Förflytta sej i södra Thailand - avstånd?

Av Alexa_b
20 nov. 2011 20:13
Visningar: 2295
Jag har försökt läsa mej till olika avstånd i södra Thailand och jag ser ju själv på kartor, men hur är det att färdas i Thailand?
Vi åker gärna till några olika platser, om vi tex vill åka från Kata till Koh Kho Khao, hur lång tid tar det att åka? Är det hemskt dåliga vägar? Orkar man förflytta sej några mil var 4:e dag eller blir det jobbigt att åka?

Vi ska vara där ca 3 veckor och först hade vi tänkt ta en rundresa typ (Kata) Phuket - Koh Kho Khao - Ao Nang - Phi Phi - Phuket. Men ganska snabbt förstod jag att det skulle bli för jobbigt att hinna med på 3 veckor. Sen har jag blitt lite avskräckt och vet inte om jag vill till Phi Phi.
Någon som har tips där...blir det alldeles nog att "bara" ta Kata - Khao Lak - Koh Kho Khao - Phuket-(nån-annan-strand-än-Kata) ?

Finns någon nationalpark på Phuket?
Nationalpark nära Khao Lak?
20 nov. 2011 22:30
Hej
Föreslår att du använder tomtom.com och klickar på route planner. Slår du t.ex in att du skall åka från Phuket till Ao Nang så får du upp en karta samt avstånd och tiden det tar att åka denna sträcka.
Phuket - Ao Nang ger 174 km och det tar 3 timmar och 45 minuter att åka.
Hälsningar
Peo
Av Sej
21 nov. 2011 13:57
Inte för att det är nåt fel på vägarna till dom platser du nämner - dom håller svensk eller bättre standard - men det blir ju ändå en del bilåkande. Det enligt min åsikt enklaste och bästa sättet att förflytta längs Thailands västkust är med färjorna som går precis överallt. Det är betydligt trevligare än att sitta i en fullproppad minibuss i flera timmar och det tar oftast ungefär samma tid och till ungefär samma kostnad.
I övrigt tycker jag att om ni ska göra en rundresa så är det ju bättre att bara åka i bara en riktning från Phuket - alltså norrut eller söderut - inte först norrut och sedan passera Phuket på vägen söderut igen.
Det finns massor av ställen att besöka söder om Phuket som ni lätt fyller tre veckor med. Från Phi Phi via Ao Nang, Koh Lanta, Koh Mook, Koh Kradan och så vidare ända ned till Koh Lipe som ligger alldeles intill gränsen mot Malaysia. Till alla dess ställen går det färjor.
Åker man norrut från Phuket så finns Khao Lak och Koh Kho Khao och sen finns det inte så mycket mer före gränsen till Burma. I och för sig är det inget större fel på dessa platser men personligen tycker jag att det är finare söder om Phuket.
Det finns en nationalpark på Phuket: Sirinat National Park.
I området kring Khao Lak finns flera nationalparker.
Var man än befinner sig i Thailand är det aldrig långt till en nationalpark. Här finns en karta över nationalparker i södra Thailand: http://www.sawadee.com/thailand/parks/south.htm
Av Alexa_b
22 nov. 2011 18:25
Aha, kanske vi satsar mest på båt då och söderut från Phuket.
Då kanske man helst åker båt från Phuket till Ao Nang? Ser att det ligger 2 öar mellan Phuket och Ao Nang, är det något att besöka för turister? Hittar inte så mycket info om de öarna.
Är Koh Lanta bra? Har hört att det är en aning "överturistat" och att många svenskar bor där...
Koh Lipe ser ut att vara en bit ut i havet, varifrån tar man båt dit ut?
Av Sej
22 nov. 2011 21:03
Jag antar att det är Koh Yao-öarna du menar och inte PhiPhi-öarna. Visst kan man besöka dessa öar som turist, det finns både hotell och restauranger där. Här kan du läsa litet:
http://www.phuketguiden.se/koh-yao-yai/
Visst finns det turister på Koh Lanta, men inget mot t.ex. på Phuket eller PhiPhi-öarna. Själv trivs jag utmärkt där och finessen med Koh Lanta är att det finns massor med ställen där du kan bo i en egen liten bungalow direkt på - eller inom en minuts promenad från stranden. Desstom i alla möjliga prisklasser och det finns massor av restauranger att välja på. Dessutom finns det litet shopping inne i Saladan. Tempot är överlag lungt och vilsamt och det gillar jag.
Man kan åka färja direkt från Koh lanta till Koh Lipe. Visserligen med ett par stopp på vägen för att plocka upp och släppa av folk på öarna längs vägen. Jag har för mig att resan tog 3,5 - 4 timmar. Man kan också ta sig dit via bil till Pak Barra och därifrån med båt ut till ön, tar totalt ungefär lika lång tid
Biljetter till färjorna fixar man hos närmaste Travel Agent och dom finns precis överallt - ofta inne på hotellen. Dom fixar också transporten ned till färjeläget och också transporten till hotellet på det nya stället. Det är det som gör att det är så enkelt att resa runt i Thailand. Allt sånt där löser man med ett enda samtal hos en Travel Agent.
Av Alexa_b
23 nov. 2011 19:45
Tack för mycket bra info!
Fint reportage Sierra, bra läsning.

Får se då hur vi gör...hört mycket bra om Kho Khao, men Lanta och Lipe verkar ju himla trevliga också. Lutar mer åt att det blir en runda söderut nu =)
Tror jag bokar om, ser nu att jag bokat 4 första nätterna på Kata men jag tror vi tar 2 och sen drar vidare söderut och så tillbaka till Phuket innan hemfärd. Flyget är bokat till och från Phuket.

Tror ni det blir tajt att hinna med?
T.ex.
Kata - 2 dgr
Lanta - 6 dgr
Lipe - 6 dgr
Nånstans på Phuket - 4 dgr

Är det för mycket att planera in? Eller hinner man med Ao Nang också?

Vi behöver inte bestämma i förväg, det går väl att få tag på boende på plats?
Av Sej
23 nov. 2011 23:23
Personligen tycker jag att den planeringen verkar kunna hålla.
Om ni ska boka i förväg eller inte beror ju till stor del på om ni har några särskilda krav på boendet - t.ex. pool eller nån särskild prisklass.
På Koh Lanta hittar ni säkert nåt som passar oavsett vad ni har för krav och budget men på Koh Lipe finns det inte lika mycket att välja på, så beroende på om man har några särskilda krav på boendet och vilka dessa krav i så fall är så kanske man bör boka i förväg. Ex: Det finns bara tre hotell med pool där, som ju kan vara fullbokade och dom är dessutom relativt dyra.
En sista sak. Ta med pengar till Koh Lipe - där finns ingen bankomat.