Försäkringar

15 nov. 2014 11:24
Visningar: 718
Åker till Spanien 2 månader och 5 dagar och måste ju då ta en tillägggsförsäkring för att ha fullgott skydd.
Folksam skulle ha 1.640:- för 2 personer 19 dagar. Är det normalt eller finns det
billligare alternativ
Martis 49
15 nov. 2014 11:38
Så vitt jag vet är det inget överpris och jag vet inget bättre alternativ!
Av Birgere
15 nov. 2014 12:33
Vad är det för slags skydd du behöver?
Hemtransport vid sjukdom är kanske den vanligaste anledningen till att skaffa utökat skydd när man befinner sig inom EU.

Kolla tex Europeiska's (erv) priser på reseförsäkring.
15 nov. 2014 14:08
Tack för svaren. Ja det är ju en utökad reseförsäkring genom att vi ska vara borta mer än 45 dagar
Martis49
Av Birgere
15 nov. 2014 14:17
Men vad vill du den ska täcka?
Akut sjukvård tex har du ju i vilket fall som helst "gratis"
Är det ersättning för tex avbruten semester mm du vill skydda dig emot
15 nov. 2014 16:19
Jag skulle inte skaffa en extra försäkring så länge jag befann mig inom EU:s gränser. Där har man ju det europeiska sjukförsäkringskortet.
Av Birgere
15 nov. 2014 19:25
Citerat från Marie78:
Jag skulle inte skaffa en extra försäkring så länge jag befann mig inom EU:s gränser. Där har man ju det europeiska sjukförsäkringskortet.
....som inte täcker sjuktransport hem.... men annars håller jag med och därför frågade jag vad Martis49 ville försäkra sig mot.
16 nov. 2014 09:38
Ja om det skulle hända något dödsfall t.ex. täcker det då hemtransport t.ex.
Jag vet inget om sånt här men alla säger att försäkringen gäller
45 dar som du har via hemförs. och att man bör ha en försäkring för rest. dagar.
Av Birgere
16 nov. 2014 09:52
Visst tycker försäkringsbolagen att du ska teckna extra försäkring och jag håller med om detta...utanför EU.
Sjukvårdskostnader och ambulansflyg kan kosta hundratusentals kronor.
Men detta är ju inte aktuellt i Spanien.
Titta på vad en extraförsäkring täcker och tänk på att varje enskild post har i bakgrunden en prislapp.

Men visst kan extrema oturen vara framme så "better safe than sorry" ...köp din försäkring även om den är dyr.
Vissa försäkringsbolag har ju även ett tillägg man kan göra i hemförsäkringen som gäller permanent, kanske detta är billigare...