Förslag på rutt!

Av Emolis
22 apr. 2016 17:25
Visningar: 1281
Vi planerar för fullt vinterns resa till Costa Rica och hoppas här på tankar och tips på en bra rutt. Vi är 2 vuxna och 2 barn (14 och 11 år) och vi tänker oss vara borta i drygt två veckor (+ resdagar).

Tanken är att vi åker direkt till Fortuna från flygplatsen i San José (vi kommer övernatta en natt i Charlotte på dit vägen och hoppas vi är hyfsat pigga när vi landar) och stannar några nätter. Där vill vi göra vandringar kring Arenal och La Fortuna Waterfall. Sen åker vi till Monteverde för några dagar och upplever regnskogen och sist vidare antingen åt väst (Tamarindo, Playa Grande eller liknande) eller åt öst (Tortuguero) och stannar några dagar. Rekommenderas en natt i San José innan hemresa eller är kommunikationerna sådana att man kan åka direkt från antingen då väst- ellerer östsidan?

Anledningen till att vi velar mellan västsidan eller östsidan är att vi vill se sköldpaddor när de kommer upp för äggläggning. Någon som vet var vi gör detta bäst? Vi åker sista halvan i februari. Någon som har gjort en sådan tur och kan rekommendera någon seriös arrangör (som värnar om sköldpaddorna)?

Låter rutten lämplig för det vi vill göra under resan? Någon som har andra tips och "must-dos"? Tanken är att vi ska få så många djur- och naturupplevelser som det går under våra två veckor.

Hur är kommunikationerna på Costa Rica mellan orterna? Är det lätt att åka buss och taxi? Prisläge?

Så snälla, alla tips och tankar tages tacksamt emot.
Av Emmha
17 nov. 2017 22:03
Hej!
Blev så nyfiken när jag läste din gamla tråd.. det liknar mina funderingar!
Vi åker till Costa Rica i februari, våra barn är lite yngre 11 och 9 år. Skulle du kunna vara snäll och ge några tips?😊 har du någon uppfattning om östra eller västra sidan ör bäst för att få se sköldpaddor? Vi är borta 2,5 veckor.
Tacksam för råd!!
Av Emolis
18 nov. 2017 08:00
Citerat från Emmha:
Hej!
Blev så nyfiken när jag läste din gamla tråd.. det liknar mina funderingar!
Vi åker till Costa Rica i februari, våra barn är lite yngre 11 och 9 år. Skulle du kunna vara snäll och ge några tips?😊 har du någon uppfattning om östra eller västra sidan ör bäst för att få se sköldpaddor? Vi är borta 2,5 veckor.
Tacksam för råd!!
Hej! Vi kom aldri iväg till Costa Rica förra året, det blev en annan resa. Men i nästa år har vi faktiskt bokat en resa dit i februari :) Vi har lagt upp rutten La Fortuna/Arenal - Monteverde - Tamarindo och hoppas på se sköldpaddor i Playa Grande. Så några tips hiner jag inte ge dig då vi är där samtidigt :)
Av Emmha
18 nov. 2017 11:06
Ok 😄
Då kanske vi ses där istället 😂
Vi är lite sugna på Manuel Antonio men ska läsa på lite till.
Av Elin77
18 nov. 2017 23:47
Vi var där i 6 veckor jan-feb 2012. Såg jättesköldpaddor vid Playa Hermosa och släppte ut bebissköldpadddor i Montezuma.
Av Emmha
19 nov. 2017 21:47
Åh låter som en härlig upplevelse!!