Förlänga visum på plats

15 jan. 2017 18:45
Visningar: 4496
Hej!

Jag undrar om man kan förlänga ett vanligt inrese-visum i Thailand på plats. Jag och tre kompisar landar i Bangkok och skulle behövt förlänga det vanliga 30-dagars visumet för att hinna med allt.

Jag har försökt läsa runt på forum lite överallt, men det verkar som att thailändarna ändrar visumreglerna lite då och då så att man inte blir klok på vad som nu gäller.

Hade varit sjukt tacksam om någon med erfarenhet kan hjälpa mig med denna fråga!

Tack på förhand!
Av Sierra
15 jan. 2017 19:34
Du får 30 dagars uppehållstillstånd, ej visum, när du anländer till Thailand. Detta kan du förlänga med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB.
15 jan. 2017 19:46
Citerat från Sierra:
Du får 30 dagars uppehållstillstånd, ej visum, när du anländer till Thailand. Detta kan du förlänga med ytterligare 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Pris 1900 THB.
Tack så mycket för ett snabbt svar! :)
Så vi ska boka en utresebiljett nu. Vi flyger den 17e januari och är framme den 18e. Vi hade tänkt boka en utresebiljett där vi flyger ut den 15e Februari. Men om vi nu kan förlänga uppehållstillståndet på plats och kan vara längre i thailand, kan utresebiljetten vara säg den 20:e februari? (då vårt vanliga 30-dagars uppehållstillstånd gått ut för fem dagar sedan). Eller måste utresebiljetten vara inom den vanliga 30-dagars ramen?
Av Macho
16 jan. 2017 11:14
Hej.
Utresebiljetten måste vara inom 60 dagar (30+30).

Macho
Av Sierra
16 jan. 2017 15:42
Problemet är att vissa flygbolag inte accepterar utresa efter 30 dagar utan Tourist Visa. Jag vet att det har inträffat att passagerare har fått köpa en "billig" utresebiljett till ett Thailändsk grannland på plats på flygplatsen innan de har blivit incheckade. Incheckningspersonalen (flygbolagen) har tyvärr inte koll på att man kan förlänga sin vistelse med 30 dagar på plats.

Jag tycker att du antingen skaffar Tourist Visa i Sverige (ger dig 60 dagar) innan avresa eller köper en färjebiljett online inom 30 dagar till Langkawi (Malaysia) från Lipe. Pris 1050 THB.