till passkontrollen - ngt som våra killar skulle ha jättejobbigt med...
16 maj 2019 09:14
Hej!
Har hört att man på nöjesparker och attraktioner kan få hjälp om man har ett läkarintyg. Ingen egen erfarenhet, dock.
På flygplats kan man beställa assistans också, om säkerhetskontroll och boarding är jobbigt för dem. Det vet jag att närstående till mig fått hjälp med på flygplatser i Europa och att det funkat bra. Så ett läkarintyg på engelska hade jag tagit med.
Vi har varit i NY några gånger och haft ”flyt” med immigration och customs, så förhoppningsvis går det smidigt för er också!
Ha en trevlig resa!
Av Fallan
16 maj 2019 09:20
Var i NYC senast för en månad sedan. Tänkte på just detta då när jag stod i kö till immigration. Det var flera familjer som fick gå före kön. Nu vet jag inte varför dessa fick det. Många hade mindre barn. Kanske var det pga detta. Men det känns som att det inte vore helt omöjligt om du gräver lite i det.
Av Hawaii
16 maj 2019 10:24
Jag vet inte speciellt mycket om dessa sjukdomar men du kan väl helt enkelt begära rullstol? Då blir man ju automatiskt prioriterad.
Av Birgere
16 maj 2019 12:06
Det brukar ju alltid finnas en tjänsteman som rör sig vid köerna, förklara situationen för honom/henne så kan ni säkert få hjälp. Dom brukar vara väldigt professionella. Ev kan ett intyg hjälpa men dom är goda människokännare.
16 maj 2019 17:49
Vad står NPF för i det här sammanhanget?

Tre timmars kö är extremfall och väldigt sällsynt. Det längsta jag varit med om har varit en timmes kö på Newark, som (i alla fall då) bara hade manuell passkontroll. På JFK har det som längst tagit ca 30-45 minuter. Någon gång har det i princip inte varit någon väntetid alls. Men runt en halvtimme är rimligt att räkna med i den vanliga kön för besökare.

Det finns en rad olika köer och rätt mycket folk på plats för att leda folk rätt. Vill de så har de alla möjligheter att hjälpa er fram snabbare. Folk som har väldigt korta anslutningar får t.ex. ibland snabbare hantering. Är det mycket folk så prata med någon av dem i för stora kavajer om de kan hjälpa er. Det värsta som kan hända är att de säger nej.
16 maj 2019 19:02
Birgere har ju redan påpekat det viktigaste utan att använda 1000 ord...
16 maj 2019 20:25
Tack för alla svar!! Ser det toktjockt ut vid passkontrollen så pratar vi med någon av de som jobbar där.

NPF=Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning