Forexkort

Av Dirigo
10 nov. 2007 13:48
Visningar: 2963
Är det någon som har erfarenhet av Forex Global-kort?
Bra? Dåligt?
Av Veiken
10 nov. 2007 14:10
Det här har jag kopierat från Annie_j. Hon hade ett inlägg i en annan diskussion. Hon har även skrivit om FOREX GLOBAL CARD: Hoppas det kan ge dig något. Ha det gott/ Veiken

Det absolut bästa (det man får mest pengar för) är att växla till kontanter hemma. På kortet är det en avgift på mellan 1-4% i valutapåslag. Sedan är det VISA:s (om du har VISA kort) växlingskurs mellan svenska och den lokalavalutan.
Genom mitt jobb vet jag också att skimmingen på kort ökar lavinartat runt om i världen (även i Sverige). Detta gäller både i bankomater och där du lämnar fram kortet till "kassören" i en butik.
Idag går det helt lagligt att på internet köpa det du behöver för att skimma/förfalska kort. Du kan köpa tomma kort/lediga kortnummer, och maskiner för att tillverka egna kort som är otroligt bra gjorda. Det är svårt att se skillnad på de falska om man inte vet vad man ska titta efter. Jag har sett skimmingapparater som lätt kan gömmas i ett bältesspänne (skärp), kortet hålls upp i närheten av bältet och magnetremsan på ditt kort kopieras, sedan är det bara att lägga över informationen via en dator (dessa datorprogram finns) till ett falskt kort.

Nog med skrämselfakta. Jag växlar alltid det jag ska ha med mig hemma, låser in det jag inte behöver för tillfället i safty depositboxen på rummet, VISA-kortet tar jag med mig men har det inlåst hela tiden och använder det bara i absoluta krissituationer. Allt för att skydda mig själv och min reskassa.

Om man då inte ska ligga stilla på en plats utan åker runt ex. back-packers har jag upptäckt en bra produkt. Forex har ett prepaid card (Global Cash) som du laddar med EUR eller USD. Det är ett VISA electronkort. Du laddar kortet med så mycket du vill till att börja med, du lämnar kortnumret hemma (till mor o far eller syskon, kompis) de kan inte ta ut pengar på kortet men de kan ladda på det.
Du kan SMS:a och be dem ladda på lite mer pengar när du behöver lite mer pengar.
Då kan man aldrig bli av med mer en vad som finns på kortet. Det bästa är att du får kortet direkt i handen, laddat och klart när du går in på ett Forex kontor och ansöker om det.
Tror även att du kan få pengar skickade till dig av Forex om du skulle bli av med kortet. PUH vilket långt svar. Hoppas att du orkade läsa allt. (=^_^=)
Av Sierra
10 nov. 2007 23:48
Varför inte skaffa ett American Express eller ett separat Eurocard/Mastercard? Dessa har inte ingenting att göra (=är inte knutet) med ditt bankkonto varför pengar inte dras från kontot. Du får en faktura varje månad med specifikationer på vad du använt kortet till. Detta skall naturligtvis betalas men du har möjlighet att kolla att det stämmer mot de "slippar/kvitton" du får vid varje köptillfälle. Om någonting inte stämmer reklamerar du den felande posten till kortföretaget och betalar resten. Kortföretaget gör en utredning och du slipper ligga ute med pengar. Det går även att ta ut kontanter i vistande lands valuta på dessa kort. Detta uttag skall regleras vid nästa faktura.
Hur många dagar har jag på mig att betala fakturan? Det beror på var brytpunkten är. Om du exempelvis har en brytpunkt på den 1:a varje månad skall inköp gjorda dagen efter, alltså den 2:a, vara betalda ca 45 dagar senare vad gäller American Express. Det innebär att du har ca 45 dagars kredit utan ränta. Eurocard/Mastercard har max ca 30 dagar. Årsavgiften du redan betalat är en del av "räntan".
Årskostnaden för dessa kort som inte är knutna till ett bankkonto är i dag 525 SEK/år/kort.
Vad händer om jag är utomlands när fakturan skall betalas? Om du har en bank som du kommer åt via internet är det inga problem. Du går in på kortföretagets hemsida, där du också finner OCR-nummer för den aktuella fakturan, och kollar hur mycket du skall betala och fixar detta via din internetbank.
Jag har haft dessa kort, American Express och Eurocard/Mastercard i 20 år under mina resor över världen och aldrig haft några problem.
Varför har jag 2 kort? På vissa ställen accepteras inte vissa kort varför det är bra att ha olika.

Sunt förnuft vid användande gäller precis som alla typer av kort!

http://www10.americanexpress.com/sif/cda/page/0,1641,10053,00.asp?sweden_nav=newhomepage
http://www.eurocard.se/ski/eurosite/startpage.asp
Av Annie_j
11 nov. 2007 14:05
Som det ser ut nu ska man vara försiktig med kort i huvudtaget. Sierra du har haft en otrolig tur som inte har råkat ut för ngt med ditt kort under alla dina resor där du handlat med kort. Men de korten du rekommenderar är rena kredit kort. Skulle ngn komma över ditt kort eller kopierar det och du inte uppmärksammar det med en gång kan du bli av med otroliga summor pengar. Har en kund som blev skimmad på 400.000 SEK under ett par timmar. AMEX tar även en avgift av dig på 4% vid kontantuttag och eurocard tar 2%.
Av Sierra
11 nov. 2007 14:49
Hej Annie.
Fördelen med kreditkort är att du inte behöver betala kortföretaget om du skulle bli debiterad för något du inte gjort.
Nackdelen med ett kort bundet till ett bankkonto är att det är mycket krångligt att få tillbaka det som försvunnit. Dessutom kan det ju hända att kontot blir helt tomt och då står du där ute i världen utan pengar...
Av Candy
11 nov. 2007 15:17
Jag införskaffade Forex kort före våran Thailandsresa i mars och det fungerade hur bra som hälst, Jag ringde Forex och fick tankat över pengar med jämna mellanrum. Och dom har en ortroligt bra kundservice. Använde kortet även i Turkiet i somras, och tänker använda det i Thailand i mars-08. Tryggt, enkelt och inga problem.
Av Veiken
11 nov. 2007 18:19
Observera att FOREX kortet INTE är knutet till ett bankkonto, utan är helt fristående, himla käckt att kunna ladda det hemifrån så behöver man inte ha så stora summor på kortet.
Av Waykie
11 nov. 2007 23:26
Det enda jag stör mig på är att de påstår att man får så himla bra kurser när egentligen ett vanlig ICA-kort är bättre. Om man är ute och reser länge blir denna skillnad ganska stor till slut.

Sen finns det ju alltid Mastercard giftcards men de kan man ju inte ta ut i automat med.