Förslag på resmål.

24 juli 2018 09:19
Visningar: 110
Hej alla fina reseglada människor!
Jag har bestämt mig att göra en resa ngn gång mellan mars och juni nästa år. Jag har tänkt att vara borta runt två veckor. Jag kommer att börja resan ensam, efter några dagar så kanske folk som jag känner att joina mig. Jag börjar få ångest hur jag ska bestämma mig var jag ska åka, så jag undrar om ni har förslag?
- Det vore häftigt att åka till en annan världsdel, men Europa går bra också.
- ‎Jag vill åka till en lite större stad/storstad.
- ‎Jag vill inte bada och ligga på stränder eftersom jag kommer att vara ensam den första tiden.
- ‎Jag vill hitta en stad med bra kollektivtrafik som är relativt enkelt att förstå. Det skulle också vara najs att hyra en cykel.
- ‎Jag vill inte att det ska vara kallt eller för varmt. Jag vill inte att det ska vara ett måste att ha en varm jacka, utan jag vill kunna ha byxor/shorts och u-tröja/linne och tröja på mig.
// Tacksam för förslag!
Av Jonas73
24 juli 2018 16:57
Hej,
Jag rekommenderar Rio de Janeiro. Under april - juni har Rio normalt ett behagligt klimat med en genomsnitttstemperatur på 21 - 25 grader (höst/vinter). Det är lätt att ta sig runt med tunnelbanan. Finns även utbyggt bussnät. Rio har ca 75 kilometer med cykelbanor. Cyklar kan hyras bl.a. vid Lagoa Rodrigo de Freitas. Det finns mycket att göra i Rio, inte bara stränder!

Hälsningar
Jonas
Av Birgere
24 juli 2018 17:24
2 veckors semester i en storstad är ganska lång tid och med några få undantag kanske lite enformigt med storstadslivet.
Ett av undantagen är New York City där man lätt kan spendera 2v och uppleva något nytt varje dag. Maj-Juni lagom varmt.
Medlemmen har tagit bort svaret
24 juli 2018 20:17
Rio kan jag rekommendera. Finns mycket att upptäcka där, bl. a härlig mat. Besök gärna Parque Nacional da Tijuca, fin utsikt över delar av Rio bl.a Macarana stadion, finns fina vattenfall att svalka sig i.
Sedan tycker jag du ska ta med dig dina anhöriga utanför Rio, till ön Ilha Grande. Ok det är ju mycket stränder där, men vandringen mellan dem är ju en del av upplevelse. Samt vattenfallet, Cachoeira Da Feiticeira. Finns också båtar mellan stränderna.
Peking är ju också coolt där du kan utforska stan innan dina nära kommer. Muren måste ju ses och då rekommendera jag att inte ta de närmaste, utan Jinshaling. Lite längre bort, men mycket mindre turister och framförallt så har man inte reparerat den med "moderna" material som i ex Badaling.

Jens